/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Behandling af bøgeparket
Fra : larsbjoern
Vist : 1103 gange
200 point
Dato : 27-03-13 17:01

Jeg har afslebet et ældre 10 m3 bøgeparketgulv og vil gerne bevare det i denne lyse bøgetræsfarve.
Jeg har besluttet at det skal lakbehandles med en ultramat vandbaseret lak ( 3 x)
Mit spørgsmål er, om jeg 1) bare kan lakere umiddelbart efter slibning eller om jeg 2) inden skal ludbehandle med en løvtræslud med efterfølgende afvaskning og fintslibning ?
Hvem forhandler iøvrigt ultramat lak ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-03-13 17:34

Medmindre du giver det en form for hvidtning, vil det blive mørkere af en lakering. Ganske vist vil interiørlak ikke ændre farven,men det tåler ikke at blive gået på - netop fordi det ikke trænger ind i træets overflade.
vh
pbp

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-03-13 17:55

alle seriøse farvehandlere har den slags gulvlak. men hvis jeg var dig, ville jeg tage kontakt til et gulvfirma. de sælger også lak til private, og de ved hvad det rigtige produkt er.
og så er det garanteret billigere end hos farvehandleren

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 27-03-13 18:23

Efter en grundslibning er træets porer blotlagt og lak får årerne og træsplinterne til at rejse sig. Overfladen bliver så ru og ujævn. Før man kommer lak på, skal man gøre den nyslebne træoverflade våd og lade det tørre helt ind. Derefter sliber man med fint sandpapir så overfladen bliver glat. Slibningen tager så de træsplinter der har rejst sig og træet vil ikke rejse sig, når man kommer lak på.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 27-03-13 19:17

Til Thyrogod8: Dit forslag kan jeg godt følge, men hvorfor så ikke lud først for at stoppe gulningsprocessen med efterfølgende finslibning, og herefter 3 x lak ?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 27-03-13 19:34

Jeg er bange for at du så vil slibe lidt lud af nogle steder og farven vil blive uensartet. Men efterfølgende lud er udmærket. Den behandling jeg foreslår er en forudsætning for videre behandling, en grundbearbejdning.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 28-03-13 14:15

Ægte lud gør nåletræ lyst og løvtræ mørkt. . Det du kalder løvtræslud er da visk bare en let hvidpigmenteret maling.

Mit bæste råd er en god tokomponent kraftig og slidstærk lak med uv filter.
Den er vist ikke mere i handel til amatører.

Der skal bruges filtermaske eller friskluft apparat samt udluftning med varmetilførsel.

Væstbedste løsning er en pu lak som blitza.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-05-13 23:57
Godkendelse af svar
Fra : larsbjoern

Dato : 07-05-13 19:17

Tak for svaret transor.