/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Manglende varme på de sidste to radiator
Fra : quitte
Vist : 427 gange
20 point
Dato : 19-03-13 09:35

Hej,

jeg har et hus på 235 m2 fordelt på 1½ plan. Underetagen består udelukkende af gulvvarme. Ovenpå har jeg 5 radiatorer på en enkelt kreds.

Mit gamle gasfyr brækkedes sammen her for 14 dage siden og jeg har fået en nyt Bosch. Alt kører som det skal (og absolut bedre end med det gamle gasfyr). Men de sidste to radiatorer på kredsen har jeg godt nok problemer med. Somme tider er de håndlune (det er fint nok = soveværelse og lille toilet), andre gange iskolde. Jeg kan ikke finde nogen sammenhæng overhovedet.

I går da jeg jeg kom hjem fra arbejde var de iskolde. Jeg tog en hammer og bankede let på ventilerne (måske skidt i, hvad ved jeg!!). Resultatet var at der kom en smule varme. Jeg tog termostaterne af i den tro at det ville give maksimal varme - her til morgen var de så igen iskolde. Jeg monterede termostaterne og satte dem på 3-4 - jeg kunne mærke at der med det samme kom en smule varme igen.

Jeg har arbejdet med den lille stift mange gange, åbnet helt for "droslen" på returventilen, luftet ud og hvad ved jeg.

Jeg tror også at problemet var der inden det nye gasfyr, måske ikke helt så grelt.

Nogen gode forslag?

mvh
Torben

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-03-13 09:48

Det lyder som om du har gjort det man plejer at gøre, hvis der ikke kommer varme. Noget kunne være, at den nye varmepumpe ikke er reguleret med tilstrækkeligt stort tryk, så varmen ikke kommer ud til de yderste radiatorer.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-03-13 09:52

husker du at slukke cirkulationspumpen når du lufter ud?
og fyld vand på til maxtryk inden du åbner for luftskruen.
det kan også være skidt der sidder og blokerer ventilen. det er ikke ualmindeligt efter at man har haft anlægget åbnet.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 19-03-13 10:03

prøv at spørge vvséren om der skal indsættes en baypass det måtte jeg i min vailant for der manglede også et par radiatorer

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-03-13 14:25

Et godt gæt kan være at pumpen i gasfyret kører lidt for langsomt.. Smeden skal selvfølgelig sørger for det virker, så få ham til at kigge efter hvad der er galt. Normalt ville jeg gætte på luft eller dårlige termostater. Selvom du masserer stiften kan det godt være bagved den skal have lidt motion. En god spjæld smed finder ud af det på 10 minutter (hvilket han allerede burde have gjort ved installationen). Der er en anden lille mulighed. Hvis den er forsynet med rumføler kan den være programmeret til pumpestop. Det vi være stærkt uønsket ved blanding af gulvvarme og radiatorer. Skal kodes til konstant drift.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-03-13 15:33

Du skal lige sikre dig, som trimare skriver, at der er vand nok på. Hvis der ikke er vand nok, kan du åbne alt du vil for luftskruen og det hjælper ikke en dyt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-03-13 16:10

Prøv at lukke for de 4- sæt fuld skrue på den sidste og luft ud.

Og sådan kan du gennemgå dem alle en for en.

Måske det kan hjælpe.

Kommentar
Fra : quitte

Dato : 19-03-13 16:19

Hejsa,

tak for alle Jeres gode råd. Jeg ringede efter smeden der kom med det samme. Han satte vandslangen på (returen, mener jeg!!) og lod vandet skylle igennem systemet i 10 minutter. Vi lukkede herefter for alt på nær de to radiatorer der manglede varme, satte fremløbstemperaturen op til "meget varmt" og så skete der noget.

Nu er alt koblet på og det lader stadigvæk til at køre - hans konklusion var at det måtte være en luftlomme eller skidt.

Jeg vil lade det køre et par dage og se. Skal nok vende tilbage.

mvh
Torben

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-03-13 17:58

Citat
Vi lukkede herefter for alt på nær de to radiatorer der manglede varme,

Citat
hans konklusion var at det måtte være en luftlomme eller skidt.

Kommentar
Fra : quitte

Dato : 26-03-13 09:56

Og det kører endnu, så det må havde været luft eller skidt

mvh
Torben