/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er kommunerne værd at bevare?
Fra : vagnr
Vist : 827 gange
200 point
Dato : 02-04-13 15:13

Hej Kanduer

Jeg har i nogen tid tænkt over, om vi i Dk overhovedet har brug for/nytte af kommunerne, eller om deres rolle efterhånden er reduceret til et elevråds, der kan bestemme farven på skolens toiletpapir?

I må undskylde at spm'et bliver noget langt, men det er ret kompliceret!

Ved den seneste kommunalreform, der nærmest blev gennemført fra den ene dag til den anden, fik vi 98 kommuner, de 14 amter blev nedlagt, og vi fik 5 regioner. En række opgaver, fx miljø, handicapområdet mm. blev overført til kommunerne fra amterne.

Kommunerne har næsten halvdelen af det offentlige forbrug, 246 mia kr., regionerne 109 mia. kr., staten 151 mia. kr. , og sociale kasser 3 mia. kr. i 2011.

https://www.nationalbanken.dk/C1256BE2005737D3/side/Kvartalsoversigt_2012_2_kvartal_Del_1!opendocument

Hvis jeg ser på min kommunes (Hvidovre) regnskab 2011, går 57% af udgifterne til sociale opgaver og beskæftigelse, 18 % til undervisning og kultur, 12 % til administration, 5 % til sundhed og resten til byudvikling og transport.

I ”gamle dage” havde kommunerne fri ret til at udskrive skatter, borgere og politikere var helt klar over, at der var forskel på den service, de ydelser og de faciliteter (idrætsanlæg, svømmehaller, kulturhuse, biblioteker mv) man kunne forvente, afhængig af om man boede i en fattig kommune, eller i en rig.

I dag er billedet stik modsat:

- Alle har ret til/krav på (næsten) det samme, uanset hvor de bor, og politikerne på borgen er stort set de første til at øffe, hvis der er forskel
- Kommuneskatterne ligger i en statslig spændetrøje, det samlede niveau dikteres (ved ”aftale”) af staten.
- Klageinstanserne kan fortælle om kommuner, hvor 70% af afgørelserne (der klages over) er forkerte (hvis kommunerne slog plat og krone ville det kun være halvdelen).Hvis det så betød, at kommunerne var forpligtet til at tage alle tilsvarende sager op igen og rette fejlene var det måske OK, men det er stadig kun dem der klager selv, der har en mulighed for at få det de er berettiget til!
- Kommunerne har vist sig rigtig dårlige til miljøopgaverne, og endnu dårligere til de forskellige meget dyre opgaver på socialområdet, hvor kassetænkningen gør, at folk ikke får den hjælp, der kunne bringe dem tilbage til et liv med selvforsørgelse. Selv landets største kommune kunne ikke finde ud af at betale 80.000 kr til behandling af en hjerneskadet, der efter selv at have betalt nu er på vej tilbage til jobbet som kontorchef i Socialstyrelsen, mener jeg det var. De 80.000 kr svarer vel til ca ½ års førtidspension.og mindre end han betaler i kommuneskat på 1 år!
-Mange specialinstitutioner, der tidligere var amternes, og blev betalt af amterne, er derfor blevet lukket, for kommunerne anbringer hellere folk ”billigt” i mange år, men uden fremtidsudsigter, end dyrt i kortere tid, med fremtidsudsigter.

Vi skal alle kontakte kommunen via nettet, udfylde div. netblanketter osv, personlig betjening og kontakt er en by i fortiden.

