/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fundament til træhus 4 X 5meter.
Fra : Kanik
Vist : 720 gange
50 point
Dato : 02-03-13 14:31

hej med Jer kloge hoveder. Jeg har brug for lidt hjælp: Jeg skal sætte et hus på min grund, og huset er et træhus. Måler 4 X 5 og er 3 m højt. Kan jeg sætte plantesten, de der med hul i midten, og bruge dem som sokkelsten. For dem har jeg i forvejen een del af.... ??? Håber I kan hjælpe mig-
på forhånd tak fra Kan ik´

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-13 14:36

Med tagpap imellem så vand ikke trækker op, samt en god forankring så det ikke blæser væk.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 60 point
Dato : 02-03-13 15:15

Som minimum så ville jeg nok bruge nogle stolpesten istedenfor og grave dem ned i ca 70cm med en flise i bunden ellers risikere du at huset synker

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-03-13 15:42

Om huset evt synker, det afhænger helt af jordbunden, og ikke af hvor langt du graver ned.

Derimod vil det på de mest almindelige grunde være fornuftigt at grave ned, for ikke at få forskubbet fontamentet ved frost i bunden.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-03-13 16:32

Som transor antyder: en højtliggende veldrænet grusbund kan du stille hvad som helst ovenpå. Er der blød bund med en del muld, skal du ned i frostfri dybde med sokkelstenene. Sørg for at isolere syld eller bæreliner med tjærepap/asfaltpap mod sokkelsten, eventuelt i nedstøbte gafler.

Godkendelse af svar
Fra : Kanik

Dato : 02-03-13 22:35

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-03-13 06:48

Det var så lidt