/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
SSD disk til netbook
Fra : sonjor
Vist : 849 gange
200 point
Dato : 27-03-13 23:27

Hej
Jeg har fået lyst til en Samsung - 840 Series 250GB SSD 2.5.
spørgsmål 1: Mener I den kan bruges til Acer Aspire one 722 ??
spørgsmål 2: Der står, at den kan bruges til win7 - tror I den også kan bruges til win8 ?

Hilsen Sonja

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 27-03-13 23:36

Ja og ja det kan den sagtens

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-03-13 03:02

det er svært at se hvilket problem der skulle være,
men hvis du vil være helt sikker,.. kan du ringe,. eller chatte online
så får du helt klar besked,... der kan du samtidig købe disken meget billig,
http://www.proshop.dk/Harddisk/Samsung-840-Basic-SSD-(Bulk)-250GB-2376508.html

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 28-03-13 09:33

@EA_HS
Tak det ser fint ud, men der står, at der ikke leveres kabler med. Hvad mon jeg så har brug for? Jeg har set en video - http://www.youtube.com/watch?v=EVDTNpI8f_g, der fortæller "hvordan man gør". Jeg har Paragon programmet og et eksternt Cd-drev. Det ser ud som om han kopierer alt over inden installationen, det er da smart.
Jeg har allerede en Paragon opstartsdisk og en backup til denne maskine, så måske vil det ikke være så svært.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 28-03-13 09:53

Nå hov, den Paragon Backup & Recovery jeg har er den gratis version. Jeg skal vel have købeversionen for at kunne clone HD'erne, ikke?. Hvis ja, kan jeg så alligevel bruge opstartsdisken og backup'en, jeg har, eller skal jeg lave nye ?
Undskyld så mange spørgsmål, men jeg er lidt på glatis med dette.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-03-13 10:28

du skal ikke bruge kabler eller andet til en bærebar, !

i tilfældet med en desktop / stationær PC
bruger man kablerne fra den tidligere HD,
hvis man ikke vælger at lade den sidde som 'lager'
så koster nye kabler ikke mange kr.... købes normalt der hvor SSD Disken købes.

montering / ombytning af Disken er nok det nemmeste,
i hvert fald langt det hurtigste,...
her er en anden lille hurtig guide, på 1 minut,.. se fra 1:30

http://www.youtube.com/watch?v=atIBUR0haZo

http://www.kandu.dk/spg166786.aspx

Kører du windows 7 ?
der et ganske udmærket back-up indbygget,.. kaldet 'sikkerhedskopi'
- kontrolpanel / system og sikkerhed / sikkerhedskopiering og gendannelse.

ellers 'flyder' nettet nærmest med gratis back-up hvis du googler,
hvilken udgave der er bedst,. bliver jævnligt diskuteret,
så det skal jeg afholde mig fra at blande mig i,

personligt har jeg desuden alle mine vigtige data til at ligge på 2 andre Harddiske,
det tager lidt længere tid,
til gengæld er jeg 100% sikker på der ikke medfølger gl. 'smuds'
og dele fra evt. tidligere virus / spyware.

(har én gang prøvet et mislykket back-up software,
det er surt at se alle sine billeder som ikke kan erstattes, forsvinde.)

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 28-03-13 10:50

Hej igen
Taler vi lidt forbi hinanden mon? Jeg kører Win 8 (se første spørgsmål) og jeg ville gerne clone harddiskene (som vist i videoen, som jeg sendte link til og som damen i "din" video også anbefaler. Jeg må købe Paragon Drive copy til at clone med. Selve proceduren med udskiftningen er nok ikke et problem.
Jeg spørger også, om jeg stadig kan bruge min opstartsdisk(ved evt. problemer) og den backup jeg allerede har via Paragon Backup & Restore, eller om der skal laves nye.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-03-13 11:21

du googlede ikke så,.. !

ja,. jeg overså at du kører windows 8,..............
jeg bruger ikke selv '8',.. og det varer sikkert længe,.. om nogensinde,

men prøv at læse lidt her :
http://www.spywarefri.dk/artikel/windows-8-back-up/

eller brug google til at finde mere info om win 8 backup / clone,
det gør 95% af kandu'er,.. så det kan du lige så godt selv gøre,
det går også meget hurtigere,.................

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 28-03-13 11:44

Er der ingen, der vil svare mig på, om jeg kan bruge Paragon DriveCopy til at clone, samt om jeg bagefter kan bruge min gl. Paragon opstartsdisk og min backup fil. ??
Paragon Backup & Recovery er lavet i Win. 8

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-03-13 12:19

der skal nok være nogle der er kan få det til at fungere med Paragon DriveCopy,
det burde det i hvert fald være,..
fordi jeg har været uheldig et par gange,.. behøver alle andre jo ikke at være det,

hvis du googler,.... - hvordan bruge paragon DriveCopy -
kommer der 1.800 resultater,

fx denne ganske udmærkede guide fra 'Komputer for Alle'
http://komputer.dk/system/files/hd_dk.pdf

men du gad altså ikke læse linket jeg smed til dig,.. ang. Windows 8 back-up,. ?
http://www.spywarefri.dk/artikel/windows-8-back-up/

der står ellers alt hvad du behøver,... lige undtaget om Paragon, !

f.eks. i slutningen af guiden, :

Citat
For en sikkerheds skyld bør du kopiere snapshot'et til en ekstern enhed, så du også kan bruge det, hvis din harddisk går i stykker og skal udskiftes.

