/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
En reminder.
Fra : Mosebaek
Vist : 712 gange
100 point
Dato : 22-03-13 11:29

Vil bare gøre opmærksom på,at for os der husker "de glade tressere" rent musikalsk,er der regulær luksus guf,i morgen lørdag på Charlie kl. 22.30.

Det er Dansk Pigtrådsjubilæum,del 2.Sidste lørdag var det med The Cliffters,The Baronets,og The Lions. Denne gang med The Hitmakers,Red Squares,samt The Rocking Ghost.

Rent nostalgi.Selvom de efterhånden er med hængevom,hentehår,og stemmerne er blevet lidt dybere,kan de altså stadigvæk håndtere instrumenterne.

Der mangler jo selvfølgeligt,nogle af de originale medlemmer.Som jo desværre er i sagens natur.

M.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-13 11:38

Tak

God weekend

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 110 point
Dato : 22-03-13 11:53

Har ikke købe kanaler.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-03-13 12:18

Glemte da lige Sir Henry og tjenerne.De var der også i lørdags.

Også nogle af datidens store.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-03-13 12:24

Citat
Glemte da lige

Glemme,glemme,det er efterhånden det,man er bedst til.

Ville have spurgt,om nogle husker Bornholmske Vanguards ??

M.

Kommentar
Fra : toor

Dato : 22-03-13 12:31

Tak, Mosebaek ... Lige noget for mig !

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-03-13 14:10

Mange tak for informationen,...

når jeg hører musikken fra dengang,
bringer det normalt dejlige minder fra en skøn tid frem,..... ..
(de dårlige minder ligger dybere begravet)

og selvom "man" levede under betydelig fattigere kår,.. sammenlignet med i dag,
var det som om de fleste var lykkeligere,.. venskaberne større,
og man kom hinanden mere ved,...

husker stadig min første lejlighed på 35 m2, men indendørs toilet i kælderen,
termostat-kakkelovn og eget køkken, til den formidable pris af 178 kr pr. kvartal.
og det kunne man betale,.. selv uden boligtilskud, eller anden hjælp far stat / kommune,

til afspilning af musik,... en brugt Arena Radio / forstærker, på ca. 8 W
en spolebåndoptager,,.. og et par hjemmebyggede Voigt-Horn højttalere
det var noget nær den højeste opnåelige lykke,

den slags skulle man lige prøve at byde unge mennesker i dag,.. Uha Uha.
det ville vel være en krænkelse af menneskerettighederne,...... ..

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-03-13 14:27

Jeg nikker genkende,EA_HS. Jeg kom i lære i 1961.Mener jeg startede med ca. 25 kr. OM UGEN.
Røg vist op på 35 kr.til sidst.

Men så havde vi også 45 timer om ugen.Men alligevel det rene svir,at komme fra landbruget og til at have fri hver weekend,fra lørdag middag.Ja,det var tider.

M.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-03-13 14:39

Lige efter min konfirmation i `65 var der flere små lokale ungdomsbands der spillede særdeles godt

Det var også dengang alle skoledrenge gik med Beatles-trøjer der kun var en tynd lysegrå cardigan i stift kunststof med en sort smal bort hele vejen rundt........hvis nogen kan huske dem.

Blot ikke mig, mor ville ikke ofre de penge da jeg smadrede tøj for et godt ord

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 22-03-13 16:04

Jo jo,.. det var tider,....
men vi arbejdede dog kun til Lørdag middag,
Lørdag var sådan en dejlig nem og hyggelig dag,...

husker stadig min læretid, da jeg endnu boede hjemme,
Lørdag middag fik vi altid lidt ekstra lækkert at spise,
sommetider med nedkølet mad fra det nymodens køleskab,
ledsaget af musik,. til tonerne af Svend Nicolaisens Orkester i radioen,..

det meste af eftermiddagen gik med at klargøre til aftenens 'bondebal'
dengang var der 'bondebal' i hver lille landsby,
med eget forsamlingshus, og mere end 50 indbyggere,...

Toppen var selvfølgelig når et af de ovennævnte Danske Pigtrådsband var på besøg,
sikke tider,........... det var bare for vildt,....

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-03-13 18:35

Citat
Lige efter min konfirmation i `65 var der flere små lokale ungdomsbands der spillede særdeles godt

Jeg tror der har været rigtig mange talenter ud over landet.Men af måske flere grunde,har de ikke haft mulighed for,at drive det videre.Tit satte militærtjenesten,et stop for det hele.

Jeg sidder her med en bog,som jeg var så heldigt,at tilegne mig. Skønt kun udgivet i få eksemplarer,i 2009.Den hedder "Pop og pigtråd i Thy".Med billeder og navne på 65 orkestre,og 200 musikere.Det lyder jo fuldstændig vanvittig,at der har været så mange,i et forholdsvis lille område som Thy.Flere af dem,bl.a. THYFONERNE,kunne sagtens have fået en professionel karriere.

Men der manglede jo nok lidt disciplin.Bajerne og pigerne,havde nok for stor indflydelse.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-03-13 19:07

Citat
ledsaget af musik,. til tonerne af Svend Nicolaisens Orkester i radioen,.

Altså EA_HS.Jeg bliver helt salig,når du her nævner Svend Nick.Gennem flere år,optog jeg hans musik,på min gamle spole båndoptager.Men ak;som så meget andet,er båndene hedengangne.

En fantastisk orkester.Han var lynhurtig til at få tidens nyeste musik på repertoiret.
Skuffer mig meget,vi aldrig hører hans navn nævnt længere.Har været til koncert,med hans ork. een gang,i Vildsund hallen.Dog med reduceret bemanding,men alligevel,en kæmpe oplevelse.

Men han havde også nogle af DK`s mest kendte musikere med.(Jesper Thilo,Svend Erik Nørregård,Allan Botschinsky,Bertrand Bech).

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-03-13 20:09

Jeg kan ikke se Charlie...............

Nå - men jeg kan heller ikke finde mine gummisko, så der kunne danses til.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-03-13 09:26

Citat
Jeg kan ikke se Charlie............... [Cry Baby]

Nå - men jeg kan heller ikke finde mine gummisko, så der kunne danses til. [Misfornøjet]

Dem kaldte vi socialsko dengang fordi de var så billige
Skulle det være rigtigt fint købte man de hvide som skulle kridtes en gang imellem.

Faktisk købte jeg et par for 10 år siden, de var groftvævede så fødderne fik masser af luft

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-03-13 10:32

Akja,mindernes tågeslør.(Eller hvad det nu hedder).
Citat
Skulle det være rigtigt fint købte man de hvide som skulle kridtes en gang imellem.

Når du nu nævner det,LuffeA,kan jeg da godt huske,mor "hvittede" en ordentlig portion gummisko.
(8 unger).Så stod de til tørre,i en lang række.Det har nok været her om foråret,det skulle klares.
Så vidt jeg husker,var de lidt stive at ha`på,lige efter behandlingen.

M.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 23-03-13 18:17

Tak for svaret mig-selv.I denne for vort land,så alvorlige stund,hvor flere mennesker viser det sig,ikke kan ta`Charlie for at se pigtrådsjubilæum,går alle mine dybe sympatiske og medfølende tanker til mig-selv og Eyvind.

En så dybt tragisk selverkendelse,fra de to herrer ?? vil præge mit liv,ialtfald hele næste uge.

Tak til alle,for svar.Og god weekend.

Vh. M.

Kommentar
Fra : Eyvind