/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Hjælp til router opsætning.
Fra : ara
Vist : 656 gange
100 point
Dato : 17-03-13 22:40

Uha jeg er på den.

Jeg har en Asus RT-N56u router som kørte med firmware 1.0.1.4M
Jeg har nu lagt 3.0.0.4.342 ind.

Men kan det virkelig passe at alle mine "port indstillinger" er væk.

Jeg kan ikke få adgang til min "nas server" og heller en min squeezeboks mere.

Inde i portindstillinger er der ikke noget.

Hvad kan jeg gøre.?

Mit problem er at jeg ikke aner hvilke porte der skal være åbne (havde en fagmand til at gøre det før)

Accepteret svar
Fra : finnostervig

Modtaget 110 point
Dato : 17-03-13 23:09

Ja det er nok rigtigt, hvis du lægger nyt firmware i bliver ALT andet end standardopsætning slettet-

Du burde have fået en meddelelse om at du burde gemme opsætningen FØR du opdaterede ?

Nu er der så kun den hårde vej med manuals om porte m.v.

Finn

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 17-03-13 23:16

Og jeg kan se at du har et andet spørgsmål om hvordan du opdaterer den, men det skal man nu betale point for at se kommentarer i

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-03-13 23:28

For fremtiden gør du lige dette her:
Lav en backup af konfigurationen INDEN du opgraderer

Så kan du altid læse i den og se hvad der skal indstilles, hvis du er modig kan du også forsøge at indlæse backuppen men det er ikke sikkert at det giver et godt resultat da den jo passer til den gamle firmware og ikke den nye.

Ang. portforward til din slimserver:
Du skal forwarde port 9000 & 3483

Din nas kræver lidt flere oplysninger hvis vi skal kunne hjælpe dig der

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-03-13 08:16

Jeg er ked af at man skal betale point for at læse mit tidligere spørgsmål.

Det er fordi jeg godkendte det, da det jo lykkedes mig at få lagt ny firmware ind.

Jeg havde ikke lige tjekket at alt andet ikke virkede

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-03-13 08:18

Jeg har forsøgt at ligge backupen som jeg havde fra den gamle firmware ind, men det kan man ikke.

Skal jeg vælge TCP ved de to porte jeg skal bruge for at få min squeezeboks til at virke.

For har prøvet, men kan ikke få det til at virke.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-03-13 15:39

9000 tcp
3483 tcp og udp

ok, du har en backup. Den kan åbnes og læses med notesblok, men den er muligvis pakket i zip så den først skal pakkes ud.

Har du givet din squeezebox en fast ip eller får den tildelt en ip fra din router?

Hvis du benytter DHCP skal du i din router reservere en ip til squeezebox sådan at du kan lave din portforward

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-03-13 17:51

Så fik jeg lagt alle porte ind til NAS serveren.

Men jeg kan stadig ikke få den røde lampe til at lade være med at blinke.

Jeg er lidt i tvivl om hvilken ip adresse jeg skal skrive inde i routeren mht SB.

Skal det være ip'en på NAS serveren, eller har Squeezeboksen sin egen ip, og hvor ser jeg hvad den hedder?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-03-13 19:05

Citat
Men jeg kan stadig ikke få den røde lampe til at lade være med at blinke.

Kører du kablet eller trådløst?
Gætter på at du kører trådløst og SB nu ikke kan komme på nettet da dit trådløse net jo også er ændret efter din firmwareopdatering.

Og ja, SB har sin egen ip og det er den du skal forwarde til da det er den der leverer musikken til dig, hvor den henter musikken er irrelevant i denne sammenhæng.

Den bør få tildelt en ip fra din router og det er så der du skal sørge for at routeren altid tildeler den samme ip til din SB

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-03-13 19:07

Rigtigt - Jeg kører trådløst.

Men hvor ser man hvilken ip den har fået tildelt?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-03-13 19:38

Citat
Men jeg kan stadig ikke få den røde lampe til at lade være med at blinke.

Den har ikke fået nogen ip endnu, den er ikke på nettet.
Du skal lige køre netværksopsætningen så den kommer på det trådløse net igen.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-03-13 20:07

Mener du netværksopsætning via fjernbetjeningen?

Jeg har gendannet fabriksindstillinger via denne og det hjælper ikke.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-03-13 20:10

Kan lige tilføje at jeg har kørt netværksopsætning.

Den finder godt nok mit trådløse net. Den skriver også at afspilleren er fundet.

Men den røde lampe blinker stadig-

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-03-13 20:41

Så fandt jeg løsningen.

Jeg skulle vælge "vælg afspiller" på fjernbetjeningen.
Herefter synkroniseres fjernbetjening og controller til samme netværk.

Og wupti. Den røde lampe blinker ikke mere Smile

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-03-13 21:11

ok, næste skridt er at finde SB's ip adresse.
Hvis du kigger i din router skal du finde noget der heder DHCP, der bør det fremgå hvilke ip adresser der er i brug og hvilket udstyr der har det

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-03-13 21:31

ok, fik lige kigget lidt i manualen til din router.

Network Map --> klik på Clients og kig i Client Status

Når du er sikker på hvilken ip du skal have fat i går du i Advanced Setting og klikker på Virtual Server

Godkendelse af svar
Fra : ara

Dato : 22-03-13 15:32

Takker for svaret.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 22-03-13 18:50

Det var så lidt Godt der kom "liv" i skidtet igen.