/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Olieskift vs tilkørsel
Fra : mig-selv
Vist : 706 gange
100 point
Dato : 02-03-13 21:18

når man ser Grand Prix, så kan det undrer mig at en NY motor kan udholde
mellem 2 og 24 timer uden at være kørt til eller bare få en NY gang olie.

Er det hemmelige olie-opskrifter de bruger, eller hvad er der galt med at bare RÆCE i sin nye bil/ mc
har surfet og set mange meninger om tilkørsel af motore, men hvor går det egentligt galt, når garantien ikke virker mere.
Mig bekendt kører Militær - Post - Falck og Politi heller ikke deres køretøjer til, men de kører trods alt
og fanger/ hjælper ´tåber´ uden for mange problemer = forhåbentligt, de kan dog få andre skader som defekte bremser og EL, der er overbelastet = men intet om en defekt motor.

Og jeg ville til enhver tid holde mig fra de vogne/ køretøjer.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-03-13 00:16

Citat
når man ser Grand Prix, så kan det undrer mig at en NY motor kan udholde
mellem 2 og 24 timer uden at være kørt til eller bare få en NY gang olie.

nu ved jeg ikke om du tænker på F1 (Formula One) løb
eller 24 timers Le mans løb / race,

det er egentlig også lige meget,
i begge tilfælde bliver motorene ikke 'bare' skiftet,
de bliver altid tilkørt i en prøvebænk, under nøje kontrollerede forhold,
(altså så motoren er 100% klar til race fra første omdrejning)

jeg har set det forklaret engang i en TV udsendelse omhandlende Ferrari,
incl. klip fra udviklings,. og racer afdelingen fra Fabrikken,

jeg er ret sikker på det samme gælder proff. Rally Biler og MC,
kan dog ikke henvise til nogle links, !!!!

i de 'gode gamle dage',.. dvs. fra ca. 50.erne - 70.erne,
sad der en tilkørsels-anvisning i forruden (i føresiden) hvor max. hastigheder i de forskellige gear,
var mærket med rødt, (det gjorde der både i min egen (Fiat),.. og min brors (Fiat)

DENGANG,... og tidligere, var olieskift-intervallerne normalt på ca. 1500 km,
ét mærke (kan ikke huske hvilket) begyndte 'pludselig' at reklamere at deres biler nu 'kun' behøvede olie-skift for hver 3000 km, (salgs-gas / villedende reklame)
altså uden ændringer på motoren,

det kunne de andre fabrikanter naturligvis ikke stå tilbage for,
kort efter kunne ALLE bilmærker mærkeligt nok også 'nøjes' med olie-skift for hver 3000 km,

siden har det gået slag i slag, + forbedring af motorolierne, så vi i dag er oppe på ca. det 10 dobbelte
km/olieskift.

mht. politibiler (tjenestevogne mm.)
på et tidspunkt boede jeg i en anden by, sammen med en dame,
i bekendtskabskredsen var der 2 brødre,.. begge arb. indenfor politiet.
den ene på kontor,.. den anden i 'Marken'

en dag sad vi og talte om biler køb / salg,. (jeg rep. og handlede med biler på det tidspunkt)
så snakken gik på at købe en udtjent politibil,
fordi jeg troede / mente sådan en bestemt måtte være holdt med service,

Jooo,.. sagde 'Mark-betjenten'
men den når aldrig at blive varmet op / igennem, inden den får 'pisk' / pedal (hurtig udrykning)
så forventet levetid var erfaringsmæssig et godt stykke under halvdelen af normalt.

til sammenligning har / havde de fleste Alfa Romeo (bla. Alfasud) en Advarselslampe,
som først slukkede når motoren var varm nok til at overskride,.. tror det var 3000 - 3500 o/min.

det var der vist nogle få der overholdt,.. det er muligvis dem der kørte længst
inden ny / renovering af motoren.

PS,.. alt sammen fri fantasi / erfaring,
dvs. kan ikke finde noget brugbare info./dokumentation på nettet eller bøger,

ved ikke om du bliver klogere af at læse denne tråd,.. især den sidste halvdel / fjerdedel.
http://www.bilgalleri.dk/forum/teknik/922928-skal_en_ny_bil_koeres_til

hos Cylinderservice i 'min by' kunne man også bestille en speciel 'racerboring / honing'
hvis man ikke havde tid til at tilkøre motoren,
det var hovedsagelig til 2-taktere / luftkølede,.. for at stemplet ikke skulle 'sætte' sig.

