/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
cal.22
Fra : ivanskytten
Vist : 1242 gange
20 point
Dato : 17-03-13 18:15

vor langet kan en cal.22 glatløbet skyde?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 17-03-13 19:33

Mellem 6 og 8 meter.
Og skal du skyde en rotte skal den ikke være mere end 2 meter væk.

Men mente du ikke det, som i folkemunde bliver kaldt en 9 m/m glatløbet..?

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-03-13 19:54

Et meget svært spørgsmål.
Efter lange telefonsamtaler og mail-udvekslinger med relevante kyndige personer er vi nået til følgende resultat:

Den ligger i ikke godkendt kategori med! " et stenkast fra havet" hvis det var calb. 21 småsmattet glat var der var tale om, er det et mindre sten kast fra Jammerbugten, som er hvad dette våben kan præstere, vel og mærke med med en kraftig tatoveret biceps, af pump up typen bagved kastet, og korrekt fodstilling.

Vi anbefaler ikke at gå i infight med rigtige Ivaner, med nævnte Calb., håber at vi har hjulpet dig videre, med dette gennemarbejdede svar på ditto spørgsmål.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-03-13 21:19

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-03-13 21:31

Den lille .22`er blev, dengang far var ung, brugt til regulering af skadevoldende vildt - som rotter, sjaggere og stære.
Man kunne få .22 short med rund kugle og bittebittebittesmå haglpatroner.
En ting er, hvor langt en kugle bevæger sig ved vandret skydning - og en anden ting er hvor langt fra rotten man skal være - for at dræbe den forsvarligt. Kpt. Tommy har et godt bud - når der skydes til rotter - altså maks. 10 meter.
I vandret skydning vil kuglen nok være faldet til jorden efter små 100 meter. Hæver man skuddet til 45 grader, flyver en rundkugle nok 350 meter. Det er et "skud" i tågen, men holder nok.

Der laves ikke jernhagl i den lillebitte kaliber - og man må ikke bruge bly mere.

Der skal tilladelse til at købe rundkugler. Tillaldelsen er gratis - hvis man har jagttegn.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-03-13 23:23

Sammenfattende kan det siges, at en glatløbet .22` ikke bør anvendes til jagtlige formål. Den leverer ikke den nødvendige energi. Alligevel skal man passe på med at plaffe løs til højre og venstre - hvis man kan skaffe ammunitionen, idet såvel hagl som rundkugler kan forrette grimme skader, hvis man f.eks. bliver ramt i ansigtet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-03-13 11:29

Citat
hej jeg har et 22,cal riffel og har jegtegn og ville vide vad den kunne skude skuder til normalt på skyde bane

Citat
vor langet kan en cal.22 glatløbet skyde?

Hvad sker der lige her ?
Har den jyske storvildtjæger sendt sin søn(ner) i byen for at søge oplysninger om cal. .22

Skal vi ikke ved samme lejlighed fortælle Gededræberen, at det ikke kan betale sig at sætte mundingsbremse på en .22'ver.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 18-03-13 13:49

http://www.jaegerforbundet.dk/media/Stillingsopslag.pdf

Det siges, at gededræberen har søgt denne stilling på Kalø ? Kvalifikationerne har han, bl.a. med sit store kendskab til rifler og riffelskydning. Husk han er instruktør !!
M.h.t. mundingsbremse, er det sgu' allerede for sent med gode råd - han har allerede lavet det på alle sine rifler, uanset kaliber !!!

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-03-13 14:27

Han kan fortælle sine elever, at han bl.a. har set klove af råvildt - og set hvor de "fejrer" deres opsats.
Jo jo, gededræberen kan tilføre jagtsagen mange nye begreber.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 18-03-13 14:52

Jeg vil ellers anbefale en kickstop. Der er en helt vildt nasty rekyl på en ca. 22 skyder. Det burde i sgu da vide, altså.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 18-03-13 14:59

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-03-13 15:13

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 18-03-13 15:19

"Serviceorienteret og fokuseret på medlemmernes behov og ønsker. . . . . . etc."

