/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Stik med varme ben.
Fra : jøjø
Vist : 818 gange
100 point
Dato : 28-03-13 19:42

Dan jeg for lidt siden trak stikket ud af stikkontakten, var de 2 ben så varme, at jeg nærmest brændte mig på dem.

Der var nu også brugt godt med strøm, da opvaskemaskine lige havde været i gang
- men det kan da ikke være rigtigt, at benene må være SÅ varme???

Mon der kan opstå brandfare?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 28-03-13 20:03

Du har gang i en kraftig overbelastning. Tjek om sikringer har den rigtige størrelse - lad helst være med at bruge stikket og få så dit net efterset af en fagmand PÅ TIRSDAG !

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 28-03-13 20:07

Citat
Du har gang i en kraftig overbelastning

Uha, det lyder alvorligt.
Jeg tænkte nok, at det ikke var i orden.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-03-13 20:18

Det er slet ikke ualmindelig.
En opvaskemaskine er jo beregnet til at køre på en stikkontakt, og er dimensioneret til det, ligeledes dens ledning.
Sikringen er jo 10 eller 13A, og uanset om sikringen var 100A bruger maskinen jo stadig ca 7 A
Så der er jo ingen brandfare.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 28-03-13 20:25

Hvis det er et stik med skrueforbindelser, skal du skille det ad og spænde skruerne. Hvis ikke, så find dig i det. Hvor varmt egentlig? Fik du brandvabler, eller blev du bare forskrækket?
Du overbelaster aldeles ikke nettet, så ville tavlesikringen være blæst af forlængst.
vh
pbp

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 28-03-13 20:57

Citat
Hvor varmt egentlig? Fik du brandvabler, eller blev du bare forskrækket?

Så vamt, at jeg i hvert tilfælde fik flyttet fingrene i et fart - og selvfølgelig blev jeg forskrækket, men ingen brandvabler

Jeg har før oplevet, at et stik bliver varmt, men ikke varmt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-03-13 21:27

Så spænd skruerne i stikket!

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 28-03-13 21:53

Hvad med stikkontakten, er det en "rigtig" stikkontakt?
Det kan også skyldes at der er dårlig forbindelse mellem benene på din stikprop, og kontakterne i stikkontakten.

Falcham

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 28-03-13 22:12

Citat
Hvad med stikkontakten, er det en "rigtig" stikkontakt?

Mener du, om den er med afbryder? - så ja!

Hvordan finder man ud af, om der er dårlig forbindelse mellem ben og kontakter?

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 28-03-13 22:34

Hej jøjø
Hvor gammel er stikkontakten?
Jeg har engang installeret en ny stikkontakt (og nye ledninger) og tilsluttet en varmeovn der brugte 1200W (ca. 6A) med ny ledning og nyt stik, hvorefter jeg tændte for stikkontakten, et halvt år efter blev jeg tilkaldt fordi der var gået ild i stikontakten efter at varmeovnen havde været tændt i det halve år, derfor vil jeg foreslå et du får udskiftet stikkontakten, og evt. også stikket på opvaskemaskinen.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 29-03-13 06:43

slib stikbenene med finkornet sandpapir-det gør ikke ihvertfald ikke værre

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 29-03-13 07:30

skift din opvasker til 16A og problemet er løst
evt koble den til bag komfuret.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 29-03-13 14:18

Citat
Hvor gammel er stikkontakten?

Den er ca. 15 år gammel.

Citat
skift din opvasker til 16A og problemet er løst

På stikket står der 16 A, men det betyder måske ikke, at opvaskemaskinen er det samme?

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 30-03-13 00:33

Citat
Sikringen er jo 10 eller 13A, og uanset om sikringen var 100A bruger maskinen jo stadig ca 7 A
Så der er jo ingen brandfare.

Jo, sikringerne sikrer mod at der, samlet, bruges for meget strøm på en bestemt tråd.

Men hvis den pågældende stikkontakt er dårligt monteret, kan der godt være brandfare.
Skruerne i en stikkontakt KAN faktisk godt over tid blive løse som følge af varme/afkøling.
Hvis der så er en svag forbindelse inde i stikkontakten af en af ovennævnte grunde, kan det give en stor varmeudvikling.

Jeg har været ude for, at et mylder af myrer, inde i en stikkontakt, kom til at danne forbindelse mellem polerne og gav en knitrende lyd og varmeudvikling.
Myrerne kom sig ikke over det, men elektrikeren reddede kontakten.

Godkendelse af svar
Fra : jøjø

Dato : 08-04-13 18:26

Tak for svaret pbp_et.