For at slå hovedet på sømmet overtog ”Udbetaling Danmark” for ½ år siden en stor del af administrationen fra kommunerne (man kan så håbe afgørelserne bliver korrekte), al udbetalingen af og beregning af ydelser, samt kontrol af registre for socialbedrageri mv. klarer UD fremover.
Samtidig regner de med at kunne klare opgaverne med ca 2/3 af det mandskab kommunerne brugte, men kommunerne beholder nogle folk, så samlet set spares der ca 25% af personalet ved omlægningen.

http://www.sm.dk/Publikationer/Sider/VisPublikation.aspx?Publication=533

Hvis min kommunes 12% til administration er repræsentativ, så koster selve den kommunale administration ca 30 mia. kr/år, kunne man spare bare 25% var der 7,5 mia. kr/år til serviceforbedringer, skattelettelser, øget konkurrenceevne eller hvad man nu ellers kan drømme om.
Jeg er sikker på besparelsen ved at lukke 98 rådhuse og kommunalbestyrelser, samle deres administration fem steder osv. i praksis ville give langt mere end de 7,5 mia. kr.

Og så er det jeg spørger, har vi som borgere gavn og glæde af kommunerne i forhold til det de koster, og kan levere?

Hvad synes I?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 02-04-13 16:07

Citat
Er kommunerne værd at bevare?
Nej..!
Derouten startede i 1970 (kommunesammenlægning 1. gang)

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-04-13 16:13

Nu har jeg ikke nærlæst dit lange oplæg,(da jeg lige skal ha`en lur).Men umiddelbart,vil jeg svare nej.
Vi er ikke flere indbyggere i DK,end i London City.Der må være plads til rationaliseringer.

Vi burde kunne "regeres",uden disse mellemled.

Citat
I må undskylde at spm'et bliver noget langt, men det er ret kompliceret!

Vi ved jo,du er grundig i dine analyser,vagnr.Og det skal du da ikke ha`utak for.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-04-13 16:33

Det var en stor fejl at nedlægge amterne hvad der bl.a. går hårdt ud over de handicappede.

Der var sikkert også sparet på disse under krisen, men det undskylder ikke at administrationen sejler i kommunerne. Nogle undskylder sig med at de er ved at indkøre nye systemer, den undskyldning har de brugt i flere år.........lovligt.........hvis en af direktørerne hos Mærsk havde brugt den samme undskyldning havde han fået en størrelse 45 i røven og landet i nærmeste jobcenter.

Og UdbetalingDanmark..............det koster Odense kommune 3 millioner ekstra at være tvunget med i systemet idet de i forvejen havde sparet dygtigt og effektivt på området.

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 200 point
Dato : 02-04-13 16:47

Der er to sider af kommunerne og amter/regioner, en politisk og en administrativ/praktisk. Politikerne har over de sidste 20 år stort set fjernet den politiske del fra kommunerne og regionerne. Kommunalpolitikerne og i særdeleshed regionspolitikerne er uden reel indflydelse, det er Christiansborg der bestemmer langt det meste, kommunerne har meget snævre rammer for hvad de kan og ikke kan. Man kan få det indtryk at kommuner og regioners primære rolle er at agere syndebukke for politikerne på Christiansborg. For min skyld kunne man godt fjerne den sidste rest af politik fra kommuner og regioner. Man kan godt mene at det er synd at man mister den lokale indflydelse, men ingen er rigtig interesserede i at have et lokalt selvstyre, tænk hvis de fandt på at hæve skatten eller Fru Hansen i Hvidovre fik mere/mindre hjemmehjælp end Fru Hansen i Nørre Vorupør.

Der vil stadig være brug for at bevare meget af den praktiske/administrative del rundt om i landet, så det synes jeg vi skal beholde.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-04-13 16:49

Desværre har kommunerne fået større ansvar.......................men uden beføjelser.

De store tunge områder bør komme tilbage til amterne, for det er jo fjollet at ca. 100 kommuner har hver sine eksperter på næsten alle felter.

Men vi skal da stadig have nærdemokrati, altså ikke nuværende "lade som om", men rigtigt demokrati.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 02-04-13 21:08

Citat
Og så er det jeg spørger, har vi som borgere gavn og glæde af kommunerne i forhold til det de koster, og kan levere?

Er kommunerne værd at bevare?
- vældig interessant spørgsmål, vagnr.

Hvorfor talte man ikke om det, da amterne blev nedlagt?

Jeg har aldrig forestillet mig, at kommunerne kunne afskaffes, og at der endda var mange milliarder at hente ved det!

