/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvilket redskab?
Fra : denevigeuheldige
Vist : 581 gange
50 point
Dato : 31-03-13 13:09

Er der nogen der ved om der findes en eller anden form for alternativ maskine til afløsning af hakkeren når der skal hakkes ukrudt? Jeg forestillede mig en lille smart minimaskine med nogle rotorklippere som kunne bruges til at køre rundt med ind imellem bedene som på den måde kan fjerne ukrudt m.v. Almindelig fræser og buskryddere bliver nok for voldsomme.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 31-03-13 13:15

Noget i denne her stil: http://www.texas.dk/texas/el-tex-750/?partno=90062085#productdescription. Jeg kan dog godt frygte at maskinen fræser for dybt og dermed rammer buskene og blomsterbedenes rødder som ofte spreder dig vidt omkring. 2 cm dybt ville jeg mene var optimalt.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 60 point
Dato : 31-03-13 13:38
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-03-13 14:03

Jeg har den større texas 1300 Watt model, den er ikke egnet til lugning, måske er en muldvarp bedre, MEN det er irriterende at rende rundt med en ledning.

Jeg har gode erfaringer med en cirkelhakke, også kaldet ringhakke. De fås både som langskaftede og som håndredskab.

Den bruger håndkraft, er let, larmer ikke, og pga af formen kan man komme helt tæt på de planter man vil beholde, og uden den store kraftanstrengelse hakke ukrudtet væk.

http://mphavedesign.dk/haveredskaber-19/cirkelhakke-p424

http://www.bloxbjerg.dk/?gclid=CMDw7ufzprYCFQLwzAodoGAAbQ

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 31-03-13 14:22

Lige præcis hvad jeg søger. Takker for jeres indlæg. God påske.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-03-13 14:22

Håndarbejde er nu det bedste da man har mest kontrol, maskineri findeler jo bare rødderne så mange af dem skyder igen.

Denne her roder op både når man skubber og trækker, og man bestemmer selv dybden.
http://oleknudsen.dk/ukrudtsjern.html

Den ligner et gammel skuffejern, med den forskel at den går dybere, skuffejern er for gamle damer der gerne vil tage ukrudt 2 x om ugen, men er dog velegnet når man skal lige ind under nøddesten for at skære ukrudt over.

Lad være med at hakke et for stort stykke ad gangen, og når skidtet skal rives sammen tramper Du ca. for hver meter et areal på ca. 40 x 40 cm og river ukrudtet op på det, så er det lettere at rense for jord og kan puttes i beholder eller pose..........fremfor at trække det samme ukrudt med jordklumper 10 meter gennem haven.

Går man hårdt til ukrudtet i vækstperioden kan man slappe nogenlunde af resten af sommeren, bortset fra hvis naboens skvalderkål smitter.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-03-13 14:43

Måske skulle du lige læse fra dette spm

http://www.kandu.dk/spg150412.aspx

"thyfoon, du smider dine penge ud til et "ligegyldigt værktøj". For år tilbage købte vi en Texas Mulvap - men prisen var dengang små tusinde kr. - en alm. kultivator på skaft er dobbelt så effektiv.Mulvappen løsner kun jorden i overfladen - stort set som du kan gøre med en rive i dybden!

http://www.texas.dk/texas/muldvarp-es300/?partno=90063007&utm_source=kelkoodk&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Texas+ES300

Dete Texas produkt, er et totalt ligegyldigt produkt!"

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 31-03-13 14:57

Set i betragtning af at kroppen ikke kan holde til fysisk arbejde længere er jeg nød til at tage hjælpemidler i betragtning hvor jeg stort set ikke skal bruge kræfter at lægge i opgaven. Skuffejernet og meget andet godt har jeg på lager og virker også fint hvis man kan holde ud at bruge det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-03-13 15:23

Ja, sådan er det jo, vi må alle indrette os efter hvad vi kan klare.

Jeg håber du bliver godt tilfreds med muldvarpen