/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvordan får man denne stikling til atgro
Fra : DBG1
Vist : 597 gange
40 point
Dato : 28-03-13 19:20

jeg har plukket en lille gren fra en brombærplante i byggecenteret som jeg gerne vil lave en stikling af, men er ikke sikker på hvordan det skal gøre.
det er en gren med mange andre bløde og nye grene på (skud tror jeg det kaldes).. skal disse nye grene stikkes hver for sig eller skal jeg bare stikke det hele som en "stor" gren?

og kan jeg godt stikke det i det her jord som jeg har købt?:
http://eshop.silvan.dk/vare/park-planteskolejord

i kan se indholdet af jorden her:
http://baboom.webgallerier.dk/album/fuldskaerm/390602-billeder-til-koebere

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-03-13 19:49

Var det ikke billigere - og nemmere - at købe planten i stedet for blot at stjæle dele af den og så tro man selv kan lave en?

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 28-03-13 19:57

Citat
købe planten i stedet for blot at stjæle

Ja, det var også min første tanke.

Stjæler uden at skamme sig over det

- og hvem gider købe byggecenterets plante. som der nu er revet en gren af?

Kommentar
Fra : Nursie

Dato : 28-03-13 19:57

sæt den i et glas vand til den har slået rod og plant derefter i ikke gødet jord

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-03-13 20:30

Sæt dem i så- og priklejord eller en blanding af sand og ugødet havejord i en kasse med klart låg over og lidt vand i bunden. placeres i en vindueskarm med masser af lys.
"Dem" fordi du skal lave stiklinger med lidt blød stængel og et blad, højst to, og de skal stå sluttet luft, så der ikke fordamper vand fra dem før de har slået rod.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 29-03-13 10:20

pbp_et

er det jord som jeg har beskrevet i mit indlæg ikke godt nok?
hvor stor skal kassen være?

det sidste forstod jeg ikke:
"Dem" fordi du skal lave stiklinger med lidt blød stængel og et blad, højst to, og de skal stå sluttet luft, så der ikke fordamper vand fra dem før de har slået rod.

altså den gren jeg har med mange små grene, skal jeg dele den op så jeg stikker hver enkel gren for sig?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-13 10:26

Der er alt for meget gødning i!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-13 10:28

Jep, en stikling laves af et blødt, grønt skud,ikke af en brun gren

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 29-03-13 10:35

pbp_et

okay men jeg har ikke rigtig nogen have jeg bor i lejlighed så har kun en vindueskarm og en altan..

er det så bare spildte penge med det jord der? eller kan jeg blande det op med noget og så bruge det?

hvis jeg kan blande det op med noget eller jeg bare skal have helt frisk jord hvor kan jeg så finde det henne? ude i skoven?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-03-13 11:24

Jag har altid brugt almindelig pottemuld fra den lokale købmand eventuelt med lidt sand i, og en plastpose udenom det hele

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-03-13 11:46

Hvad vil du egenligt med en brombærbusk, når du bor i lejlighed?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 29-03-13 12:22

mig-selv

sådan noget her eller hva?

http://www.havemarked.dk/plantesaek.html

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 29-03-13 12:24

Bille1948

vil bare plante den i vinduet og så når den er klar kommer den ud på altanen

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 29-03-13 12:27

hvad hvis man går ud i skoven og finder noget jord og så blander lidt i af det jeg har.. så er det almindelig muld men med lidt gødning osv. (der er gødning i mit jord)?

og hvad skulle blandingsforholdet være?

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 40 point
Dato : 29-03-13 14:10

Citat
sådan noget her eller hva?

http://www.havemarked.dk/plantesaek.html

Den kan sikkert godt bruges, men jeg har altid brugt en pose almindelig pottemuld fra brugsen til 20.-

http://politiken.dk/tjek/penge/hjemmet/ECE287793/billig-pottemuld-er-lige-saa-god/

Godkendelse af svar
Fra : DBG1

Dato : 31-03-13 14:19

Tak for svaret mig-selv.