Sakset fra stillingsbeskrivelsen.

Udfra stillingsopslaget tror jeg ikke det bliver Bent. Det ligger sådan underforstået i ordbrugen - at man ønsker en yngre, barmfager og villig quindelig medarbejder.

Onde tunger er ellers ude med en vovet historie om en månedligt tilbagevendende begivenhed i hovedkvarteret. Her klæder man yngste kvindelige kontorelev ud i rævekostyme - hvorefter "jagten" går i gangene, hvor de mandlige deltagere alle er udklædte som beagler.

Selv tror jeg ikke på historien, idet en stor del af de mandlige ansatte er så fede, at de ganske enkelt ikke kan kravle på alle fire.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 18-03-13 18:53

Ohhhh Tonga, den var fin.......................................og desværre nok sandt.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 19-03-13 07:57

Jeg kunne sagtens forestille mig fedlingen BBK foretage rejser i egen Volga, efterspændt èn af de famøse jagttrailere, hvorpå kursisterne kunne transporteres - "sikkert" og billigt for den store jagtforening !
Mon ikke Hæ kunne få en lille tjans med at fotografere hele menageriet, evt. i form af film til at lægge på youtube ??

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-03-13 13:01

Citat
Mon ikke Hæ kunne få en lille tjans med at fotografere hele menageriet, evt. i form af film til at lægge på youtube ??
Jægerne bliver sikkert smidt op på samme måde, som Hæ har for vane at gøre med vildtet.
Hæ mener åbenbart, at det giver de bedste billeder...Hæ hæ hæ hæ

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-03-13 21:31
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 19-03-13 21:33

Udprægede sky ulve - må man sige.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-03-13 12:02

Ja, Tonga. Vi kan allesammen finde et eller andet..
http://www.aarhusportalen.dk/default.asp?Id=302&AjrDcmntId=25993

Der er så pissefarligt at leve - ja man ligefrem kan dø af det.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-03-13 17:20

Nu var det kun for at tilføje ulvedebatten noget faktuelt - idet netop det faktuelle har været lidt i baggrunden.
Derudover er jeg skide træt af sneen. Mine fugle har svært ved at finde føden selv.

Noget positivt:

Nu har vi to egern i haven. Festlige væsner.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-03-13 19:53

Citat
Nu var det kun for at tilføje ulvedebatten noget faktuelt - idet netop det faktuelle har været lidt i baggrunden.
Respekt for det synspunkt !
Det, jeg ville fremhæve med mit link var, at alle vilde dyr er potentiel farlige for mennesker, hvis og såfremt man bevæger sig ind på deres enemærker.

Jeg ved godt at ulvedebatten er lidt følelsesladet. Men jeg er - som du ved, tilhængerne af ulve i danmark, idet jeg mener at ulve beriger vores natur.....modsat visse andre tobenede. Ulven er jo samtidig en "gammel dansk"-og kan sikkert rydde gevaldigt op i vores syge råvildtbestand. Så hvorfor ikke lade ulven være hvor den er.
Vi jægere kan så kæmpe for at få jagttid/regulering på ulven.

Mvh.
Tommy
Wolfsblut

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 20-03-13 21:15

Nøj for en piphans. Man tror det er løwn.
http://www.youtube.com/watch?v=tWFtWzFbXCY

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-03-13 09:25

Den lille søde piphans som Tongaen omtaler med fine filmklip, er sgu' mutationer fra en kendt forfatter, dyrepsykolog, jæger, kopattemassør m.m.m., som ikke rigtigt forstod alvoren i de forsøg han har haft gang i, i sit laboratorie (garage)
Nu vil jeg ikke nævne navne i den forbindelse, men han er bosat i nærheden af Løsning i det østjyske, ikke langt fra ét af de værste fængsler i DK - meget praktisk hvis han ad åre skal på "besøg" dér ??

