/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Afmeldes som primærbruger på bil.
Fra : miss-tk
Vist : 462 gange
50 point
Dato : 15-03-13 13:47

Hej, min kæreste har lige fundet ud af, at hun stadig står som primærbruger på den bil hun havde sammen med sin eks. men hun står ikke som ejer.
De har ikke snakket sammen i 2 år, så hun har ikke mulighed for at få rigesteringsattesten.

Er der mulighed for at blive fjernet som primær bruger på bilen?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-03-13 13:57

Hun tager blot kontakt til:

http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=2068662

Kommentar
Fra : miss-tk

Dato : 15-03-13 14:02

Citat
Hun tager blot kontakt til:

http://www.skat.dk/skat.aspx?oID=2068662

Der står der
Citat
Det er altså ihændehaveren af registreringsattesten, der kan foretage det private ejer-/ brugerskifte i Motorregistret.

Er der så slet intet at gøre?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-03-13 14:06

Har du prøvet at tale med dem? Det omtalte:

Citat
Det er altså ihændehaveren af registreringsattesten, der kan foretage det private ejer-/ brugerskifte i Motorregistret.

gælder selvfølgelig når personen skal til-meldes - ikke afmeldes...

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-03-13 15:24

Citat
De har ikke snakket sammen i 2 år, så hun har ikke mulighed for at få rigesteringsattesten.

Er der mulighed for at blive fjernet som primær bruger på bilen?

Ja,.. skriv et anbefalet brev til ejeren,.. af registreringsattesten,

bed om at blive fjernet som bruger,... omgående,
i modsat fald vil ejeren blive meldt til politiet for dokumentfalsk.

§ 172. Straffen for dokumentfalsk er bøde eller fængsel indtil 2 år.

http://www.themis.dk/searchinclude/Lovsamling/Straffeloven_kap_19.html

kan / vil han ikke modtage brevet, er det en sag for politiet

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 15-03-13 21:23

Tag en tur omkring SKAT eller en af de synshaller der har lokalt " motorkontor " og forklar dem situationen. Der skal sikkert skrives under på tro og love, at det forholder sig som beskrevet. Som angivet bruger må hun have betalt vægtafgift / grøn afgift og forsikring i de to år ? Man kan normalt gøre forsikringen opmærksom på, at et køretøj er solgt / ejerskiftet, hvorefter forsikring ophører. Har hun prøvet ad den vej ?
Man kan også afmelde en bil der er solgt, selvom man ikke har registr. attesten hvis ny ejer ikke har sørget for omregistrering. Det samme må gælde her ?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-03-13 10:21

Det lyder "mærkeligt", at du står som bruger af bilen - som bruger hæfter du - og skal betale såvel forsikring som vægt/grøn afgift på bilen, da opkrævninger bliver sendt til bruger og ikke til ejer. Så enten betaler du får det, eller også er du ikke bruger. Ophører man som bruger med at betale forsikring/vægt/grøn afgift, kommer "politiet efter dig" og fjerner pladerne, så du burde ikke ahve den bekymring!
Der findes iøvrigt ikke et begreb der hedder "primærbruger". Der er ejer eller fast registreret bruger af bilen.