/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Shutdown genvej i Win 8
Fra : yearhouse
Vist : 504 gange
500 point
Dato : 31-03-13 11:12

Jeg har fået windows 8 og jeg er lidt doven m.h.t. at lukke Pc´en.
Så jeg har lavet en "ny genvej" på skrivebordet.

Jeg fandt jo "genvejs koden" andetsteds, og det er skønt. Nu er jeg så nysgerrig, hvordan de koder findes, for når jeg højreklikker på genvejen og kigger på Egenskaber, fortæller den mig bare at den ligger i System32 og hedder "Shutdown".

Kan i fortælle mig, hvordan jeg selv kunne ha´ opdaget det?

Mange hilsner og go´ Påske
TOM

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 31-03-13 11:40

Hvordan i al verdenen skal vi kunne fortælle dig hvordan du opdager ting???
Er du nysgerrig omkring computerens "anatomi", funktioner og indstillinger, så må du gå på opdagelse. Det samme er gældende for det styresystem du har installeret.

Der er da ikke nogen her i verdenen der er blevet kloge på at sidde og vente på at viden er faldet ned i skødet på dem.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-03-13 11:47

Prøv at åbne mappen System32 i Windows der er utrolig mange kommandoer ud over shutdown, kommandoer/koder der sammen med kommandoer/koder i andre mapper fortæller computeren hvordan den skal reagere på dit og dat og som tilsammen gør Windows til et styresystem

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 510 point
Dato : 31-03-13 11:58

Citat
Kan i fortælle mig, hvordan jeg selv kunne ha´ opdaget det?
nej det kunne du ikke selv have opdaget, du kan godt åbne mappen System32 og finde shutdown.exe, du kan også højre klikke på shutdown.exe og sende en genvej til skrivebordet men den virker ikke, du skal selv oprette en ny genvej på skrivebordet og henvise til
Kode
Shutdown.exe -s -t 00
før det virker, de to nuller gør at computeren lukker med det samme, du kan udsætte lukning i flere minutter hvis du vil, så skal der stå
Kode
Shutdown.exe -s -t 120
for at lukke ned om 2 minutter, du har sikkert også oprettet en genstart genvej?
Kode
Shutdown.exe -r -t 00
den slags kan man som almindelig computer bruger ikke vide så er det jo godt at vide at der findes tusindvis af nørder spredt over hele kloden som deler deres viden med os

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 31-03-13 15:05

WEBNOOD: Bare glem mig, og min deltagelse

O.V.N. : Tusind tak for dit præcise svar, og din venlighed.

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 31-03-13 22:50

Tak for svaret o.v.n..
(sorry. Var liiiiiige ved at glemme point til dig)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-03-13 23:24

Tak og god rest påske