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-03-13 10:29

Det sku morsomt, det her

Man bliver ad og til overrasket. En kendt fotograf fortalte mig, at den kendte forfatter kun avlede vagtler, agerhøns, fasaner.
Og for at dygtiggøre "børnebørnene" - de skal jo overtage godsjagten med udsætninger og hele pivetøjet - havde forfatteren også undulater og kanariefugle..... så havde ungerne lidt at øve sig på. Den ene undulat kan forøvrigt snakke...den ka' sige; Hyler, tombaneser, advokat, og bomoptar.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-03-13 11:13

Ligeledes siger den hele tiden: Je' ve' se biviser, je' ve' se biviser

Han har også haft en papagøje som kunne sige: DLS er sød, DLS er sød, men da han så blev taget med fingrene i klejnekassen, blev den "omprogrameret" til at sige DJ er sød, DLS er dom, men det arme dyr kunne jo ikke altid finde ud af hvornår den skulle sige det ene og ikke det andet, så det endte lidt tragisk for denne piphans: Den fik nemlig et strømhalsbånd på og en skønne dag kunne ejeren ikke hitte rede i hvor stærk en strøm der skulle bruges, så inden længe, lignede poppedrengen en grill-kylling !!!

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-03-13 11:23

Det er simpelthen humor i topklasse !!!

Mvh.
Tommy.
Næste gang jeg skal ha' grillkylling, kommer jeg nok til at småsmile

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-03-13 14:21

Øhmmmm! var ejeren af papegøjen også mongol???

Mvh.
TYonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-03-13 14:32

Endnu en ulv er - måske - spottet i Danmark.

I hvert fald så Flemming Rasmussen fra Greve noget, der meget vel kunne minde om en ulv, da han gik tur i Gribskov i Nordsjælland i sidste uge.

- Jeg går ned ad skovvejen, som er kraftigt bevokset med gran. Og cirka 200-300 meter fra mig er der noget, der løber ind i den tætte skov. Dyret var noget større end en kat og en ræv og en grævling. Det kunne ligne en ulv, men jeg vil selvfølgelig ikke lægge hovedet på blokken, fortæller Flemming Rasmussen til Frederiksborg Amts Avis.

Hvis ikke det her er det hidtil bedste BIVIS på at nogen helt bevidst udsætter ulve i de større danske skove - så er min røv spids.

Bortset fra det - så håber jeg snart at se ulven.

Mvh.
Tonganeseren
WooUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-03-13 14:42

Til gengæld undrer det mig, at der ikke er spottet spor af ulven i Jylland - altså i sneen.
Chancerne for at "lure" ulven af - hvor skal den hen - hvor kommer den fra, og ikke mindst, har den husket at tage de tomme flasker med.
Se, det undrer mig meget!

Mvh.
Tommy
Yip yip yauuuuuuuuuuuuuhhhh.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 21-03-13 15:21

Nøøøj, jeg tænkte det nok.
I Horsens og omegn render folk rundt - skrigende af grin over det nye ord.....?
Jo, historien er den, at Brugsmanden havde talt med den kendte forfatter og forespurgt, om det var rigtigt, hvad han - Brugsmanden, havde læst på Kandu, at forfatteren var i besiddelse af undulater.

Jow, havde forfatteren sagt - og tilføjede; Men der er ingen der ved, hvor mange "onkelater" jeg har.
Brugsmanden prøvede ihærdigt at korrekse forfatteren ved gentagne gange at påpege; "Det hedder undulater"
"Narhej, det hedder onkelater" sagde forfatteren og smuttede surmulende og skulende ud ad døren.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 21-03-13 18:39

Øhmmmm! var ejeren af papegøjen også mongol???

Ubetinget - med ulvedænder !!

Tonganeser - er det ikke dejligt, at du i din baghave måske har en ulv gående ?? Ingen tror på det, så skyd du blot utysken og få lavet den hat du så brændende ønsker dig !!!

