/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Anbefale et kamera?
Fra : anetteogjesper
Vist : 1428 gange
50 point
Dato : 13-03-13 12:22

Hej

Jeg leder efter et godt digital kamera, så jeg ikke mister gode billeder mere, fordi det er for langsomt. Jeg synes bare det er en jungle og ville gerne have anbefalinger.

Det skal være et godt smart kamera, der tager lynhurtige men stadig rigtig gode billeder også still billeder og sports billeder. Det skal have litium batteri. Brugervenligt!

Er der nogen der kan anbefale et?

Hilsen
anette

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-13 13:11

Canon G15 kan det hele og fylder ikke så meget.
http://www.dpreview.com/reviews/canon-powershot-g15

Ps. Det bliver mit næste camera.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-03-13 14:07

Det ser godt ud, men hvad gør det bedre end andre kameraer?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-13 15:51

Det er handy
Det kan indstilles
Det kan lave RAW (rå) billeder som kan indstilles hjemme på computeren.
Det bruger SD kort som næsten kan læses alle steder
Det kan filme i rimelig god kvalitet
Det kan repareres i store dele af verden (som en del andre også kan)
Det har to strop huller så du have det hængende på maven og filme
pris ca. 5000

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-03-13 16:17

skal det være 'rejsevenligt',.. og nemt at have med,
eller er billedkvaliteten i højsædet på bekostning at brugervenlighed,

som man siger :
det bedste kamera,.. er det man har med sig i den givne situation,
det er sjældent et spejlrefleks, (der lige ligger i handskerummet)

hvad med video ?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-03-13 16:28

Citat
Canon G15 kan det hele og fylder ikke så meget.

desværre kan det ikke Zoome ret meget, hvis du har brug for det,

uanset hvilket kamera du køber,.. bliver det et kompromis,

eksempelvis er et Panasonic Lumix ZS20
langt bedre til at fokusere, når du optager video,
derudover har det GPS, + flere andre fordele,

til gengæld er Canon bedre i svag belysning,
i normal belysning,.. skal der et trænet øje til at se forskel,

men prøv at læse sammenligningen her :
http://snapsort.com/compare/Canon-PowerShot-G15-vs-Panasonic-ZS20

der kan du iøvrigt sammenligne de fleste kendte mærker og modeller
og se fordele og bagdele.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-03-13 16:30

Det behøver ikke være handy, men det skal have en ordentlig billedkvalitet og rimelig brugervenligt, men mest af alt skal den kunne tage billederne hurtigt, så den tager billedet næsten før jeg har trykket på knappen

Video ingen interesse

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-03-13 16:32

Det EA_HS ævner med svag belysning er helt sikkert et plus, da jeg ofte tager billeder indendørs og de har tendens til at blive grumsede... Og det kan ske blitzen lyser for meget op og der ikke kommer et naturligt skær på billederne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-13 16:33

Og husk at jo mere du zoom'er des større chance er der for rystede billeder, selv om der er anti-ryst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-13 16:45

Blitz og blende kan indstilles på camera.
Og kan det hænge klar på maven med rem om halsen.
De fleste camera kan (også Canon) ved halvt nedtrykket udløserknap være klar til at skyde.
Canon kan også sports fotografere.

Ellers skal du have et rigtigt spejlreflex (Canon) til celuid-film som jeg også har til hurtige billeder.

Mit nuværende digital som er et Canon Ixus 950 filmer bedre end det gamle Canon s50 som faktisk havde flere indstillinger. Og de indstillinger savner jeg - derfor bliver det næste et Canon G 15

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-03-13 16:58

Det er svært...

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-03-13 17:22

Hmmm.
Citat
da jeg ofte tager billeder indendørs og de har tendens til at blive grumsede... Og det kan ske blitzen lyser for meget op og der ikke kommer et naturligt skær på billederne.

Lyder lidt som om, at du ikke rigtigt har sat dig ind i indstillingen af kameraet. Hvis du ser et godt billed, feks på nettet, er det garanteret ikke taget på "AUTO" indstillingen !!!!!, og/eller er det efterbehandlet.

Husk på at et godt billed består af følgende:

10 % = Kamera
40 % = Fotografen
50 % = Motivet

Der findes dog nogle, der mener, at de to nederste skal byttes om.
Så uanset hvilket kamera du har, så væk fra "AUTO", et par få indstillinger alt efter forholdende billedet bliver taget under, og du har skraks meget bedre billeder.

MVH

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-03-13 17:59

Nej, for mit kamera er fooor langsomt, så kameraet er ikke godt nok...

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-03-13 18:25

Hvad er det der skal være hurtigere???

MVH

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-13 19:53

Jeg kunne også godt li' at vide hvad slags billeder du/i tager.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 50 point
Dato : 14-03-13 04:51

noget af det bedste,.. til Alm. penge,.. er nok,

http://www.mydigitalphotos.dk/canon-eos-650d/

http://www.proshop.dk/Digitalkamera/Canon-EOS-650D-kamerahus-2342658.html

billigste pris
http://www.pricerunner.dk/pl/29-2819277/Digitalkameraer/Canon-EOS-650D-Sammenlign-Priser

der kan du udskifte objektivet efter behov (hvis det senere skulle ændre sig - Micro / Macro fotografering)
+ et utal af tilbehør ..... fx. soft blitz,.. 'fiskeøje' mm.

