/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kirkebøger
Fra : doomsdaywoman
Vist : 1085 gange
50 point
Dato : 01-03-13 14:34

Hvordan er det nu med kirkebøger - må man kigge i dem eller ej? Jeg har lige fået nej til at kigge efter mit barnebarns bedstefar. Der skulle gå 110 år - jeg synes ikke det lyder rigtigt. Men er det?
Kan nogen give mig generelle retningslinier (efter 28 minutter i telefonen på vent til Kirkeministerieet).
mvh
Rita

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 01-03-13 14:38

kirkebøger fra før ca. 1960 ligger på nettet

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 01-03-13 14:42

http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_kirkeboger
folketællinger ligger også på nettet

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 01-03-13 14:44
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-03-13 15:23

Jeg har hørt 50 år.
110 år passer i hvert fald ikke.
Jeg har selv googlet på kryds og tværs, men ikke fundet noget om det.
Jeg mangler mine bedsteforældres dødsdage, men har talt med en præst, der sagde, at jeg kunne få oplysningerne på kirkekontoret, mod dokumentation for mit familieskab (hvordan gør man det) men jeg har ikke prøvet endnu.

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 01-03-13 15:26

til dabj
læs min kommentar

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-03-13 15:49

Hvis du kender sognet og et ca. årstal kan du selv kigge i kirkebogen hos www.arkivalieronline.dk det er ret nemt.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 01-03-13 16:03

->ferik
Citat
til dabj
læs min kommentar

Læs spørgsmålet, der er ikke tale om de bøger der allerede ligger på arkivalieronline.

Kommentar
Fra : camirose

Dato : 01-03-13 16:11

Dødsfald helt op til 1969, kan i dag ses på www.sa.dk.
Der er planer om at dødsfald i 1970'erne og 80'erne også kommer, men de skal renses for CPR.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-03-13 16:15

Se svarene. Du må se dem efter 50 år, og de ligger til fri afbenyttelse på den nævnte adresse.

www.arkivalieronline.dk

Kommentar
Fra : kassan

Dato : 01-03-13 18:44

Åremålet er 50 år for fødsel, konfirmation og vielser, døde er 10 år.
Folketællinger er 80 år

Kommentar
Fra : doomsdaywoman

Dato : 01-03-13 20:26

Der er naturligvis tale om kirkebøger, der ikke ligger på nettet. Vejen har kun deres oplysninger op til 1950.

Kassan: Kan du evt. henvise til et eller andet sted, hvor disse oplysninger om antal år ligger?

Det var lige sådan noget jeg skulle bruge for at kunne komme videre med det genstridige kirkekontor.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 01-03-13 20:42

Hvornår døde disse bedsteforældre?

Ved du hvor de er født?

Der er iøvrigt strid mellem præster og arkivloven omkring forældelsesfrister.

Præsterne mener at der er 110 års forældelse på kirkebøger, der IKKE er afleveret. Derfor vil mange ikke aflevere, for når de er afleveret gælder arkivlovens forældelsesfrist på 50 år.

Så du er overfor en genstridig præst.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-03-13 17:31
Annuller spørgsmålet
Fra : doomsdaywoman

Dato : 10-03-13 23:58

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål