/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elsikringers
Fra : AageE
Vist : 632 gange
20 point
Dato : 18-03-13 13:48

Gløderen i mit oliefyr i båden kræver en 25 AMP. Sikring. Mit spørgsmål er: Kan jeg bruge en sikring der er beregnet til 230 volt AC. Når strømforsyningen er 12volt DC?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-03-13 14:46

Nej

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-03-13 15:23

Ja, hvis den er på 25 A

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-03-13 15:38

Ja. Spændingen (målt i Volt) er ligegyldig for sikringer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-03-13 17:20

Ja, sagtens. Hvis det er én af de gamle tykke sikringspropper, kan den gå i en standard lampefatning. Husk, du skal bruge mindst 1,5 kvadrat ledning for spændingsfaldets og brandfarens skyld.
vh
pbp

Kommentar
Fra : AageE

Dato : 18-03-13 17:59

Tak for de svar. Jeg har nemlig brugt en sikring beregnet til 230 v, men kom til at tænke på at sådan en sikring måske ville give et spændingsfald til forbrugeren ved 12v. Så jeg fortsætter med 230v sikringen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-03-13 18:05

Hvis dyret tænder, er alt jo i orden.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-03-13 04:52

Ved 12 v og 25a skal du minimum op og bruge 6mm2 og muligvis større kvadrat

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-03-13 06:03

Hvis dyret tænder, er alt jo i orden!
2 meter ledning frem, sikring, 2 meter ledning tilbage vil ved 1,5 mm^2 give et spændingstab på under 1½ Volt. Vi snakker vel ikke om ledningslængder i 25 meters klassen. Desuden bliver det svært at få mast 6 kvadrat ledning ind i mufferne i en lampefatning

Kommentar
Fra : AageE

Dato : 19-03-13 08:19

Jeg har 35 kvadrat fra batterier til hovedafbryder ca 4m og 16 kvadrat gennem sikring til oliefyret ca 2,5 m.
Har været udsat for at fyret ikke tænder, især når der ikke er tilsluttet ladestrøm fra land. Så måske giver en 230 v sikring et større spændingstab end en sikring, der er beregnet til 12 volt? Gløderen magter ikke at tænde olien ved en spænding på ca 10,5 v. Hvad mener I. På forhånd. Tak for svarene.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-03-13 08:34

Det smarteste, du kan gøre, er at sætte en bilsikring af dem med to spadeformede stikben i den tilsvarende holder. Det bliver en lille fiks sag, og sikringsholderen er beregnet til tyk ledning. En dedikeret holder til en husholdningssikring bliver en stor og klodset affære og svær at finde plads til. Selve sikringen og dens spændingsfald er temmelig ubetydeligt i den sammenhæng.
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-03-13 08:37

Især når du har problemer med at tænde ved lav spænding, skal du gå efter en løsning med korte og tykke ledninger. Batteriets eget indre spændingsfald er jo også allerstørst i kulde, hvor du mest brug for at fyre op.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-03-13 16:58

16 kvadrat er helt ok, og anlægget er jo født med det.
Men 10,5 volt er jo ikke godt nok, og heller ikke biler kan startes med så lav en spænding.
Hvis spændingen desuden er målt før du belaster batteriet, så daler det jo langt mere ved belastning.
Så tiden er nok til nye batterier.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-03-13 17:06

ALDI har tilbud i denne uge på 75 Ah fritidsbatterier

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-03-13 17:30

Pbp_et

? Hvormange Amp kan en 1,5 mm2 klare og hvilken Formel bruger du til spåndingsfald

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-03-13 19:24

Åååh, der kommer elektrikeren: I Sverige, hvor jeg kommer ganske meget, må 1,5 kvadrat bære 16 Ampere i timevis - vel at mærke med en lige så hårdt belastet nabo spærret inde i en snæver gummikappe. En fritliggende 1,5 kvadrat leder kan ud fra varmemæssige hensyn bære 25,6 Ampere i timevis og noget mere i ganske kort tid.
Hvad spændingsfald angår plejer jeg at bruge Ohms lov. Den må du have hørt om. Spåndingsfald aner jeg intet om, men spændingsfald har jeg beskæftiget mig professionelt med siden 1. august 1962 - dog afbrudt af pauser til at spise, sove kneppe, holde fri og fiske aborrer.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-03-13 20:35

Nu er det vel de danske regler vi er underlagt eller hvad?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 20 point
Dato : 19-03-13 22:12

Ohms lov er temmelig international, og stærkstrømsregulativet bliver kun delvis benyttet i biler; jeg formoder det samme gælder både.

Godkendelse af svar
Fra : AageE

Dato : 20-03-13 08:18

Tak for svaret pbp_et.Alt andet lige så er det ok at anvende en 230 volt sikring i et 12 volt anlæg, der mistes ingen energi ved det.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-03-13 08:34

Citat
Alt andet lige så er det ok at anvende en 230 volt sikring i et 12 volt anlæg, der mistes ingen energi ved det.

Ja, det fik du jo at vide 18-03-13 15:23

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-03-13 09:22

Tak for points men jeg forstår ikke, du ikke bruger en bilsikring af de fladbenede.