Det er det, jeg tidligere har sagt: Der er gået en politiker tabt i dig, vagnr, og det sagt uden ironi!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-04-13 21:57

Foreløbig tak for bidragene, og de pæne ord

Er der slet ikke nogen, der vil forsvare kommunerne?

Godt nok er det ikke Ivanhoe, hvor enhver normal mand ville forsvare Liz Taylor mod skurken, men alligevel

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 02-04-13 23:08

Jeg kan ikke rigtig svare på noget så stort ganske kort, men man kan gøre sig mange tanker.
Når man laver store enheder, plejer det ret hurtigt, at gå sådan at man, når de bliver lidt for store begynder, at lave område kontorer eller mindre sideafdelinger - tænk lidt over det..
Hvis det virkelig var så nemt at styre store enheder, kan vi jo bare blive en lille bydel af Hamburg, hvad det så fører med sig af område nævn og afdelinger eller hvad det nu skal hedde. Lidt mærkelige tanker ikke....

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 02-04-13 23:13

Citat
Er der slet ikke nogen, der vil forsvare kommunerne?

På grund af det trygge/kendte?
Ellers er der vel ikke mere så meget godt at sige om kommunerne?

Nedlæg kommunerne og spar ufattelige summer.
Danmark er utrolig overadministreret.

Hvad skal vi med 98 kommuner til 5,5 millioner mennesker? - vanvid!

Danmark er jo et stort nærdemokrati, og nærdemokrati kan desuden dyrkes på andre måder end gennem en kommune.

Lav eventuelt de 5 regioner om til kommuner, eller måske er 2-3 stykker nok?
Bedst at droppe dem helt.

Mange af kommunernes opgaver kan varetages af private virksomheder.

I øvrigt er der for mange uduelige og uvidende levebrødspolitikere i kommunerne (også).

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 03-04-13 00:35

Som det er nu, kunne vi næsten bedre undvære regeringen end kommunerne, og skoler og socialvæsen burde nok styres af regionerne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-04-13 09:11

Citat
Er der slet ikke nogen, der vil forsvare kommunerne?

Jo da

Citat
Men vi skal da stadig have nærdemokrati, altså ikke nuværende "lade som om", men rigtigt demokrati.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-04-13 09:25

Eyvind, jeg så dit indlæg som et forsvar for "gamle dages" kommuner fra før 1970.

De var nu heller ikke helt problemfri (det er der vist ikke noget der er!), især var det vigtigt at være på god fod med et eller flere sognerådsmedlemmer i landkommunerne, så kunne man fx få nedsat vurderingen af huset

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-04-13 10:46

Citat
De var nu heller ikke helt problemfri (det er der vist ikke noget der er!), især var det vigtigt at være på god fod med et eller flere sognerådsmedlemmer i landkommunerne, så kunne man fx få nedsat vurderingen af huset

Det er helt sikkert rigtig.Der forekom tit nogle mærkelige afgørelser,der nok ikke lige tålte dagslys.
Også skattemæssig.Jeg husker da,mens jeg var i murerlære,at jeg betalte mere i personlig skat,end een af sognets største gårdejer.(Datidens skattebog).

Lægen og Dyrlægen,var som regel de største skatteydere.De var åbenbart ikke så populære,hos Sognerådsformanden,og Kasseren.

Til gengæld var Sognerådene,ikke så dyre i drift,som nutidens Byråd.Hvor ialtfald Udvalgsformænd,får en meget god løn/vederlag + diæter.

Som jeg husker det,var den eneste der fik løn (ud over formanden og kasseren,kun symbolsk) Kæmneren.Og det var måske endda for lidt,han fik.For det skete at han løb med hele kassen.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-04-13 10:48

Citat
Desværre har kommunerne fået større ansvar.......................men uden beføjelser.

