/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Utætte planter?
Fra : mig-selv
Vist : 665 gange
100 point
Dato : 18-03-13 21:21

Hvad sker der lige? mine planter er pludseligt blevet total utætte, de smider med masser af bobler???

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-03-13 01:27

Boblerne er dannet af ilt. Det er fotosyntesen du ser, hvor planten danner ilt. Er der tilstrækkelig CO2 tilstede i vandet, vil mange planter danne iltbobler.

http://www.akvarieplanter.dk/co2-i-planteakvarier

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 19-03-13 13:23

Dit termostatiske varmelegeme er gået i UDU !!!

Når vand temparaturen falder 'drastisk' frigøres den overskydende ilt som er til stede i plantens celler.

Det er et simpelt osmotisk fænomen som hænger sammen med luft(ilt)'s massefylde ved forskellige temperaturer. Den 'varme' luft inden i planten søger ud mod den 'kolde' som omgiver planten.

Samme fænomen kan ses, hvis man skifter vand på akvariet og det 'nye' vand er koldere end det 'gamle'.

Selv fiskene ka' da 'boble' ...hvilket naturligvis IKKE er sundt for dem!

Derfor: Tjek liiiige din vandtemperatur

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 20-03-13 09:31

Tak for svaret molokyle.
Opdagede at da jeg havde skiftet vand, var der ikke varmt vand med så der var kun 14*
hvilket resulterede i at en del fisk vende bugen i vejret af kuldechok.

Det gik dog hurtigt over igen, da jeg skiftede vand igen, med lidt ekstra varme på

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-03-13 21:13

Man ska' lære, så længe man lever
</MOLOKYLE>