/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Bundventiler størrelser ?
Fra : smuller54
Vist : 1881 gange
300 point
Dato : 10-03-13 16:01

Hej

Endelig kom kandu op at køre igen. Svært at vente på når man har et spørgsmål.

Jeg kan i Ikea købe et billigt blandingsbatteri med bundventil. Jeg kan desværre ikke lure størrelsen på bundventilen. Den vask jeg har i forvejen er en ifø vask.

Kan jeg være sikker på at bundventilen, kan passer til en ifø vask eller er der specielle mål i Ikeas vaske ?

Det blandingsbatteri jeg har øje på er dette:

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/80228136/

Iøvrigt kunne det være på sin plads at kandu teamet lige havde forklaret hvorfor det skal tage så lang tid at opdatere. Siden kunne godt trænge til lidt fornyelse, men det var ikke det spørgsmålet skulle handle om, det var bare en sidebemærkning.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-03-13 16:04

Det er måske ikke diameteren, som ser forskellig ud, men højden fra vaskafløb til bunden af vasken, som jeg er mest i tvivl om.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-03-13 17:21

Hej smuller54!

Du må ikke ta`mit svar for 110% sikker.Men jeg er ret sikker på,at der er en slags standardmål,for huller til bundventil.Så alt passer sammen.

Vi har i badeværelset,en vask/bordplade af blank Granit.Jeg har fundet monteringsvejledning til denne.
Der står bare at "hul til bundventil er i standardmål".Så jeg tror der er en form for standardisering.
Det meste af den slags,er jo også støbte materialer,som man ikke selv kan ændre.

Citat
Iøvrigt kunne det være på sin plads at kandu teamet lige havde forklaret hvorfor det skal tage så lang tid at opdatere.

Nå,jeg troede at det måske var på grund af overvældende tilslutning/overbebyrdelse.Som "Skat" og "Vejdirektoratet",når der er run på.

M.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 300 point
Dato : 10-03-13 17:32

Nydeligt batteri, men bundproppen er efter min mening dum da den hverken har kæde eller løftestang, hvilket vil sige at man skal have næven ned i vandet hver gang for at skylle ud.

Bundventiler har kun 2 mål, et for vask og et for badekar, sidstnævnte er lidt større.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-03-13 17:43

@LuffeA
Umiddelbart af forstørrelsen er der en udgang til løftestang- men klart man kan ikke se det på batteriet.

Ok altså et for vask og et for badekar- det er jo enkelt

Jeg vi lige overveje den der med løftestangen. Jeg har som regel ikke brug for at fylde vasken, men det skal da lige undersøges

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-03-13 17:48

Af samlevejledningen er der ingen løftestang.

Men måske jeg ikke har brug for det- det var faktisk den der var rustet på mit gamle batteri- bare sådan -lige over, og sikkert fordi den ikke har brudt sig om afløbsrens.

Sådan er det også med afløbet- som er forkromet- hele røret er anløbet udenpå.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-03-13 18:46

Citat
Nå,jeg troede at det måske var på grund af overvældende tilslutning/overbebyrdelse.Som "Skat" og "Vejdirektoratet",når der er run på.

Gid det var så vel Mosebaek- men det er nok snare fordi siden er faldet i tornerosesøvn- så vi mangler en prins til at komme forbi med lidt fornyelse.

Nu kommer der heller ikke mail i min inbox, i dette spørgsmål

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-03-13 19:28

Citat
Sådan er det også med afløbet- som er forkromet- hele røret er anløbet udenpå.

Når Du alligevel er i gang kan Du købe et sådant rør i byggemarkedet.

Og iøvrigt kan man også købe en bundventil hvor der sidder en selvstændig vandret løftestang, men det minder lidt om institution når der sidder sådan en fætter.

http://www.privatgrossisten.dk/shop/traek-op-bundventil-23790p.html

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-03-13 19:42

@LuffeA
Afløbet er skjult i et skab, så jeg ved faktisk ikke hvorfor det overhovedet er et forkromet stykke.
Men en selvstændig løftestang giver ingen mening nede i et skab.

Men ellers tak for hjælpen. Jeg har besluttet mig for at jeg ikke behøver løftestangen.

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 10-03-13 19:43

Tak for svaret LuffeA.

Jeg blev en del klogere.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-03-13 20:02

Ja, så er jeg også vågnet, ligesom Kandu

I dit link, står følgende Godt at vide
Passer til alle vores vaske undtagen ÅNN.
Overholder europæiske standarder.
Inkl. bundventil.
Inkl. vand- og energibesparende luftblander 5,7 l/min. til højtrykssystemer.

Og du har ret i, at det er da lige meget, om man skal have næven ned i vasken!
Her i huset, har vi kun sådan nogle gamle plastik dupper

Se typerne her: http://www.lavprisvvs.dk/shop/bundventil-loeftop-ventil-8900s.html#2