4. For nylig fandt jeg et lille program, der klarer hele processen for dig. Programmet hedder RecImg Manager og kan downloades fra Slimwareutilities.

Note: Glem nu ikke at aktivere Filhistorik - den funktion vil kunne spare dig for mange ærgelser!

***************************************

Som lovet vil jeg også nævne muligheden for at lave en fuldstændig systemafbildning - et såkaldt image af din harddisk. For at lave en fuldstændig systemafbildning skal du fra Kontrolpanel finde funktionen "Windows 7 fil-genoprettelse" og her skal du vælge "Opret en systemafbildning". Alternativt kan du skrive sdclt.exe fra en kommandoprompt.

+ en del screenshots som viser hvordan.

ps,... ham der plejer at svare på den slags spørgsmål,.. ser ikke ud til at være mødt på arbejde i dag,.. måske har han taget en fridag pgra. Påsken,

men hvis du har tålmodighed,.. kommer han sikkert snart tilbage.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 28-03-13 12:22

Jo jeg har læst, hvad du har linket til, men derfor vil jeg alligevel gerne have svar på det jeg spørger om.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-03-13 12:26

så skal du bare væbne dig med tålmodighed,.. husk det er Påske,..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-03-13 14:11

Sikkerheds kopiering i Windows 8 er magen til den som er i Windows 7 og kan oprette en disk image altså en ISO fil af hele harddisken som du så skulle kunne køre ind på en anden harddisk med opstarts CDen (jeg har ISO fil af min harddisk og opstarts CD men har ikke afprøvet dem) som systemet foreslår at du brænder når du er færdig med at oprette ISO filen.
Altså du behøver ikke Paragon eller andre værktøjer, mulighederne er indbygget i Windows 7 og 8

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 28-03-13 14:21

Hej Ove, har du set mit video-link http://www.youtube.com/watch?v=EVDTNpI8f_g,. For mig at se kopierer han den gl. harddisk direkte over på den nye, det må da være det allernemmeste og vel også sikreste, og derpå gik mine spørgsmål på, om jeg bagefter ( ved evt. nedbrud) kan bruge min opstarts disk og backupkopi, som jeg har liggende ?
Mon ikke jeg kan det.
Mon jeg får den lille usb-ledning med som vises på videoen ?

mvh Sonja

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 28-03-13 15:53

Citat
og derpå gik mine spørgsmål på, om jeg bagefter ( ved evt. nedbrud) kan bruge min opstarts disk
og backupkopi, som jeg har liggende ?

hvis du kan kopiere / installere / overføre,... dine data (Paragon kopi / copy) én gang (1. gang)
fra den gl. HD til den nye SSD Disk,.... som han gør på dit youtube link,
kan du også gøre det i morgen,.. om en uge,.. om en måned,.. et år... (ubegrænset)

præcis som i linket jeg smed til dig tidligere,
http://www.spywarefri.dk/artikel/windows-8-back-up/

men nu vil du åbenbart kun bruge Paragon systemet / metoden,
så må du vente til der kommer en forbi,..
der har prøvet at gøre præcis som manden i dit youtube link, for at være helt sikker,

i den (måske) mellemliggende tid kunne du have været færdig for længe siden,
hvis du ikke absolut kun kan bruge Pargon,

Ps... den viste usb kabel, medfølger med 100% sikkerhed ikke,..!
medmindre du køber samme sæt som manden i dit youtube-link
prøv evt. at skrive til ham og spørg hvor han har købt sit 'udstyr'
hvis du absolut vil have / bruge det samme,

andre bruger fx sådan en :
http://www.avxperten.dk/pc-tilbehoer/usb-tilbehoer/usb-2.0-til-sataide-adapter.asp?gclid=COL-3KjPn7YCFQd6cAodYFQAdw

alternativt (som jeg selv) ... en ganske alm. extern harddisk,
fx. :
http://www.pricerunner.dk/cl/36/Harddiske

den kan bruges til mange andre formål.

kort sagt,...
en 'free' / gratis / prøve version af Pargon,.. eller anden 'trial' software,
udløber normalt før eller siden,
når prøveperioden er udløbet,.. er der ingen garanti for at den fungerer,

gratis back-up programmer,.. harddisk kopi,.. også kaldet Image disk copy, ISO fil / image
http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_image

findes i tusindvis på nettet (google)
det var bla. hvad jeg forsøgte at vise dig med linket tidligere,

men det ser ud til du står fast ved din beslutning.

Godkendelse af svar
Fra : sonjor

Dato : 28-03-13 15:57

Tak for svaret EA_HS. Du må hellere få pointene for din ihærdighed. Jeg finder selv ud af noget så.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 28-03-13 16:15

det var et forsøg på at hjælpe med den smule jeg ved om IT,
- mener ... nu da @Klaudi, som normalt står for IT,.. ikke er til stede i dag,.
måske pgra. Påske,.. Ferie Frokost,.. hvad ved jeg.

ellers kan jeg anbefale et spørge på :
http://www.eksperten.dk/
der sidder mange kloge hoveder,.. hvis ikke de holder Påske. !

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 28-03-13 16:24

Nej Paragon Free er Partition Manager og kan ikke kopier , til det skal du Disk Copy 12 eller Hard Disk Manager Suite 12

http://www.paragon-software.com/features.html