til indendørsfoto / svag-belysning, er dette lysstærke objektiv rigtig godt, (Zoomer det mest alm.)
http://www.proshop.dk/Objektiv/Canon-EF-S-17-55mm-f-2.8-IS-USM-2017653.html

billigere alternativ til svag belysning,.. men kan ikke zoome
http://www.wupti.com/Produkter/Foto/Objektiver/165292/Canon-EF-50mm-f1.8-II.html?cid=911205000000

et godt allround objektiv, til både nær,- og superzoom
http://www.mydigitalphotos.dk/tamron-18-270mm-f3-5-6-3-di-ii-vc-pzd/

http://www.computersalg.dk/produkt/932113?varenummer=932113&utm_source=PriceRunner&utm_medium=PriceRunnerLINK&utm_campaign=PriceRunner

kameraet kan naturligvis også købes med alm. standard-objektiv
http://www.pricerunner.dk/cl/29/Digitalkameraer?other_hits=%3B%3B63%7C4158%3B&q=canon+eos+650d+18+55&ref=redirect&search=canon+eos+650d+18+55&sort=4&sp=1

ps..... alle enheder kan .. fx... ses på youtube,
hvor du samtidig kan læse andres 'smag & behag',......

fx :

http://www.youtube.com/watch?v=yPmrwGsG4F4

http://www.youtube.com/watch?v=MtzBcWfEAi4

omtrent samme kamera / udstyr fås i mærket 'NIKON'
det er nok mere smag og behag,...
Canon er nok nemmere at sælge igen (i DK / Europa) hvis du senere ændre smag,.........
(i Asien er det lige omvendt)

når du har købt det ønskede kamera,.. og objektiv,.. er det bare at gå i krig med at lære at fotografere optimalt,
eller i det mindste prøve på.

så har du rimelig godt udstyr,.. men ikke handy / lommevenligt,

Citat
Det er svært...

Ja,.. Gu' er det svært,
du kunne vel heller ikke Gå, Svømme, Cykle, Køre bil mm. første gang du prøvede,.. ?

men,.. 'øvelse gør mester',.....

her kan du se et par billeder taget med få sekunders mellemrum,
det eneste der er ændret er kameraets lukketid,....
fra kameraets,.. foreslåede,.. aut. lukketid på 1/80 sek.
til manuel lukketid, 1/400 sek.
http://peecee.dk/upload/view/404604

http://peecee.dk/upload/view/404605

(begge taget med Canon 550D - Tamron 18-270mm )

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-03-13 05:14

Aah,...

Citat
til indendørsfoto / svag-belysning, er dette lysstærke objektiv rigtig godt, (Zoomer det mest alm.)
http://www.proshop.dk/Objektiv/Canon-EF-S-17-55mm-f-2.8-IS-USM-2017653.html

skulle egentlig ha' været dette her :
http://www.edbpriser.dk/objektiv/canon-ef-m-18-mm-55-mm-f-25-56-is-stm-id-6913932.aspx

her er også lidt tips og tricks
http://www.canon.dk/youconnect_newsletter/tutorials/

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-03-13 06:16

Jeg har selv 2 kamera,
et Panasonic Lumix DMC-ZS20 som har GPS
og et Canon 550D

dem har jeg i mange tilfælde med begge to,
Panasonic bruger jeg til de billeder hvor jeg ikke rigtig kender stedet / placeringen,
og Canon til de billeder hvor belysningen ikke altid er den bedste,

her er nogle billeder fra besøg ved et vandfald, som jeg gerne ville kunne huske placeringen,
undervejs ligger det ret kendte DOLE food (Frugt)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dole_Food_Company

billederne fra selve køreturen er taget med Panasonic GPS
så kan jeg altid finde den præcise placering,.. fx. på Google Earth,
i dette tilfælde,.. ' DOLE food',.. som ligger præcis på GPS

mens billeder og video, af selve vandfaldet er taget med Canon.

http://www.youtube.com/watch?v=iZxaOQfjkGw

kan ses i HD.

ruten kan også ses i google street view, (klik på 3D Visning / Rutevejledning)
det giver nogle gange et helt andet indtryk,.. især af bjerglandskab

https://maps.google.dk/maps?saddr=Rute+3218&daddr=Ukendt+vej&hl=da&ll=12.540488,99.697495&spn=0.363952,0.676346&sll=12.567381,99.928293&sspn=0.045489,0.084543&geocode=FZDfvwAdJhr1BQ%3BFa1SvwAd1bDtBQ&mra=me&mrsp=0,1&sz=14&t=m&z=11

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 14-03-13 07:39

Undskyld jeg blander mig for en kort bemærkning, men hvis du søger et kamera, hvor du hurtigt kan tage billeder, skal du da slet ikke have et spejlrefleks, hvor du først skal til at stå og rode med at skifte objektiver. Køb et "kompaktkamera" (nogle fabrikater bruger andre navne) med en god stor zoom, helst en, du kan stille manuelt. Elektrisk zoomindstilling tager for lang tid og bruger for meget batteri.
Og ja, det er lidt af en jungle.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 14-03-13 08:23

Citat
Undskyld jeg blander mig for en kort bemærkning, men hvis du søger et kamera, hvor du hurtigt kan tage billeder, skal du da slet ikke have et spejlrefleks, hvor du først skal til at stå og rode med at skifte objektiver. Køb et "kompaktkamera"

Joo,.. men undervejs er hun kommet i tanke om at det også må tage gode billeder,
især i svag belysning / indendørs,..

altså et Kamera der både er handy,.. tager fantastiske billeder, er hurtigt, enkelt at betjene,..
- kort sagt det perfekte kamera i alle situationer,.. som vi godt ved ikke findes,
hun bliver nød til at 'slække' på nogle af kravene. !

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-03-13 10:03

Tak for svaret EA_HS.