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-03-13 00:30

Det er egentlig pudsigt, men i torsdags gik hunden og jeg en tur på reviret, der som bekendt ligger tæt på Gribskov. Det er kun på grund af presseomtalen, at min højt ærede hjerne pludselig begyndte at køre tilbage til nævnte torsdag. Jeg studsede over nogle enorme poteaftryk - og selv om jeg altid tjekker aftryk - gik jeg videre, uden at tænke nærmere over sagen. Jeg husker blot, at jeg et øjeblik kædede aftrykkene sammen med den kendsgerning, at en bekendts store labber undertiden tager en tur på reviret.
Ved nærmere eftertanke var aftrykkene langt større end en labbers, så nu skal hunden, bøssen og jeg en tur i skoven. Bøssen tager jeg kun med af sikkerhedsmæssige grunde. Man har jo hørt om ulveadfærd i forholdet til hunde, og ingen kan vel skose en jæger for at redde sin hunds liv - vel? I øvrigt har man, i sådan et tilfælde, loven på sin side.
Flere såkaldte biologer har allerede været ude med formodninger. Ulven kan være svømmet over Øresund - f.eks. Mage til idioti skal man lede længe efter. Vi havde jo en elg i området - som svømmede over mens vandtemperaturen var overkommelig, men en ulv eller hund vil aldrig - ALDRIG - kunne svømme fra Sverige til DK med den strøm som kører gennem sundet. NEVER. Og at tro, at en ulv har luntet over broen eller gennem tunellen - er lige så tåbeligt. Den ville være spottet af det sædvanlige tusindetal bilister, som døgnet rundt futter over broen.
Næh! Jeg er 100% sikker på, at de spottede ulve er blevet udsat af tåbelige og uansvarlige fantaster, og hvis man ser udbredelsesmønstret i Jylland, er det nærtliggende at tro, at samtlige ulve er blevet udsat på en strækning mellem Horsens og Skanderborg.
Jeg fatter heller ikke, at politiet endnu ikke har tjekket ulvebstanden på Djursland, hvor de dagligt begejstrer besøgende på en dyrepark. Vilde dyr skal bogføres.

Men nu skal der studeres aftryk, og jeg opsætter et vildtkamera i midten af vores skov. Krondyrene er begyndt at vende tilbage til vores hårdt medtagne skov, og der vil være masser af føde til en local Wolf. I søndags ankom der 23 hinder, som nu leder efter et plads til at smide kalve. Vores engdrag og moser er ideelle til formålet.

Afsluttende:
Jeg stopfodrer vores to egern med hasselnødder, og de opholder sig næsten konstant i en stor bøgehæk, hvor de futter afsted . Jeg har opsat en egernkasse - og vil da lige supplere med endnu en, idet skilsmisser velsagtens også optræder blandt egern.

M.vh.
Tonganeseren
Wooooooooooooooooooooooooooooooouuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 22-03-13 08:40

Mon ikke at de kære egern, først bør tage en seance med en "Nøddeknækker" INDEN SKILSMISSSEN, mon ikke en par-teraupt må hedde det på "egernsk", så de kunne nøjes med en kasse de kære buskhaler. Nu kan du ikke leje "finsk sne-bader, eller lave en Carl Nar" med efterfølgende smådask med en 80 årig sitka-gran, de kære små, er kendt for, at gå til koglerne , hvis chancen byder sig

