Citat når man ser Grand Prix, så kan det undrer mig at en NY motor kan udholde
mellem 2 og 24 timer uden at være kørt til eller bare få en NY gang olie. |
nu ved jeg ikke om du tænker på F1 (Formula One) løb
eller 24 timers Le mans løb / race,
det er egentlig også lige meget,
i begge tilfælde bliver motorene ikke 'bare' skiftet,
de bliver altid tilkørt i en prøvebænk, under nøje kontrollerede forhold,
(altså så motoren er 100% klar til race fra første omdrejning)
jeg har set det forklaret engang i en TV udsendelse omhandlende Ferrari,
incl. klip fra udviklings,. og racer afdelingen fra Fabrikken,
jeg er ret sikker på det samme gælder proff. Rally Biler og MC,
kan dog ikke henvise til nogle links, !!!!
i de 'gode gamle dage',.. dvs. fra ca. 50.erne - 70.erne,
sad der en tilkørsels-anvisning i forruden (i føresiden) hvor max. hastigheder i de forskellige gear,
var mærket med rødt, (det gjorde der både i min egen (Fiat),.. og min brors (Fiat)
DENGANG,... og tidligere, var olieskift-intervallerne normalt på ca. 1500 km,
ét mærke (kan ikke huske hvilket) begyndte 'pludselig' at reklamere at deres biler nu 'kun' behøvede olie-skift for hver 3000 km, (salgs-gas / villedende reklame)
altså uden ændringer på motoren,
det kunne de andre fabrikanter naturligvis ikke stå tilbage for,
kort efter kunne ALLE bilmærker mærkeligt nok også 'nøjes' med olie-skift for hver 3000 km,
siden har det gået slag i slag, + forbedring af motorolierne, så vi i dag er oppe på ca. det 10 dobbelte
km/olieskift.
mht. politibiler (tjenestevogne mm.)
på et tidspunkt boede jeg i en anden by, sammen med en dame,
i bekendtskabskredsen var der 2 brødre,.. begge arb. indenfor politiet.
den ene på kontor,.. den anden i 'Marken'
en dag sad vi og talte om biler køb / salg,. (jeg rep. og handlede med biler på det tidspunkt)
så snakken gik på at købe en udtjent politibil,
fordi jeg troede / mente sådan en bestemt måtte være holdt med service,
Jooo,.. sagde 'Mark-betjenten'
men den når aldrig at blive varmet op / igennem, inden den får 'pisk' / pedal (hurtig udrykning)
så forventet levetid var erfaringsmæssig et godt stykke under halvdelen af normalt.
til sammenligning har / havde de fleste Alfa Romeo (bla. Alfasud) en Advarselslampe,
som først slukkede når motoren var varm nok til at overskride,.. tror det var 3000 - 3500 o/min.
det var der vist nogle få der overholdt,.. det er muligvis dem der kørte længst
inden ny / renovering af motoren.
PS,.. alt sammen fri fantasi / erfaring,
dvs. kan ikke finde noget brugbare info./dokumentation på nettet eller bøger,
ved ikke om du bliver klogere af at læse denne tråd,.. især den sidste halvdel / fjerdedel.
http://www.bilgalleri.dk/forum/teknik/922928-skal_en_ny_bil_koeres_til
hos Cylinderservice i 'min by' kunne man også bestille en speciel 'racerboring / honing'
hvis man ikke havde tid til at tilkøre motoren,
det var hovedsagelig til 2-taktere / luftkølede,.. for at stemplet ikke skulle 'sætte' sig.
BEMÆRK :
Transor, har for en gang skyld givet en god forståelig forklaring :
http://www.kandu.dk/spg125505.aspx
mens 'o.v.n.' som sædvanlig lufter sin helt egen fantasi / mening,
om noget han ikke helt forstår.
- muligvis fordi han mener det er hans pligt at 'advare' andre mod forkert / ulovlig brug
af 'software',..... !
dét har han stadig ikke fattet den dag i dag.