/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Campingvogn rengør brun sæbe og eddike ?
Fra : kai-d
Vist : 1607 gange
300 point
Dato : 01-03-13 23:10

Har fået et råd fra bekendt om at gøre en Safari 280 glasfiber campingvogn ren af grøn belægning og sorte streger. Har lavet en lille prøve bag-på det virker faktisk.

En spand godt varmt vand heri en god slat flydende brun sæbe og noget eddike og rens-let svamp, ren brun sæbe til vanskelige steder.

Skader det glasfiberen og skal den måske efterfølgende have auto-voks.

Dette lille spørgsmål før jeg går rigtigt til den med denne billige løsning.

På forhånd Godt Forår og mange tak.
Mvh. Kai.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 01-03-13 23:22

Ja, jeg er ikke i tvivl om det virker.

Den brune sæbe (kaliumoleat) vil medvirke til at opløse fedt og olie på overfladen. Efter en fornyet gang voks er den i orden igen. Men rens-let ståluld vil simpelthen fylde overfladen med små ridser, så næste gang bliver det endnu sværere at gøre rent.

Hvorfor ikke en stålbørste på din vinkelsliber - det er osse effektivt

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 02-03-13 02:19

http://www.campingferie.dk/h9_gode_raad/s/rengoering.asp

Campingvognen vaskes og vokses som en almindelig bil.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 02-03-13 10:17

Du skal ikke bruge rens let på campingvogne og biler. Vask grundigt, og giv den så en gang voks.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 02-03-13 10:32

Lad være med brun sæbe . Det er for skraptog vil skade lakerede dele. Det er ingen fordel at blande med eddike, tværtimod. Hvis du har alger, som ikke går af bare med autoshampo og en bilvaske børste , kan du sprøjte med et algedræbemiddel ( byggemarked) lade stå et døgn i tørvejr ) og skylaf med vand og børste.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-03-13 10:36

Hvis du bruger

http://www.neergaard.com/webshop/pages/produktvisning.asp?itemGuid=371707&itemGroupGuid=2777

Så får du en ren vogn til alm. voksning bag efter. Vi har brugt det i flere år, og er det mest effektive vi har haft. Ca. 125 kr. for 1 ltr. Der er til mange vognvaske i 1 ltr.

Din behandling med brun sæbe mv. er meget hård ved overfladen. Når du skyller den af, vil du opleve, at vandet er grå-hvid = farven fra vognen - hvad det så indebærer af nedbrydning af overfladen siden hen!

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 02-03-13 12:46

Tak for svaret transor.
Mvh.
Kai.