Der er lige så meget kød på den ulvehistorie, omkring "Johnny Walker Bæltet" i disse hårde banktider, som der var ulve I Stephen Volfe´s, men historien passer godt nok på en af deres sange, "Born To Be Wild". Gad vide om, det var den sang, der blev spillet, da Ballerøv blev banket sammen, i en såkaldt kratdusker øvelse i fordums dage.
Vejrbidte rygter påstår, at Ballerøvs moder gylpede under akten," jeg "Dænder helt vildt på din Lille Trold eller Nold, min kære Knuuuudsen, lad os nu nå den afgang, så vi jeg kan få det overstået, de fældekasser med mårene i, er ikke den bedste hyrdeseng, at lave en vaskeægte løgnhals på , og hvor havde hun ret Ballerøvsmoderen, vi andre bøvler med resultatet af deres øvelser., hun burde have brugt et berømt Copi Bands navn som udgangs punkt, " Hansi Von Hinten Ein.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 22-03-13 08:43

Du kunne sgu' da også få lavet en pæn hat af et par røde egern-skind - det fine ville være, at halerne ville stritte ud i luften, men det kunne jo blot gøre dig mere fyrig at se på, såh...............??

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-03-13 09:39

Kære BW! Den med mårfælderne giver associationer til de muntre ungdomsdage i quindeligt nattelag, hvor et par balder - dagen efter, kunne fremvise et par hundrede svidende myggestik. Og ja! Meget ville være anderledes i Kongeriget, hvis vores fælles bekendtes forældre havde mestret coitus interruptus lidt mere galant.

Jeg har aldrig skudt et egern - de kære små æggetyve. Da jeg var omkring 12 år gammel, blev jeg dødeligt uvenner med et par kammerater, som brugte fritiden til at jage egern. Vi var vilde - dengang. Vi jagtede hinanden ned i mosen - med velsmurte Diana luftgeværer. Kan stadig huske Kurt`s skingrende skrig af smerte, da jeg satte et hagl i hans lår. Utroligt at ingen kom alvorligt til skade. Selv fik jeg engang en pil i låret - en fætter med metalspids. Vi var vanvittige, når vi legede indianere.
En dag stod Carl-Aage, Hugo, Kurt og jeg og skød til måls efter en skive - og det foregik med bue og pil - købt hos Knap i Silkeborg (Carl-Aages onkel).
Det var fine buer og pile med metalspidser. På et tidspunkt kom (nu kan jeg fandeme ikke huske hans navn) over til os. Han var to år ældre og skideirriterende. For at demonstrere sin overlegenhed gik han hen til plankeværket, hvor skiven sad, og holdt sin flade hånd hen over centrum på skiven. Jeg husker stadig suset, da Carl-Aage satte pilen gennem (kan stadig ikke huske hans navn) hånden på ham. Den stak cirka 5 cm ud på den anden side. Så var der squtte meget bølle over ham længere.

Fandes osse at jeg ikke husker hans navn. Men til gengæld husker jeg hans søster - Synnøve. Her kunne man, for et beskedent beløb, få lov til at pille lidt. Det kostede kun 25 øre at få lov til at kigge på herlighederne. Siden blev det lidt dyrere.

Mvh.
Tonganeseren

Han hed squda Henning. Så virkede hjernen igen.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-03-13 11:10

Det er squ mærkeligt. Ude på græsplænen hakker 10 råger og 4 alliker løs på foderet. Rågerne hakker også løs på hinanden - som allikerne gør det indbyrdes. Men rågerne hakker ikke på allikerne. Der er gået politik i skidtet. På en måde kan man drage den slutning, at frænde er frænde værst - på samme måde som visse jægere opfører sig overfor andre jægere - og jagtsagen. Mærkeligt!

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-03-13 15:31

Hej Tonga, jeg har plukket dette citat ud af dit indlæg.

Citat
Næh! Jeg er 100% sikker på, at de spottede ulve er blevet udsat af tåbelige og uansvarlige fantaster, og hvis man ser udbredelsesmønstret i Jylland, er det nærtliggende at tro, at samtlige ulve er blevet udsat på en strækning mellem Horsens og Skanderborg.
Jeg fatter heller ikke, at politiet endnu ikke har tjekket ulvebstanden på Djursland, hvor de dagligt begejstrer besøgende på en dyrepark. Vilde dyr skal bogføres.
Mener du helt oprigtigt det..?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-03-13 15:55

Hej Kpt.
Joda. Jeg mener det helt alvorligt. Jeg har bare ikke noget BIVIS derfor. Men se nu bare hvor åndsvagt jeg opfører mig. Jeg har brugt hele 3 timer på at hitte en forretning, hvor der sælges hasselnødder - med skal. Altså til vore to egern. De skal have noget konkurrence i naturen - og derfor plæderer jeg for udsætning af nordamerikanske jordegern. De har engang været her - og nu skal de tilbage.