BEMÆRK :
Transor, har for en gang skyld givet en god forståelig forklaring :
http://www.kandu.dk/spg125505.aspx

mens 'o.v.n.' som sædvanlig lufter sin helt egen fantasi / mening,
om noget han ikke helt forstår.
- muligvis fordi han mener det er hans pligt at 'advare' andre mod forkert / ulovlig brug
af 'software',..... !
dét har han stadig ikke fattet den dag i dag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-13 10:38

Start motoren fredag eftermiddag speed den op til lige under det røde felt, og sæt noget i klemme så den holder omdrejningerne. Når dine naboer om søndagen kommer og fabler om gæster og at de kunne tænke sig at få lidt fred har den fået nok.
Hæld noget mere olie på (den har nok tabt det meste) og du er klar til at køre ræs.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-03-13 20:57

Citat
BEMÆRK :
Transor, har for en gang skyld givet en god forståelig forklaring :
http://www.kandu.dk/spg125505.aspx

Den giver da rimelig GOD mening?

Men der er altså mere i en motor en cylindre, hvad med gearkasse.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-03-13 23:35

Citat
Men der er altså mere i en motor en cylindre, hvad med gearkasse.

Ja,.. det er lidt mere kompliceret,... der er også koblingen,
så vidt jeg ved kører de fleste to-hjulede koblinger sammen med gearolien,
hvorimod biler (Manuel Gear) normalt er tør enkelt-plade kobling,

men flere bilmærker (især Engelske) har tidligere brugt samme olie
både i motor og gearkasse,.. de var dog ikke berømt for holdbarheden,
det gælder egentlig for næsten alt hvad Englænderne laver,
af,.. skal vi sige "roterende enheder"
liige med undtagelse af Rolls Royce / Bentley, de holdt vist lidt længere,

om det skyldes de kører i den modsatte kørebane, skal jeg ikke gøre mig klog på,,. :)))
men når det Engelske TV-program 'Top Gear' tester biler,
er der mærkeligt nok altid Engelske biler der vinder testen.

bortset fra det,
indenfor Formel 1 biler, er motorene konstrueret til at holde 1 løb,
dvs. ca. 300 km,.. løbet må max. tage 1½ time, normalt kortere i tørvejr,
så gennemsnitshastigheden ligger et stykke under 300 km/t
http://bmf1.dk/baner/default.asp?id=15

under løbet mister motoren mere og mere trækkraft fordi den slides op,
det siges at den bedst konstruerede motor er den der 'brænder sammen'
lige efter den er kørt over målstregen, (så er den simpelthen slidt op)
kører den længere er den konstrueret 'for godt'
brænder den sammen inden,... skal / bliver den forbedret til næste løb,

det var ikke udsædvanlig at bruge 1 - 3 motorer til hvert løb (incl. træning)

nu er der så kommet nye regler (igen)
for at undgå bilerne bliver FOR hurtige (farlige)
så nu må der max. bruges 8 motorer pr/år, for at de ikke bliver tunet for hårdt,
og for at øge sikkerheden (begrænse effekten)
tidligere har det været tilladt at bruge turbo, men det gik ud over sikkerheden,

men ALLE motorer er 'tilkørt' i fabrikkens prøvebænk, og comuterjusteret,
for at yde det absolut maximale
når den kommer ud på banen bliver den efterjusteret,
der sidder en masse sensorer (over 100) der måler næsten alt
http://f1.motorsport.dk/articles/article.asp?ID=7051&NewDate=7/26/2000

samtidig med at reglerne ændres hvert år,.. så der er nok at holde styr på.
selve opskriften på moror-olien,... og andre smøremidler, væsker osv.
forbliver nok en fabrikshemmelighed,.. ikke engang køren får alt at vide,

Mht. Militær - Post - Falck og Politi biler
så mener jeg de har deres egen forsikringsselskab,

kan du forresten se hvad det er for et monster jeg har set her,.. udover det er en Ducati :
http://peecee.dk/upload/view/403782
http://peecee.dk/upload/view/403783
http://peecee.dk/upload/view/403784
http://peecee.dk/upload/view/403785

har prøvet at google DUCATI MONSTER PANOT LEE uden de store informationer, !