/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Arkaisk kogebog
Fra : o.v.n.
Vist : 718 gange
200 point
Dato : 23-03-13 23:18

Findes den kogebog ikke på nettet mere?
Hvis nej - er der nogen af jer som har opskrifterne?
Og måske dele opskrifterne med de af os som synes de er sjove -)

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 24-03-13 02:52

Jeg tror blot siden er nede, altså sådan som Kandu til tider også er.

I løbet af dagen er der sikkert gevinst.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-03-13 08:27

Den er lukket, det har den været de sidste par måneder!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-03-13 08:49

Man tager en alligator – eller en leguan af passende størrelse, skrevet af Jesper Kurt-Nielsen.
Udgivet november 2006. 144 sider. ISBN 87-7695-035-2
http://www.madorglet.dk/

Domænenavnet arkaisk.dk blev registreret d. 14 november 2001 og er i øjeblikket suspenderet grundet manglende fornyelse.
Domænet har på nuværende tidspunkt været aktivt i 11.37 år.
Domænet er registreret for en 1 årig period og skulle have været fornyet 31 december 2012.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-13 13:57

Citat
Domænet er registreret for en 1 årig period og skulle have været fornyet 31 december 2012
Øv altså men det ser ud som om bogen måske kan findes og købes i papirform.
Nu til næste punk i spørgsmålet:
Citat
er der nogen af jer som har opskrifterne?
Og måske dele opskrifterne
hvis den nu ikke kan købes mere, den er jo af lidt ældre årgang og genoptrykkes sikkert ikke intet er evigt det er hermed bekræftet, her sad jeg og troede at jeg altid kunne linke til den ret sjove og ubrugelige eksotiske kogekog

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-03-13 22:08

Ehm... søg under madlavning, så har jeg for år tilbage lagt opskriften ind på fyldt kamel

Det er vist opskriften du ikke liiige behøver, da den var beregnet til en hel landsby

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-13 23:13

Citat
Det er vist opskriften du ikke liiige behøver
hvis jeg nu har en kamel og en dyrepasser som skal bespise hele landsbyen - - -
hva' med et link, jeg er ikke så god til søge, faktisk kommer intet med kamel frem da jeg forsøgte

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-03-13 23:17

Det er link til den side som ikke virker!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-13 23:21

Jeg har så i løbet af dagen fundet ikke mindre en 3 som har bogen til salg på nettet vil lige sove på om jeg vil investere 100 surt tjente kroner i en mildt sagt unyttig kogebog

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 200 point
Dato : 25-03-13 07:04

Okay, her er så opskriften på et stk. fyldt kamel ..... velbekomme

Hjælp, julen nærmer sig ... og det samme gør familien. Men hvad skal man servere for så mange mennesker juleaften?

En and eller en gås mætter jo ikke så mange munde. Og gris og ko spiser vi resten af året. Heldigvis er der i år udkommet en kogebog for de virkelig kræsne. "Man tager en alligator - eller en leguan af passende størrelse" hedder værket, hvorfra vi har hentet den ultimative opskrift, hvis du virkelig vil imponere dine gæster.
Fyldt kamel
Denne klassiske ret er for den store familie. Den egner sig også godt til gæstemad:

1 middelstor kamel

1 stort lam

20 høns

60 æg

12 kg ris

2 kg pinjekerner

2 kg mandler

1 kg pistacienødder

1 kg sort peber

Salt efter behov, ca. 3-4 kg

Masser af vand

Flå kamelen (det er et mareridt at få skindet forbi puklen) samt lammet og hønsene. Tag indmaden ud og tør sveden af panden. Kog lammet, hønsene og risene. Rist pinjekerner, mandler og pistacienødder til de er gyldne.

Bland nødderne i risen. Kog æggene til de er hårdkogte og fjern skallen.

Fyld de kogte høns med hårdkogte æg og ris. Fyld det kogte lam med de fyldte høns og ris. Fyld kamelen med lammet og ris.

Kog kamelen i en jordgryde fyldt med hvidglødende kul. Kamelen er klar, når den er mørkebrun.

Læg de resterende ris på et stort fad (at fadet skal være stort kan ikke understreges nok, da benene ellers vil stikke ud). Placér kamelen på fadet. Dekorér den med hårdkogte æg og nødder og invitér 100 af den allernærmeste familie og venner.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-13 07:05

Og her er så linket til denne udsøgte opskrift

http://www.fyens.dk/article/735334:Bagsiden--Fyldt-kamel-med-ris

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-03-13 07:18

En mere

ELEFANTFØDDER
Denne opskrift var at læse i Alexandre Dumas: Le Grand Dictionnaire de Cuisine. Paris 1873 – her citeret fra Henry Notaker: Gastronomi – til bords med historien. Viborg 1988

Man tager en eller flere fødder fra en ung elefant. Læg dem i lunket vand i fire timer og fjern så skind og ben. Del dem derefter på langs i fire dele og skær stykkerne i to. Giv kødet et kvarters opkog, læg det derefter i koldt vand og lad det løbe af i en serviet. Tag så en jerngryde, som kan lukkes tæt til. Læg to skiver Bayonne-skinke i bunden af gryden, derefter elefantkødet, fire løg, et hvidløg, nogle indiske krydderier, en halv flaske madeira og tre spiseskefulde god bouillon. Sæt låget på gryden og lad den koge over svag varme i 10 timer. Skum fedtet af, si kraften, kog den ind og tilsæt et glas portvin og 50 små peberfrugter, som først har fået et opkog over kraftig varme og i rigeligt vand, for at de skal holde sig grønne. Saucen bør være kraftigt krydret, pas især godt på netop denne ting.

Fra kogebogen: Man tager en alligator - eller en leguan af passende størrelse Af Jesper kurt Nielsen.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-13 11:58

Tak for svaret Nordsted1. det er den sjoveste af opskrifterne hel bestemt egnet til dyrepasser nevøen når han skal fejre fødselsdag har du flere gemt så kom med dem.
Jeg printer de 2 du har lagt frem (og glemmer sikkert hvor jeg gemmer papiret )

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-03-13 12:11

selv tak!

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-03-13 12:48

Du kan finde kogebogen via the wayback machine her http://archive.org/web/web.php

Du skriver bare den gamle adr. i søgefeltet, så kommer den.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-03-13 12:49

Her er lige et frisk eksempel:

   GULDSMED PÅ SPID

På Bali spiser man guldsmed. De er utroligt svære at fange. En af metoderne er, at smøre en pind ind i for eksempel saften fra Jack fruit træet (frugten er mad for guderne), når guldsmeden sætter sig på grenen, så sidder den fast.

Fjern vingerne på guldsmedene og kog dem i kokosmælk iblandet, ingefær, hvidløg, fint hakkede løg og små grønne chili. Spid guldsmedene på satayspyd (Fås i alle velassorterede supermarkeder) og server.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-03-13 12:53

Her er en til

FYLDT GIRAFHJERTE

1 Girafhjerte
1 Kop brødkrummer
1 Bundt bladselleri, hakket
1/2 teske smeltet smør
1 Lille løg, hakket
1/2 Teske salvie
1/4 Teske peber
Mel

Tør hjertet af med en fugtigt klud, og lad det ligge i vand natten over.

bland resten af de ovenstående ingredienser. Tør hjertet i et viskestykke og skær toppen af, og stop fyldet i hjertet. Sy åbningen sammen og vend det i salt, peber og mel.
Læg hjertet i et ildfast fad, dryp lidt smeltet smør over og dæk med sølvpapir.
Lad hjertet bage ved 250 grader i cirka 3 timer.