/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
OLm antenneforstærker og splitter?
Fra : Tonganeseren
Vist : 627 gange
500 point
Dato : 24-03-13 17:36

Den gik ikke med en 4-way splitter alene, idet det samlede signal blev for dårligt.

Nu har jeg købt en Triax IFA 220 forstærker - altså med 2 udgange og har en 3-vejs og en 4-vejs splitter.

Jeg skal bruge 3 udgange til TV apparater og en udgang til modem.

Er det optimalt at bruge en udgang fra den ene kanal på forstærker direkte til modem og derudover - via den anden kanal at splitte med 3-vejs filter til TV`erne????

HJÆLP!!!!!!! HASTER - HUH-HEJ!!!!

Mvh.
Tonganeseren

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 510 point
Dato : 24-03-13 18:09

Da et modem , både skal modtage og sende retur , skal signalvejen til det gå begge veje.

Jeg går ud fra at den forstærker du har købt, kun forstærker den ene vej og formentlig nærmest blokerer for den modsatte retning.

Løsningen en trafokoblet tovejssplitter ( mindst dæmpning ) ved din kabeltilslutning . Den ene til modem og den anden til forstærker. Hcis du så skal have mere end to fjernsuyn til, må du bruge en splitter efter forstærkeren.

Du taber ca 6db i første tovejs splitter , forstærker 18 db . så har du 12 db tilbage , så en 4 vejs splitter, af god kvalitet , skulle der være signal nok til, når den sættes efter forstærkeren. .

Hvis du har lange kabler skal de være af god kvalitet uden for megen dæmpning. dem fra supermaked ,tømmerhandel ,eller dårlige Harald , er formentlig for dårlige.

Splittere med modstandskobling dæmper også for meget.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-03-13 21:20

Trafokoblet 2-vejs splitter? Kan du måske nævne fabrikat og-eller en forhandler - ville det hjælpe mig.

For lige at . . .

Jeg starter altså med indgangskablet på loftet. Sætter en trafokoblet 2-vejssplitter ind, hvor den ene udgang kører helt igennem til YouSee modem`et.
Den anden udgang kører ind i forstærkeren og deles derefter i en 3 - eller 4- vejssplitter til tv-apparaterne. Altså efter behov.

Håber jeg har forstået det rigtigt.

I øvrigt:

Forstærkeren er med 2 udgange. Hvis jeg kun bruger den ene, skal den anden så belastes?

Nu glæder jeg mig til om du kan hjælpe med info om hvad en trafokoblet 2-vejs splitter er for en fætter.

På forhånd tak - fra en plaget mand på 70.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-03-13 21:24

Mangler lige at fortælle, at der modem`et fra YpuSee fulgte en lille satan - som er blevet sat ind ind dåsen til TV/Radio stikket i konens arbejdsværelse. I dimsen sidder der en udgang (coaxialstik - altså med skruegevind). Derfra går der et kabel til modem`et.

Mvh.

Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-03-13 21:27

I øvrigt - kære transor - skal du have en eller pris for en knaldgod pædagogisk indsats omkring det, at signaltrafikken skal kunne gå begge veje.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 25-03-13 04:58

Du kan få hjælp og vejledning hos www.antennelageret.dk og kan som regl komme med en løsning på hvilken komponenter der skal bruges

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-03-13 16:32

Tak for svaret transor.

Jeg har dog ikke brugt din løsning, men du fik rettet nogle problemstillinger i mit højt ærede kranium.

I stedet snuppe jeg rotw`s link og smuttede ind på Frederikssundvej 114 A, hvor en yderst behagelig og faglig kompetent ældre forretningsindehaver solgte mig en forstærker med retur path til 799,- danske davaluerede kroner.

Han var enig med transors løsning - men solgte mig altså dimsen til 799 kroner.

Tak til Jer begge.

Mvh.
Tonganeseren