/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Hjælp til min dejlige Grå Jaco
Fra : heidihaa
Vist : 447 gange
20 point
Dato : 01-03-13 17:23

Hejsa

Jeg har en dejlig Rødhalet Grå Jaco, fra slut maj 2012. Men har lige et par spørgsmål (eller hvad det nu bliver til)
Vi har lige købt en masse nyt legetøj til den, som den er panisk angst for og sætter sig i bunden af burdet i et hjørne og gemmer sig. Jeg ved at Jacoer normalt ikke er så glade for nye ting, men hvordan for jeg vendet den til det dejlig nye legetøj, på den bedste måde? Har sat den mindste "dingenot" Udenpå burdet for at prøve ligeså stille at vende den til det, men den ser noget mistroisk ud.

Og så det sidste:
Den er kun halvt hånd opmadet (2 uger tror jeg de sagde da vi købte den)
Vi kan godt få den op på skulderen, men så absolut heller ikke mere. Den er meget bange for hænder og især fingre. Hvordan får jeg den til at stole mere på os så vi måske en dag kan klø den i nakken og få et lidt tættere forhold?
Håber der er nogle der kan hjælpe og på forhånd tak

Kommentar
Fra : netop

Dato : 01-03-13 17:29

Citat
Vi har lige købt en masse nyt legetøj til den, som den er panisk angst for og sætter sig i bunden af burdet i et hjørne og gemmer sig.

Hvad skal den da også med det skrammel?

Citat
Jeg ved at Jacoer normalt ikke er så glade for nye ting, men hvordan for jeg vendet den til det dejlig nye legetøj, på den bedste måde? Har sat den mindste "dingenot" Udenpå burdet for at prøve ligeså stille at vende den til det, men den ser noget mistroisk ud.

Dumt at købe sådan noget når du ved det på forhånd!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-03-13 17:51

giv fuglen tid. den skal have tid til at blive tryg ved jer. så skal resten nok komme af sig selv. men jo mere du presser på, jo længere varer det inden du får det ønskede resultat

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-03-13 22:12

Tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed. Og intet andet end meget langsomt at vænne den til et stk legetøj ad gangen.

Og hold fingrene fra den, den har været i hænder for mange gange. Så tålmodighed med det også.

Men kan i klare stille og roligt at vænne den til de nye omgivelser så har i en ven for livet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-03-13 00:05

Citat
Hvordan får jeg den til at stole mere på os så vi måske en dag kan klø den i nakken og få et lidt tættere forhold?

Som andre har skrevet, så handler det om tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed, og mere tålmodighed.

I stedet for, at fokusere på, at i vil kunne røre ved den o.l., så overvej om buret med papegøjen kan stå et sted, så den er tæt på jer, uden at det bliver "farligt".

Hvis du f.eks. har en stol hvor du jævnligt sidder og f.eks. læser eller laver håndarbejde, så stil buret i nærheden og småsnak lidt med fuglen (eller dig selv, det er nok ligegyldigt), så den vænner sig til, at du er i nærheden, uden at være alt for tæt på, og vænner sig til din stemme.

Nu skriver du ikke, om i er en stor familie, eller om du f.eks. er single, men mange papegøjer er det man kalder "en-mands-fugle", d.v.s. de kun accepterer en enkelt person, alle andre er de aggressive overfor.

Jeg har arbejdet i dyrehandel for mange år siden, og har hørt rigtig mange beretninger om papegøjer, som kun kunne håndteres af manden, konen kunne i nogle tilfælde accepteres når hun kom med godbidder.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 02-03-13 08:56

Papegøje, hund, slange, hængebugsvin, ..................... Rækken er uendelig lang!

Hvem gøres det for???????
Når man skal have dyr, BBØØRR man stille spørgsmålet: Hvad kan jeg gør for dyret? De fleste stille spørgsmålet: Hvad kan dyret gøre for MIG?

Med det som udgangspunkt burde mange "kæle"dyr aflives! Og mange slippes fri og mange slet ikke opdrættes.

"Jeg æææælsker fugle"; "Fri som fuglen"; hvordan hænger det sammen?

Dyre-elskere er for ofte "Mig selv elskere".

Ovenstående har mange nuancer, men for dyrenes skyld tænk situationen igennem. Dyr bør have dyre-tilværelse og ikke menneske-tilværelse.

Med seriøs-tanke-hilsen

Kommentar
Fra : netop

Dato : 02-03-13 09:02

Citat
Med seriøs-tanke-hilsen

Hele indlæget er SÅ sandt som det er skrevet...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-13 13:50

Citat
Dyr bør have dyre-tilværelse og ikke menneske-tilværelse.

Syntes du mangler denne lille sætning - mennesker skal ikke behandles som dyr.
Samt hvad vil du sætte tilbage i Naturen, ingen af de Danske husdyr kan klare sig i naturen, uden en eller anden form for hjælp, hører du også til dem der vinterfodrer fugle? stik imod deres oprindelige liv. Skal alle kæledyr aflives?
Se hellere på dyrevældfærden i en svinestald eller en kyllingfarm!!

Du har desværre ret i at alt for mange kæledyr købes (som en mode-dille), uden at køber aner en pind om dem og resultatet er at det altid er dyret det går ud over.

En Grå Jaco er meget nem at have med at gøre, men den kan være opfodret forkert - tvangsfodret bare for at sælger kan tjene penge på en muligvis syg fugl, måske derfor den er bange for din hånd, de fugle jeg har haft, har altid kunne flyve frit, når de lige har vænnet sig til det nye hjem, og samtlige har været tamme i løbet af et par måneder, eller de kommer når jeg kalder, visse har dog aldrig kunne lide at blive kælet for.
Og det eneste jeg har brugt som ´lokkemiddel´ er lidt frø, et par strandskaller, en lille træpind den kan ødelægge og en smule sukker og rimelig meget samvær med dyret.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-03-13 21:20

Citat
Dyr bør have dyre-tilværelse og ikke menneske-tilværelse.

Så sandt, så sandt.

Citat
og rimelig meget samvær med dyret.

Nok det allervigtigste.

Jeg havde en kollega i dyrehandelen, som var super god til, at gøre undulater og nymfeparakitter håndtamme.
Fuglen skulle tages lige fra reden (altså klar til, at forlade reden), og så skulle der ellers bare bruges tid på fuglen, den skulle være i hænder så meget som overhovedet muligt.
Han klippede nogle af vingefjerene af, ikke ind i kødet eller andet grimt, blot så fuglen ikke kunne flyve.
Når vingefjerene så var vokset ud igen, så fuglen reelt kunne flyve, så kunne fuglen tages med udenfor uden, at den fløj væk.

Samme metode må kunne bruges på en Jaco.