Nærmere ingen penge, og de der har må ikke bruge dem, indenrigsministeren har jo forbudt dem at bruge penge i 2013.
Det er jo komplet latterligt at betale kontanthjælp til håndværkere i en kommune når den samme kommune har penge på kistebunden som de ikke må bruge på renoveringer, i dette tilfælde burde det lokale folkestyre træde ind så de bestemmer istedetfor regeringen

Så er der nogen kommuner der bruger penge i tvivlsomme aktie- og valutaspekulation i udlandet, det burde forbydes totalt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-04-13 10:51

Rettelse: Der var selvfølgeligt ikke Kasserer og Kæmner,på samme tid.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-04-13 11:05

Citat
Nærmere ingen penge, og de der har må ikke bruge dem, indenrigsministeren har jo forbudt dem at bruge penge i 2013.

Sidste år brugte kommunerne mindst 8 mia kr MINDRE end de måtte

http://www.kl.dk/Om-KL/Stort-mindre-forbrug-i-det-offentlige-id115529/

og nogle mener det snarere er 10 mia kr

http://ae.dk/analyse/offentligt-mindreforbrug-2012-kan-ende-10-mia-kr-under-budget

Men kommunerne er selvsagt bange for krabasken, hvis de bruger for meget

Citat
Så er der nogen kommuner der bruger penge i tvivlsomme aktie- og valutaspekulation i udlandet, det burde forbydes totalt.

Ja, det glade vanvid, russisk roulette, for andres penge!

Det er heldigvis blevet forbudt at få nye lån af den art, men de gamle kan bestå

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2012/12/19/1219080326.htm

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-04-13 11:32

Citat
Lægen og Dyrlægen,var som regel de største skatteydere.De var åbenbart ikke så populære,hos Sognerådsformanden,og Kasseren.

Mit indtryk, boede selv i et lille landsogn nogle år, var at det var de lokale bønder der sad på sognerådet, og så sørgede de godt for bønderne, bl.a. med lave vurderinger af jorden, nidkære med bøndernes selvangivelser var de vist heller ikke

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-04-13 12:13

Citat
Mit indtryk, boede selv i et lille landsogn nogle år, var at det var de lokale bønder der sad på sognerådet, og så sørgede de godt for bønderne, bl.a. med lave vurderinger af jorden, nidkære med bøndernes selvangivelser var de vist heller ikke

Og det var sognefogeden der bestemte kriterierne for tvangsfjernelse af børn......nu er det en sagsbehandler der står længere nede i hierakiet

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 03-04-13 20:43

Hvor mange af jer kan nævne navnet på 2 politikkere, i jeres lokale byråd ?

Hvor mange år har borgmesteren været fra det samme parti i jeres lokale byråd?

Generelt virker demokratiet ikke ude kommunerne.

Måske kommunerne skulle nøjes med at være offentlige administrationskontorer uden politisk ledelse.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 03-04-13 21:32

Citat
Hvor mange af jer kan nævne navnet på 2 politikkere, i jeres lokale byråd ?

Det kan jeg nu godt. Men jeg må indrømme,at de sidste kommunal-valg,har ikke været kønne at se på.Bagte rævekager,så det er utroligt,at de vil være sig selv bekendt.
Derfor ser vi jo også ind imellem,nogle mærkelige politiske konstellationer,i byrådene.

Ved forrige kommunalvalg,i vores kommune,fik Socialdemokratiet flertal.Den gamle Venstre Borgmester,stod til at blive "afløst".Men...på grund af Borgmester pensionen (ikke officielt,men alles mening),blev der lavet en studehandel,så han kunne ta`en periode mere.Mod at alle tunge udvalgsposter,blev "solgt" til Socialdemokratiet.Han forblev "kransekagen",mens Socialdemokraterne,bestemte politiken.Han skulle bare holde sin kæft,perioden ud.

Politikerleden,fungerer skam også lokalt.

M.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-04-13 14:48

Der er ikke mange her der forsvarer kommunerne, men det er nok håbløst at få dem afskaffet, ca 2000 kommunalbestyrelsesmedlemmer ville miste status, penge og magt, det går slet ikke.

