/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
vække en usb disk på server fra TV/DLNA
Fra : sparx
Vist : 394 gange
50 point
Dato : 04-03-13 20:18

jeg har en USB disk tilsluttet min lille server, der ligger billeder, film mv, som jeg fx tilgår via DLNA fra mit TV. Disken spinner ned hvis den ikke bruges, hvilket jeg har det fint med, for det sparer energi (sikkert ikke meget) men forlænger vel også diskens levetid.

Har dog det problem at jeg ikke ved hvordan den kan vækkes via DLNA fra TV'et. bruger en medieserver kaldet serviio.org?

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 04-03-13 20:43

Normalt bliver de fleste diske vækket blot ved at man enten læser eller skriver i en fil på den. Så umiddelbart vil jeg mene at disken automatisk bliver vækket blot du vil kigge på et billede eller se en film. Har du problemer med dette?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-03-13 21:18

Citat
vækkes via DLNA fra TV'et

Det gøres gennem din server, under strømbesparelse (Wakeup on ??)
men der er jo sikkert en god grund til at din software findes som købeprogram og freeware
så den funktion findes måske ikke.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 04-03-13 21:50

Hvad operativsystem bruger du ? - XP, vista, W7 ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-03-13 21:59

Citat
serviio.org

Kommentar
Fra : sparx

Dato : 05-03-13 19:43

windows 7.

skete igen igår, og jeg prøvede denne gang at genstarte server - disk kom ikke til live (dioden lyser heller ikke i den) - og kan ikke ses i win.explorer. Hvis jeg hiver usb stik ud af server og genindsætter er den der med det samme. Disken er spritny fra Januar, WD 500gb 2.5"