/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
o.v.n. - arkaisk kogebog
Fra : vith
Vist : 764 gange
100 point
Dato : 25-03-13 18:53

o.v.n - du spurgte om arkaisk kogebog lå på nettet, og jeg så først dit spørgsmål efter at du havde accepteret svar.

Jeg har fundet ud af, hvor man finder bogen og skrev det efter at dit spørgsmål var lukket, men nu er jeg i tvivl om du har set det - så kig lige

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-03-13 22:21

Jeg ville have skrevet et privat indlæg til dig, o.v.n., men det kunne jeg ikke.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-03-13 23:45

Citat
Jeg har fundet ud af, hvor man finder bogen og skrev det efter at dit spørgsmål var lukket, men nu er jeg i tvivl om du har set det - så kig lige

er det sådan en stor hemmelighed så du ikke vil skrive det her?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 26-03-13 00:46

Næh, det er da ikke nogen hemmelighed, og hvis andre skulle være interesserede, så skal jeg da gerne gentage det her.

For at se bogen med de mange lækre opskrifter, som ikke længere er på nettet, kan man finde den via waybackmachine her:

http://archive.org/web/web.php

Der skriver man så arkaisk.dk i søgefeltet og klikker på den dato, der er markeret (7. oktober). Derefter klikker man på ikonet, hvor der står kogebog under, og så får adgang til de lækre opskrifter.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : vith

Dato : 26-03-13 00:54

Jeg kan da også lige komme med et eksempel på en af opskrifterne:

   FYLDT KUDU

Kuduen er min yndlingsantilope, et majestætisk dyr med monumentale proportioner, en smuk pels og et nobelt hoved med ædle øjne... og den smager godt!

1 Stor kudu steg, skåret ud af flanken

1 Teske havsalt

1/2 Kop hakkede purløg

2 Teske hakket persille

1/2 Kop vineddike

4 Skiver franskbrød

1/2 kop sødmælk

2 Kopper fint hakkede gulerødder

4 Spiseske reven ost

6 skiver bacon

4 Spiseske bacon

1/2 Kop pekannødder

1 Laurbærblad

Peber og timian

Gnid kødet med salt, peber og timian. Placer stegen i et ildfast fad sammen med purløg, persille og vineddiken. Lad stegen stå køligt natten over.

Lad brødet trække i mælken og mos derefter brødet, med gulerødder, ost, bacon og nødder.
Tag stegen ud og tør den med et viskestykke. Spred brødmassen udover kødet. Rul kødet sammen og binde den med en snor.

Varm olien på en pande og steg kødet indtil den er lysebrun på alle sider. Læg kødet i en gryde og dæk med vand og kom laurbærbladet i vandet. Kog i 3 timer. Skæres i skiver og serveres med grillede majskolber.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 26-03-13 02:03

Tak jeg så godt at du havde skrevet i mit spørgsmål men det var lige før jeg lukkede ned og skulle gøre klar til jobbet, synd at du skulle bruge dyrebare point for at hjælpe mig og lige nu har jeg afprøvet din anvisning og fundet kogebogen tusind tak, du er fra nu af en af mine favorit brugere og kan skrive private indlæg
du burde skrive om muligheden for at finde gamle ikke eksisterende web adresser i tip, jeg har en gang for længe siden læst om den mulighed, måske i et tip som er flere år gammelt og måske kan trænge til genopfriskning

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 26-03-13 08:32

tak fordi du løftede sløret vith

Citat
synd at du skulle bruge dyrebare point

det var jo noget af et tab, hvordan kan jeg godtgøre dem?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 26-03-13 10:44

o.v.n. - jeg har nu fulgt din opfordring og lagt det som tip. Det er ikke så tit, jeg har brug for at skrive private indlæg, men sommetider er jeg i tvivl om man får mail om nye bemærkninger, når spørgsmålet er accepteret, og så kan det være praktisk med et privat indlæg.

Og vedr. de "dyrebare" point, så har jeg flere end jeg kan nå at bruge, så det betyder ikke noget. Jeg havde godt nok sat spørgsmålet til 10 point, så jeg ved ikke, hvorfor det blev 100

marken84 - nu var det jo ikke din skyld, at jeg brugte "dyrebare" point, men du er da altid velkommen til at hjælpe mig, når jeg har spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : vith

Dato : 27-03-13 17:08

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-03-13 01:03

Det er mig som takker god påske