Bare se hvordan SF ikke vil være med til at spare 250 mill, heraf over halvdelen i Kbh, fordi ÉN sf-borgmester ville miste magt og penge. At hver eneste borger i kommunen, fra nyfødt til olding, kunne spare ca 2500 kr årligt (7 kr pr dag) skal da ikke stå i vejen for en politikers ambitioner.

http://www.dr.dk/P4/Kbh/Nyheder/Hovedstadsomraadet/2013/04/10/075251.htm

Nå forresten, sø har Venstre på landsplan lige sparet 6 mill kr/år væk på at forhindre spøgelsesbilister til fordel for kørsel med veterantog, fordi Kristian Pihl Lorentzen ÆLSKER fut-tog!

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-66852131:trafiknisse-f%C3%A5r-seks-millioner-til-veterantog.html

JEG GRÆMMES

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-04-13 17:10

Ja, man bliver livstræt og hjemløs i "det moderne demokrati".
Min fornemmelse er, at man skal finde de største forbrydere mellem dem, der forvalter andres penge.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-04-13 17:36

Citat
man skal finde de største forbrydere mellem dem, der forvalter andres penge.

Der er nu også mange at tage af, alt fra ejendomsspekulanter og landmænd over bankdirektører, Stein Bagger/Amanda Jacobsen, rigmænd/K'er der skjuler sorte penge i skattely til ????

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 10-04-13 20:45

Hvorfor "landmænd"? Fordi de er på landbrugsstøtte, og deres gårde er skorstensbelånte?
Men bortset fra det, så er der i landbruget også alvorlige skønhedspletter som f.eks uhæmmet medicinforbrug.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-04-13 21:30

Citat
Hvorfor "landmænd"? Fordi de er på landbrugsstøtte, og deres gårde er skorstensbelånte?

Netop, en masse husejere kunne også komme i den kategori, men de skylder sjældent penge nok væk til at kunne tørre problemet af på kreditforeningen.

Hvis du skylder 100.000 kr væk og ikke kan betale har du et problem, hvis det er 100 mio, har banken/kreditforeningen et problem, og så får du meget længere snor.

Nogle banker lod jo deres fallerede spekulanter få nye store lån, i håb om at "genierne" kunne tjene gælden ind igen ved endnu mere vanvittige spekulationer!

I øvrigt, når du nu er matematiklærer, men vist også kan undre dig lidt over folks grådighed/dumhed, kender du så denne?

http://en.wikipedia.org/wiki/Dollar_auction

Da jeg læste om forsøget første gang fortalte Martin Shubik, der lavede tricket med sine universitetsstuderende, at han ikke en eneste gang havde tabt penge på det.

Måske en blød start efter lock-outen er slut

Godkendelse af svar
Fra : vagnr

Dato : 01-05-13 17:39

Tak for svaret fun2.

Og tak for de øvrige bidrag, interessant at opbakningen til kommunerne er så lille!

Kommentar
Fra : stonegirl

Dato : 17-06-13 21:28

der er vist ikke stor forskel på politikerne i kommuner, i regionerne og i folketinget, når først de er blevet valgt!
Hvilke politikere har stået ved deres valgløfter?

Alle taler om, at der skal jo spares - dvs på omsorgsydelser - aldrig på deres egen gratis mødeforplejning (a la Brixtofte), designermøbler og dyre rådhuse
- unødvendige årlige "studierejser" og meghet andet - og da de nu har fået genemført, at skatteyderne ikke mere kan få indblik i deres fråseri ved hemmelighedsholdelsesloven - er der jo frit valg på alle hylder - og så kan vi bilde borgerne ind, at der skal spares.De tror på det og kræver aldrig, at enhver kommune eller anden offentlig myndighed hvert år udgiver en redegørelse for hver krone, der er brugt! Køge kommune tog hjemmehjælpen fra to ældre damer, sendte skolemøbler og penge til en skole i Letland, betalte millioner til et lysshow o.s.v.
Burde politikerne ikke KUN have mandat til at bruge penge på omsorg, veje, skoler osv - og ikke på underholdning, så kunne skatten sættes ned og skatteyderne selv vælge hvilken underholdning de ville have for deres penge.