/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Plæneklipper...
Fra : klausen32
Vist : 987 gange
100 point
Dato : 31-03-13 20:01

Hej kandu'er!

Foråret er over os og græsset begynder at røre på sig... Dette betyder ligeledes at plæneklipperen skal hives frem. Desværre er vores den gamle gået til, og vi skal finde en ny.

Vores plæne er ca. 200-300 m3 stor hvorfor vi kigger på en elpræneklipper med batteri. Jeg var selv meget fordomsfuld i starten, men flere sælgere har nu (næsten) overbevist mig om at det ville være det rigtige valg.

nogle af Jer der har erfaringer med specifikke modeller? Jeg er mest nervøs for batteriet, dets holdbarhed og virketid.

Tænk.dk har udgivet en test at plæneklippere 2013, er der nogle af jer der har læst den? hvis ja, hvilken plæneklipper vandt??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-03-13 22:54

Jeg har en bekendt med en Gardena cylinderklipper, hvor cylindern kører med en lille batteridreven motor, medens man selv skubber maskinen af sted. det skal der jo så næsten ingen kraft til.

Batteriet er et lille standardtype blybatteri ( som til motorcykel) hvilket er til at få til fornuftig pris og har holdt ca 5 år pr gang. Siste nyt var at motoren efter 12 år var slidt istykker, men dog kunne fornys også.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-03-13 23:44

Hvis din plæne er i nærheden af en stikkontakt, så køb en forlængerledning og en netdreven klipper. Udvalget er større og prisen en trediedel af prisen for en batteridreven. Husk bare at starte ved stikkontakten og klippe væk fra ledningen. En skriggul vil være at foretrække. Det er lykkedes mig et par gange dels at overklippe, dels at oversave en rød forlænger, så nu er den gule i højsædet. Resterne af den røde bliver nu brugt til boremaskine og den slags.
vh
pbp

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-04-13 00:05

Jeg har i fire-fem år brugt en Bosch rotak 37 li med batteri på min lille plæne (ca 250-300 m2), den kører fint, er næsten lydløs, og har opsamlingskurv.

Kun en gang har den ikke kunnet klare plænen på en gang, men det tager kun en time at lade batteriet fuldt op igen.

Jeg er helt tilfreds med den, den har ikke krævet nogen form for vedligeholdelse, er let at slå græs med, klipper pænt, og fylder ikke meget. Den er dyr, men jeg har ikke fortrudt købet.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 01-04-13 00:32

Har haft en elklipper til ledning, det tog mere end tre gange så lang tid at klippe plænen med den, som det gør med en benzin model, simpelthen fordi man spilder ufattelig meget tid med at flytte rundt på ledningen. Men det afhænger selvfølgelig at plænens udformning.
Hvis du mener at en batteriklipper kan klare opgaven, vil jeg anbefale en Bosch.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-04-13 05:36

Ville tjekke bauhaus ud
3 ting der er vigtigt er volt,Ampære,lithium batteri

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-04-13 14:33

Der er vist noget du har misforstået rotv. Først skal du lære at stave til det . Derefter skal du forstå at kende forskel på navnet for en fysisk størrelse og måleenheden for den .
Endelig er det sådan at jo mindre strømstyrken er , des længere holder batteriet.

So jo færre Ampere des bedre.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 01-04-13 14:41

transor, kan det tænkes at der er en lille misforståelse omkring Ampere som i forbrug og AmpereTimer som i kapacitet? Selvfølgelig skal forbruget (i Ampere) være så lille som muligt, men kapaciteten (i AmpereTimer) skal være så stor som muligt. Forbrug (effekt) regnes vist i øvrigt i Watt.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 01-04-13 16:45

Ud fra egen erfaring med el-plæneklipper kan jeg 1. også advare mod bøvlet med ledningen og 2., hvis ledning skal være længere end standardpakke, altså 2 * standardpakke, så slår det sikringerne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-04-13 17:26

Det må være nogen bløde sikringer, lgs har. Min egen kompressor har det med at slå en 10 Amperes sikring ved opstart (men ikke en 16 Amp.). Med et par forlængerledninger i serie går det!.
Kabelplæneklipper er nem at have at gøre med, bare man sørger for at trække ledningen op på en skulder og så i øvrigt bevæge sig i hårnålesving væk fra hvor ledningen ligger kvejlet op.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-04-13 18:29

En gang i mellem kan man bande appels ordbog
2 som der står skrevet Batteri lithium, volt , Ampere
Så transor du mener at batteri elementer skal være på så lidt ampere som muligt? Du skulle måske lære og læse først

Jo flere ampere et batteri element har "jo" bedere

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-04-13 03:59

Nej rotw

Du vrøvler om noget du ikke forstår.
Et batteri har ikke et antal Ampere . Det er noget vrøvl.

Et elektrisk batteri har en tomgangsspænding, som måles i volt.
Strømstyrken når det ikke er i brug er nul. Jo kraftigere motoren belaster batteriet, jo mere strøm trækkes der, samtidig med at spændingen falder . Det er strømstyrken, som måles i Ampere.

*Men det kan være fun2 har ret og du forveksler strømstyrke med batteriets kapacitet som måles i amperetimer. Men det er noget helt andet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-04-13 20:43

Når man investere i en batteri maskine fåes denne med forskellige størrelse Eks 3 - 6 - 12 A maskine er er bygget ud fra at kunne nøjes med et "lille" batteri jo flere ampere jo bedere,
1 du kan bruge maskine længere uden. Opladning

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-04-13 22:08

What's in a name (Ampere, Watt, Ohm, Volt), det afgørende er vel om plæneklipperen kan slå plænen, i en arbejdsgang.

Som supplement til mit tidligere indlæg blot dette, at har plænen fået Beatlesfrisure, skal man slå den uden opsamlingsboks, så kører den længere på literen, kWh, eller hvad man nu vil måle med.

Næste gang kan man slå med opsamler, hvis man synes det er en fordel. Det synes jeg kun, når fruen ønsker græsafklip i bedene!

Kommentar
Fra : klausen32

Dato : 07-04-13 10:59

Hej alle, tak for de mange svar. Jeg har nu købt Tænk.dk's test. Vinderen af batteridrevende plæneklippere var Bosch rotek 43 li som kommer med 2 stk. lithium batterier 36v 2,6 a batterier. Jeg har været i flere byggemarkeder for at se på de forskellige plæneklippere. Generelt synes alle mærker plastikagtige, men derinod meget lette - omkring 10-15 kg. De larmer alle ca. lige meget - ca. 1/3 af en benzinplæneklipper (bosch rotek 43 li er opgivet til 91db), så nej dit barn kan ikke ligge i barnevognen ved siden af og sove, som flere mærker ellers reklamere med!

Efter at have set de mange modeller og Tænk's testresultat er valget faldet på Bosch rotek 43 li. De fleste steder står den til 3800-4300. Man kan også få en Bosch rotek 37 li som er lillebroren med samme motor dog med en mindre klippebredde og kun 1 batteri, den fåes lige nu på tilbud i silvan til 2500, hvor normalprisen er 3000. Harald-nyborg har 43 li modellen til 2995!!, derfor købte vi den selvfølgelig der - meget billigt. Silvan mente at det var under deres indkøbspris!

Håber at der er andre end mig der har fået noget ud af denne tråd.

Klausen.

Annuller spørgsmålet
Fra : klausen32

Dato : 13-04-13 09:27

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål