/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Nedlagte gravsteder
Fra : jensviggo
Vist : 787 gange
28 point
Dato : 31-03-13 08:23

Jeg kom til at tænke på, hvad der sker med al den bronze der er på stenene på vore kirkegårde, når gravstederne nedlægges, mine forældres familiegravsted blev nedlagt for nogle år siden, der var 5 gravsten, hvor er bronzefigurer, tal og bogstaver?

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 31-03-13 08:28

Det sælges til fordel for kirkegårdsarbejdernes julefrokost

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 31-03-13 09:22

Du kunne bare selv været kommet derhen og taget din sten med dig, den kan måske også sælges.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-03-13 09:36

Citat
Du kunne bare selv været kommet derhen og taget din sten med dig, den kan måske også sælges.

Tjaeh, en let afslibning, så kan der limes nyt navn på.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 28 point
Dato : 31-03-13 11:40

Den som i sin tid oprettede gravstedet står som ejer af eventuel gravsten og udsmykning og senere er det denne persons arvinger der har arvet sten og udsmykning + ansvar for vedligeholdese af gravstedet, når et gravsted står for at skulle nedlægges så bliver lejeren af gravstedet og ejer af sten og udsmykning kontaktet hvis kirkegårds personalet kan finde personen ellers bliver det annonceret i den lokale avis, altså har ejeren mulighed for selv at fjerne sten og udsmykning inden gravstedet bliver nedlagt, hvis stenen står på gravstedet den dag stedet blivet nedlagt så har ejeren givet afkald på eventuelle værdier i sten og udsmykning, heromkring på de små kiregåde i det nordvestlige Jylland er det stenhuggeren som har kran og værktøj til at fjerne den slags som bliver hyret til at fjerne sten med mere og dermed overtager ejerskab af de eventuelle værdier som bliver fjernet, lige som det er nedbryderen der er ejer af eventuelle værdier som er efterladt i de huse han bliver hyret til at rive ned.
Kort sagt så er det den som rydder gravstedet som har en eventuel lille ekstra fortjeneste på salg af metaller.
Har du i øvrigt tænkt over at det er gravstedet ejer som har ansvar for gravstedets tilstand, hvis der for eksempel bliver lavet hærværk på et gravsted, så det gravstedets ejer eller dennes arvingers private indbo forsikring som skal betale genoprettelse, det er ikke kirkegården som har ansvaret for den slags

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 31-03-13 12:59

Der er mange penge i en sten. Jeg har lige fået lavet en gravsten til ca 10.000 kr. Så det kan da godt betale sig. at tage stenen med hjem og genbruge den.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 31-03-13 14:16

Svaret indeholder alle de oplysninger jeg var ude efter, mange tak

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 31-03-13 14:36

Bare en lille kuriosum: Kan huske der for nogle år tilbage,blev fundet knuste gravsten i en landmands markvej,så flere afdødes navne,kunne ses stadigvæk.Forhåbentlig ikke noget der sker ret tit.

Utilbørligt! Men ellers en fin,og rigtig,beskrivelse,fra o.v.n..

M.