/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Router som accesspoint
Fra : myg
Vist : 566 gange
100 point
Dato : 18-03-13 12:43

Kan jeg anvende min gl. router (Linksys wrt54gl) som accesspoint / repeater i mit netværk???
Jeg har en Apple Extreme router, men sikkert pga alukraft er signalet ikke så stærkt ovenpå som ønskeligt. Jeg vil så trække et kabel derop og lave et trådløst accesspoint / repeater deroppe.

Hvordan gør jeg ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-13 16:10

Når du trækker et kabel op ovenpå er det bare en router med accesspoint

Sæt kablet i et af de 4 Lan porte (ej den enlige Wan)
Nu fungerer routeren i første omgang som en switch (fordeler) og der kan tilsluttes 3 andre computere

Så skal du ind i routeren og indstille en nøgle så den er sikret mod indtrængen.
SSID skal ikke være samme navn som den i stuen.

Adgangen til routeren er http://192.168.x.x (står i routerens papirer)
Har der ikke været ændret password er det nok
Bruger = admin
Passw = admin eller ingentig
....enter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-13 16:15

Hov jeg glemte lige
Den computer som via browseren logger sig ind i routeren skal gøre det fra en af de 3 frie Lanporte
direkte i routeren.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-03-13 16:32

OK - jeg forstår bare ikke hvorfor SSID IKKE skal være det samme som "hovedrouteren"s angivelse, da det jo er det sammen netværk.
Man skulle gerne kunne logge på i stuen og så tage den med op og omvendt uden at skulle logge af og på igen.
Altså skal den bare forstærke signalet ovenpå.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-13 16:56

Ja Netværket er det samme men de har hver sit accesspoint når de er tilsluttet på den måde.
Og det er accesspointet du kalder op og som giver dig adgang til routeren.

Der er flere måder at koble det sammen på.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-03-13 16:59

Men igen Kan jeg så bruge min laptop overalt på det samme login uanset om det er routeren eller accesspointet der leverer signalet ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-03-13 17:16

Det mener jeg du kan.

Du kan godt benytte samme nøgle til begge.
Så di computer skal bare vælge accesspoint hvis den altså kan se begge.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 18-03-13 17:17

OK - jeg forsøger