Uden at kunne bevise det, har jeg da også hørt en lille fugle synge om "tilfældige" udsætninger af vildsvin i det sønderjyske, og med den fanatisme man ser hos indehavere af mere eller mindre eksotiske dyr, kan alt ske.

Og nej! Der blev ikke fusket med Tween Towers. Det var arabernes skyld.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : ivanskytten

Dato : 22-03-13 19:47

det er en gammel riffel som skyder med det samme som en bane riffel

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-03-13 19:49

Jeg fornægter ikke din teori, men jeg stiller mig lidt tvivlende overfor den.
Men lad os lege med tanken om at du har ret. Hvad ville straffen så være for den person der havde gjort det..?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-03-13 20:13

Hej Ivanskytten.

Find lige ud af hvem der har fremstillet din riffel - og vend tilbage med svaret. Du skriver "en gammel riffel", men tidligere fortalte du, at der er tale om et glatløbet våben (gevær).

Jeg venter spændt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-03-13 21:24

Hej igen Ivan.
Hvis vi med baneriffel forstår f.eks. en Otterup eller Anschütz pibe, så vil den være "kamret" til .22. Long Rifle.
Men så er den ikke glatløbet.
Det typiske glatløbede gevær blev "kamret" til .22 Short, og her vil ingen anbefale at bruge .22 Long Rifle. Måske kan du mosle en .22 LR ind i kammeret - og lukke bundstykket, men kuglen vil opføre sig en smule upræcist - og måske endda splintre.

Er du sikker på at dit gevær alligevel ikke er glatløbet - men riflet - men hvor riffelgængerne bare er slidt helt ned (så må den have skudt en million skud) - men det er da tidligere set - også fordi nogle ejere har det med at møve hårde metalbørster gennem løbet - efter blot få skud.

Du kan kontrollere det ved at kigge ned gennem løbet - og samtidig lyse med en diodelampe placeret ved kammeret. Man skal naturligvis sørge for at bundstykket er afmonteret før øvelsen.

Er der tale om et riflet våben med en .22 Long Rifle kugle, så taler man først om effektiv energi - altså den energi der skal til for at nedlægge f.eks. en rågeunge, så går den ansvarsbevidste jæger aldrig over cirka 50 meter. Selv går jeg aldrig over 30 meter - for en ssikkerheds skyld.

Noget andet er sikkerhedsafstanden - altså den afstand der skal til, før en affyret kugle ikke mere er i stand til at påføre sagesløse alvorlig skade (øjenskader undtaget).
En .22 Long Rifle kugle går - ved en elevation på 45 grader op til 1.500 - 2.000 meter.

Man skal altså passe på med den slags og ikke skyde på må og få.

Håber jeg har været hele vejen rundt.

Hvis ikke - så skriv igen med uddybende spørgsmål - altså om fabrikat.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-03-13 21:28

Kære Kpt. Tommy.

Straffen kan ikke være for hård, men ligefrem hængning ved daggry vil nok være at overdrive. Jeg mener helt bestemt at der rent lovgivningsmæssigt omtales sanktioner, når man udsætter forskellige kategorier vildt - du ved, vagtler må man selt, slet, slet ikke udsætte, som vores "gyro" i Midtjylland gør det.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 22-03-13 23:11

§ 12. Vildt må ikke udsættes i naturen uden Skov- og Naturstyrelsens tilladelse.

