/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
omplantning af basilikum
Fra : Broderpivert
Vist : 486 gange
200 point
Dato : 18-03-13 11:16

Hej allesammen.
Jeg købte nogle basilikum frø for 16 dage siden som har stået i en potte ( Ca 10 cm i diameter)
Nu er der kommet en del skud,og har læst at man skal omplante dem, da det giver bedst resultat.
Men hvad vil de sige at omplante??? Skal man tage potten og vende alt jord ud, så alle planter bliver skilt fra hinanden, og så skal man sætte 6-8 planter tilbage i krukken igen, eller hvordan gør man så man får bedst resultat af sine planter?? Info mine planter står indenfor, og får ok med sol, når vejret byder sig. Nogle gode råd til hvordan man skal passe dem?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-03-13 15:42

Citat
Men hvad vil de sige at omplante???

Det vil da sige at du stille og roligt tager de små skud ud af den potte de står i.
Kommer nyt jord i større potter og deler den små planter. Sæt dem så i de større potter.
Tryk jorden lidt fast omkring de små skud og vand dem.
Stil dem lyst og varmt.
De elsker sol og varme.

Kommentar
Fra : Broderpivert

Dato : 18-03-13 15:45

Hvor langt tid efter såning af frøene planter man dem om?
Kan jeg plante dem om efter 15-20 dage.? Der er kommet små blade på.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-03-13 16:09

Her synes jeg der gives en god vejledning:
http://www.husplushave.dk/dyrkning-af-basilikum/

Men ellers er din plan med at sætte 6 planter i én potte jo fint.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-03-13 16:11

http://selvforsyning.kongsfelt.eu/basilikum-dyrkning-i-vindueskarmen/

og sådan kan du jo selv Google efter : dyrkning af basilikum

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-03-13 16:35

Jeg plejer at plaante dem om når de når en højde f c. 10 cm.
Så er rødderne også bedre udviklet.