/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Backup
Fra : jensviggo
Vist : 732 gange
40 point
Dato : 26-03-13 09:57

Ikke den store erfaring men backup og systemreparation, i øjeblikket er jeg ved at lave en sikkerhedskopi af min laptop, dvs kopierer hele c:, i øjeblikket er skive nummer 4 i diskens indhold er 4,7 gb, mon det er ok eller er der andre muligher

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-03-13 10:38

Citat
dvs kopierer hele c:

Det er SPILD at bruge skiver til det - der skal en harddisk til....

Blot 200 Gb på dit drev C kræver jo 50 skiver

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-03-13 15:16

Haløjsa
Du kan ikke KOPIERE dit systemdrev. Du skal bruge et progam der kan lavet et komplet 'Image' af drevet, f.eks. Paragon Backup & Recovery 2013 Free, download her:
http://www.paragon-software.com/home/br-free/index.html
Og du SKAL bruge en ekstern HD. Selv om Programmet tilbyder en komprimering af data, og backup til DVD, skal du bruge en del DVD'r, plus at hvis bare en enkelt af dem senere ikke kan læses, kan du ikke gendanne dit drev. Iøvrigt vil jeg anbefale Google drev til løbene sikring af dine data. 5 GB er gratis, men du kan tilkøbe mere plads. Og det er meget simpelt at bruge, og du får dine data tilgængelig via enhver browser, uanset, hvor du befinder dig i verdenen.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-03-13 15:19

En ekstern HD på 1 TeraBite, kan købes for omkring 500 Kr. f.eks. denne: http://www.edbpriser.dk/harddisk/seagate-expansion-desktop-drive-1-tb-id-6833517.aspx

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-03-13 15:21

OBS: Tjek lige at den understøtter USB 2.0, hvis ikke din maskine har en USB 3.0 tilslutning.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-03-13 15:27

Citat
Haløjsa
Du kan ikke KOPIERE dit systemdrev. Du skal bruge et progam der kan lavet et komplet 'Image' af drevet,

Man kan da godt lave en fuld KOPI af systemdrevet, jeg har da lige lavet en systemafbildning med win7/8's eget program, den blev på 4 DVD'er!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-03-13 16:11

NÅÅÅ! ja Ok med Windows indbyggede funktion. Yes, men hvis jeg husker rigtig skal du have en kørende Windows, for at kunne genetblere indstillingerne. det hjælper jo ikke, hvis HD 'dør'. Så skal du som minimum også have en kopi af endannelses partitionen på disken.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-03-13 16:12

Men iøvrigt tror jeg faktisk kun den indbyggede funktion koppierer systemet, jeg er ikke sikker på at den kopierer alt indholdet af C: ? det har jeg ikke sat mig så meget ind i.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 40 point
Dato : 26-03-13 16:17

Den laver et image af HD og man opretter en system repair cd/dvd så man kan bruge image!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-03-13 16:17

Det ser faktisk ud til at man kan lave et komplet 'Image' af HD'n: http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/what-is-a-system-image
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/restore-your-computer-from-a-system-image-backup
Hvis HD'n står total af skal du også have en systemreparations disk. Ser det ud til.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-03-13 16:23

Hej klaudi, så er vi da 2 der er ved at have styr på det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-03-13 04:40

Du kan ikke geninstallere systemet med en simpel kopi. Så enkelt er det ikke. Bootsektor og meget andet skal genskabes på en speciel måde for at virke . En af måderne er at bruge windows indbyggede backupfunktion. Den kan indstilles til også at backe systemfilerne op og den kan lave boot dvd til at starte maskinen med ved totalt haveri, så man kan geninstallere fra backupen.

Enig med de andre i at backup af alle filerne bør være til en ekstern harddisk. De er også billigere pr megabyte end cd eller dvd skiver. Også mere sikre i funktionen og nemmere.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 27-03-13 08:00

Jeg har på min Acer E-machines E728 indbygget e program der hedder Recovery Manegement (v77.3)

Dette kørte jeg for en del tid siden, og allt blev genoprettet til fabriksindstillinger, godt nok, de fejl der var på maskinen blev genoprettet, jeg havde f.eks. ingen lyd og tusind andre ting, men nu kører det.
Jeg vil da have en ekstern harddisk, og ja så er der lige det med Usb2/usb3.
Kan maskinen håndtere usb3, den er fra 10 mdr 2010, der er 3 usb indgange.
Kan jeg bare købe en usb3 og så kører det.

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-13 08:45

Det er "fløjtende" ligegyldigt om den kan køre USB2 eller 3.....

3 er bare lidt hurtigere....

Men som så mange andre ting her i livet - drik en kop kaffe imens

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-03-13 11:29

Citat
Det er "fløjtende" ligegyldigt om den kan køre USB2 eller 3.....

Ja men kun hvis den eksterne HD er bagud kompatibel med USB 2.0, som de fleste jo nok er.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-03-13 11:32

Der findes undtagelser fra ENHVER regel

Men du skal dæleme være uheldig for at "ramme" dem

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-03-13 15:06

Jeg elsker min Acronis som laver komplet image af mit C: drev.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 28-03-13 13:52

Citat
Jeg elsker min Acronis som laver komplet image af mit C: drev.

Hørt og og backups både fylder mindre samt laves hurtigere end med de andre Backup programmer, og så har de tilbud her i helligdage.

http://www.acronis.eu/promo/wbd/index.html

Og den gratis "Plus Pack add-on", giver ekstra trykhed og WinPE Boot Disk :)
Citat
free Plus Pack add-on, allowing you to restore or migrate data to any hardware.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 05-05-13 07:22

Tak for svaret Klaudi.