/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
indbydelse til dobbelt fødselsdagsfest
Fra : jensviggo
Vist : 754 gange
31 point
Dato : 18-03-13 04:54

Jeg blev konfronteret/overleveret en indbydelse til dobbelt fødselsdagsfest, et ægtepar, der har været gift i 3 år, hun er blevet 50 og han bliver 60, de har så valgt at indbyde midtvejs mellem de to dag, godt nok.
Men nu kommer det, indbydelserne var lavet og jeg blev bedt om at læse den igennem og evt. kommentere, det gjorde jeg.
Det der faldt mig for øjet var at hun havde skrevet fælgende, starten på indbydelsen:

Da jeg er blevet 50 og xxxxx bliver 60, vil det glæde og bla bla bla

Jeg kommenterede, at man da ikke kunne starte med sig selv, når det gælder en sådan en begivenhed.....................hun blev fuldstændig tosset og skældte mig ud, at det havde jeg overhovedet ikke nogen kompetencer for at udtale mig om, hvilket jeg måske heller ikke har.
Jeg vil gerne høre jeres mening/kommentarer vedrørende dette. (jeg er naturligvis osse inviteret)

i tvivl

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 31 point
Dato : 18-03-13 06:18

Du har ret, 'jeg' kommer altid sidst i en sætning 'xxx samt xxx og jeg/mig'.
Det lærte jeg for mange år siden, samt en masse andet der sikkert ikke holder vand den dag i dag grundet moderne udtaleleser og dårlig Dansk i folkeskolen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-13 06:20

Citat
udtaleleser og dårlig Dansk

udtalelser og dårlig Dansk

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-03-13 07:09

Citat
Men nu kommer det, indbydelserne var lavet og jeg blev bedt om at læse den igennem og evt. kommentere, det gjorde jeg.

Hun skulle jo ikke have bedt om din mening, hvis hun ikke kan tåle lidt kritik.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 18-03-13 07:23

Jeg vil da ikke undlade at smågrine i det skjulte, for egentlig vidste jeg da godt jeg havde ret, jeg er virkelig glad for jeres indlæg, der bekræfter, at så dum er ingen dumrian at han/hun ikke kan oplyses og blive klogere, men den bevidste dumrian er uhelbredelig.

Jeg vil gerne, hvis der er andre der har kommentarer/bemærkninger til indlægget, allerede indkomne kommentarer må da meget gerne suppleres/uddybes, det er jo et helt (spørg Charlie) herligt, i det program er panelet som regel næsten altid nogenlunde enige.

den måske kommende gæst......................

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 18-03-13 08:45

Det er nogle gange bedre at holde sin mund - som f.eks. når fruen spørger:

Ser jeg ikke tykkere ud i denne kjole? eller noget lignende...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-03-13 08:56

Skulle for nogle år siden lave et navneskilt til en postkasse for en kollega,
der skulle så stå hans navn - hendes navn, jeg spurgte om det ikke var hendes navn
der skulle stå først, men næe nej, jeg ejer huset, så jeg skal stå først!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-03-13 09:34

Ja, krige er startet for mindre end det! For nogen er det helt ligegyldigt, hvordan budskabet står, for andre er det MEGET vigtigt, at det står pinligt korrekt.

Læs bl.a. her på kandu, hvor der ofte forekommer slå- eller stavefejl, hvor nogen efterlyser fornufte svar på et spørgsmål, hvor nogen så ikke svarer på spørgsmålet, men kommenterer stavemåden - sådan er der jo så meget

I dag er det efterhånden almindeligt anerkendt, at blot modtageren forstår det der står, så er fremstillingen underordnet, for andre er det utilgiveligt!

Den 50 årige dame kunne jo også have valgt en helt anden formulering som fx: Ja nu fylder vi 110 år. hvoraf XXXXX tager sig af de 60...

Skulle der være slå/anslags- eller stavefejl i mit skriv, er det utilsigtet, men derfor må brokhovederne da godt kommentere det!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-03-13 09:55

Citat
Jeg kommenterede, at man da ikke kunne starte med sig selv

Du har fuldstændig ret,jensviggo.Man nævner ikke sig selv først....ikke i nogen sammenhæng.Det fik vi lært,både derhjemme og i skolen.
Det lyder forfærdeligt,når man hører både børn og voksne,MIG MIG MIG.Selv vel uddannede folk i tv og radio,bruger raskvæk denne udannede vending....MIG og ham,MIG og hende.

Der er ikke meget høflighed og pli,længere i det danske samfund.

Nu er man (igen) ved at revolutionere folkeskolen.Hvad med om man indførte et fag,om alm. høflighed,dannelse og respekt for andre.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-13 10:14

Citat
Hvad med om man indførte et fag,om alm. høflighed,dannelse og respekt for andre.

Dertil vil jeg så bare skrive DRØM VIDERE, det går nærmest den anden vej, men det er vel også billigere og mere 'høflligt' over for visse mennesker, der alligevel aldrig vil forstå den Danske mentalitet eller humor - men det er synd for dem der gerne vil lære noget, og dem er der vel stadig flest af.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-03-13 10:51

Citat
Dertil vil jeg så bare skrive DRØM VIDERE

Ved godt det er en umulig ønskedrøm.Når selv vore kække prinser,der dog (formoder jeg) har gået i de "finere" polerede skoler,har lært fransk og asiatisk autoritet,og ikke mindst gennem militær (ud)dannelse,kan komme med udtale som "MIG....og prinsessen",er der ikke meget håb.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-13 11:39

Citat
"MIG....og prinsessen",

Det må sikkert være fordi han er kommende Konge af DK.

Det er da godt man ikke er Pave.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 18-03-13 17:16

Jeg vil give dig fuldstændig ret. Man starter aldrig med sig selv først.

Men der kommer noget andet som heller ikke virker rigtigt (hvis det du skriver i spørgsmålet er korrekt gengivet)

Hvis hun skriver "Jeg", må hun jo også underskrive invitationen.
Hvad så med manden ??? inviterere han ikke??? hvis han også underskriver er den helt gal.
Man bruger aldrig "jeg" og et andet navn. Så skal begge fornavne stå i den linie du nævner

Den er faktisk helt galt formuleret.

MVH

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-03-13 19:43

Det eneste der så kan undre mig, er at så ´gamle´ mennesker brokker sig, eller bliver fornærmet,
de må vel selv have gået i skole og lært at man (jeg/mig) altid kommer sidst i en sætning
havde det været ungdommen af i dag, ved de vel ikke bedre, da de ikke lærer den slags mere.
eller gør de
Det samme gælder for visse TV værter - eller rettere, dem der har skrevet deres oplæsning script.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 19-03-13 07:35

Så er der lige det, skal jeg printe indlægene ud og præsentere hende for det (printet) , hun bliver da noget overrasket, over hendes manglende kendskab til "emnet"

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 19-03-13 07:57

Det er jo nok et spørgsmål om du skal traske yderligere rundt i det...
Det kan jo være du bliver ekskluderet fra fødselsdagen...

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 19-03-13 08:09

ja det vil da være en katastrofe, du har nok ret.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-03-13 16:05

Ha, hvor sjovt - kan du ikke blot bruge denne:

bliv, blive, bliver, blev, er blevet,
bliver kommer før er blevet

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 21-03-13 12:13

Tak for svaret mig-selv. Mange gode indlæg tusind tak.