Denne paragraf må være at betragte som en "rammeparagraf", og da lovgivningen i vore nabolande i det henseende ikke adskiller sig nævneværdigt fra vores, så må alt vildt være at placere under rammeparagraffen.

Så vidt vides har S & N-styrelsen ikke været inde over sagen - endnu, men hvis ulvene er blevet udsat, så er der begået en ulovlighed - som jeg kan vurdere præmisserne.

Det ser bare mærkeligt ud, og om man nogensinde kommer til bunds i sagerne, er nok en umulighed, med mindre der forskes i inlet/outlet på de ulvehold der findes i Jylland.

Men prøv nu at iagttage observationsstederne. I perioden fra første observation til den foreløbigt sidste, var den fremherskende vindretning vest - sydvest. Tager man udgangspunkt fra området omkring Skanderborg, ser man en vifte mod sydvest/vest og norvest. Så vidt vides er der ikke set ulve syd for vejle. Det er også almen viden, at ulve altid trækker op mod vinden.

En anden mulighed - set med mine øjne - kan også være en udsætning af tyske ulve i det Midtjyske.

Men alt dette er kun "spekulationer"; men jeg håber på en lidt mere videnskabelig undersøgelse - inkluderende S & N og politiet.

Hvis der nu er dukket en ulv op i Gribskov, så er der fusk med i spillet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-03-13 01:09

Det er også mærkeligt, at samtlige registrerede ulve har været enlige. Ulve er flokdyr og hænger normalt sammen i tykt og tyndt.
Også mærkeligt, at man ikke har sporet ulve i og omkring Oksbøl - altså på det militære skydeterræn, hvor der er masser af vildt og daglig trafik.
Men for pokker da. Ingen af os ved noget konkret om sagerne. Kun gisninger og løs "tale".

Mvh.
Tonganerseren
Har ondt i ryggen - kan ikke ligge ned og føler sig sølle.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-03-13 01:16

Eksperter: Ulvene kommer i flok

Ifølge svenske eksperter kommer der flere ulve til Midt- og Vestjylland, og de kommer i flok. Det er en af konklusionerne, efter at DTU Veterinærinstituttet har obduceret de får, som blev angrebet på en mark ved Herning. (Foto: Kris Stadsbjerg Hansen)

LÆS MERE...

Nyt billede: Ulven helt tæt på

Obduktion: Alt tyder på en ulv

De svenske eksperter er ikke i tvivl. Ulven bliver på sigt en del af den danske natur. Torsdag formiddag kunne DTU Veterinærinstituttet afsløre, at alt tyder på, at det er en ulv, der har angrebet får på en mark ved Herning. Det viser den obduktion, som de svenske eksperter deltog i.

Og ifølge vildtkonsulent Steen Fjederholt, der også overværede obduktionen, er svenskerne sikre.

- De var helt klare på, at der kommer flere strejfende ulve og på et tidspunkt ulve der etablerer

Kommentar
Fra : ivanskytten

Dato : 25-03-13 09:10

jeg har fåt den af en gammel jerger han har sat et glatløbet på men han har også et løb med riffel gage som kan setes på han siger af det er en normal patron der skal broes han købte den nåk får omkring 30 år siden og der var den aller rade bruget

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-03-13 16:27

OK! Så er det nok en .22 Long Rifle. Men det finder du ud af, når du affyrer den. Sådan en fætter eksploderer såmænd ikke - eller sender bundstykket tilbage i hovedet på dig.
Prøv nu at skyde til mål på en skive 30 meter borte - og vend så tilbage.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-03-13 21:14

Lige en ting mere:

Affyrer du en .22 Long Rifle i et glatløbet våben, vil den effektive skudlængde blive voldsomt forringet, idet kuglen hurtigt begynder at rotere om sin egen akse - fordi den ikke er blevet sat i rotation af riffelgænger.
Præcisionen indenfor de første 30 meter vil ikke blive alarmerende forringet.

Mvh.
Tonganeseren