/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Plagiat i offentliggjort speciale
Fra : palle22
Vist : 677 gange
300 point
Dato : 23-03-13 16:57

Hej Kandu

Jeg har på Aarhus Universitets hjemmeside fundet et speciale i fuldtekst, hvori mange tanker og idéer fra min private hjemmeside er anvendt, uden at der henvises til min hjemmeside eller til mit navn. Der er ingen tvivl om, at specialeforfatteren har hentet idéerne på min hjemmeside.

Jeg har på min hjemmeside skrevet "Copyright >NAVN< 2012-2013".

Er der noget jeg kan gøre? Det irriterer mig naturligvis, at specialeforfatteren tager æren for mine tanker uden at henvise til min hjemmeside.

Mvh

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-03-13 17:35

Du kan kontakte den pågældende skriftligt og gøre opmærksom på din ophavsret til det kopierede materiale og henvise til ophavsretsloven, som også gælder på hjemmesider. Det er måske ikke sikkert vedkommende ved det er tyveri. Men så kan du jo bede om det du ønsker, at få dit navn nævnt i forbindelse med projektet.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 23-03-13 18:10

Ok, det vil jeg forsøge. Hvad gør jeg, hvis hun ikke vil/kan ændre det? Hun har jo fået det godkendt og udgivet.

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 300 point
Dato : 23-03-13 18:55

Du kan jo nævne over for hende ulovligheden i det hun har gjort, måske nævne muligheden for sagsanlæg, og bede hende om tillægge en berigtigelse i specialet på hjemmesiden, om hvor hun har stoffet fra.

her er lidt du kan læse:

http://kum.dk/servicemenu/publikationer/2011/ophavsrettigheder-pa-internettet/
http://jura.ku.dk/ciir/nyheder/ophavsrettigheder-internettet/

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 23-03-13 19:10

Fornemt. Mange tak Thyregod8.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-03-13 23:44

Hvis man skriver speciale på universitetet, så ved man også at der skal laves korrekt kildeangivelse jvf. apa standard. Udover at det er "tyveri" så er det også akademisk svindel og den slags takseres ikke billigt.

Personen bliver frataget sin uddannelsesgrad og kan måske være heldig, at få lov at skrive et nyt speciale, men det er langt fra sikkert.

Jeg siger ikke, at du ikke skal gøre noget ved det, men overvej konsekvenserne for alle involverede parter og se igen på hvor meget tekst det handler om, inden du gør noget ved det