/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kirkebøger over schleswig-Holstein fra
Fra : apitz01
Vist : 898 gange
240 point
Dato : 13-03-13 15:45

Kan man se i kirkebøger over Schlewigs-Holstein fra 1720 og frem her i Danmark, og hvor? Jeg søger fødested for Heinrich Apitz gift i 1745 i Sct. Michaelis Kirke ( Tyske Kirke) i Fredericia. Med håb om der er nogle der kan hjælpe mig.

Brith

Kommentar
Fra : PederM

Dato : 13-03-13 15:49

Du kan finde dem på Rigsarkivet i København

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-03-13 20:13

Hvis du ikke ved hvor nøjagtig han er født, så er han meget svær at finde.
Det eneste du ved er vel at corporal Heinrich Apitz fra Schlewigs garderhusarregiment, bliver gift 1 jan 1745 med Cecil Mortensdatter
Men hvis du mener han også er fra Sct. Michaelis sogn, så må du jo lede der?
http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-13 21:43

Hvis du kommer videre fra Frederizia til hertugdømmerne, helst med område, så prøv at søge her:
http://wiki-de.genealogy.net/Schleswig-Holstein

Ellers kom med flere oplysninger og vi her i grænselandet vil prøve at hjælpe dig...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-03-13 21:49

Supplerende er der mindst 4 nulevende Heinrich Apitz i Tyskland,
måske kender de deres måske tip oldefar:

http://www.bing.com/search?q=%22Heinrich+Apitz%22&go=&qs=ds&form=QBLH&filt=all

Du kan da i hvert fald forsøge at få kontakt med din tyske familie...

Kommentar
Fra : apitz01

Dato : 14-03-13 11:48

Allerførst jeg er så glad fordi I vil hjælpe mig. Desværre ved jeg ikke meget mere. Jeg har set Mønstringruller fra Rendsborg igennem og jeg fandt også Capt. PlÛgs Kompagni fra 1742 men han var ikke der i 1742. Hans søn bliver født 11/2 1746 og døbt i samme kirke, og 2 af fadderne kan jeg se er i Kompagniet i 1742 og kommer fra Schlewig- Holstein området. Jeg så de Mønstringsruller igennem som var der og et sted fandt jeg en Johan Friederich Apitz fra Magdeburg og jeg tænkte det måske var en bror. jeg har taget billeder af Mønstringsrullen med Johan og fadderne men jeg kan ikke se at, jeg kan vedhæfte det. Desværre kan jeg ikke tysk og samtidig er det lidt svær, at læse dem.
De bedste hilsner
Brith

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-03-13 20:54

Det med det tyske kan vi i i hvert fald hjælpe dig med, du er en af få Apitz der ikke kan tysk.

Kommentar
Fra : apitz01

Dato : 16-03-13 07:51

Ja det er ligt pinligt, men det lyder rigtig godt.

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 11-04-13 08:00

Dette må være hans kone og datter

Samtlige personer i husstanden
Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Dronningensgade (354), , FT-1787, C4465

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Gabriel Wall   55   Gift   Huusbonde   Skræddermester
Johanne Sørensdatter   71   Gift   Hans Koun
Peder Hiort   19   Ugift   Lære drenge
Johan Jensen   17   Ugift   Lære drenge
Johan Bade   75   Gift   Logerende   Pensionist underoficer
Secillia Mortensdatter   69   Gift   Hans Koun
Anna Abitzens   39   Enke   Konens datter af 1.ste Ægteskab
Johan Friderich !!   6   Ugift   Hendes Søn

Kommentar
Fra : apitz01

Dato : 11-04-13 10:29

Hej stkra
Mange tak, Ja det kunne godt se sådan ud. Så må Heinrich jo være død inden, siden hun har en ny mand. Ærgeligt der ikke var folketælling før, jeg vill sådan ønske jeg kunne finde ud af hvor i Tyskland Heinrich stammede fra.
De bedste hilsner
Brith

Kommentar
Fra : stkra

Dato : 13-04-13 12:39

Der er en fejl i FT fra 1787. Det skal ikke være Dronningensgade; men derimod Danmarksgade.