/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Værste lovovertrædelse, ?
Fra : EA_HS
Vist : 828 gange
390 point
Dato : 01-03-13 06:46

Hvilken lovovertrædelse er efter din mening værst, ?

overtræde hastigheden, iflg. færdselsloven,
eller
bryde bibliotekernes DRM beskyttelse,.. ?

upartisk,.. ved godt at hvis en af dine 'nærmeste' lige er blevet dræbt af en 'fartdjævel'
så vælges sikkert hastigheden. !

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 01-03-13 07:12

Alt er relativt.

Taler vi om, at drøne gennem en villakvartergade med 140 i timen, eller at køre 140 på en åben motorvej, hvor den lovpligtige hastighed er maximum 100?

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-03-13 08:13

vi taler i begge tilfælde om moderate overtrædelser, (dog stadig en overtrædelse)
ingen over / underdrev, men som ca. 80 - 90% Danske borgere gør jævnligt / hver dag.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 01-03-13 10:01

Citat
bryde bibliotekernes DRM beskyttelse,.. ?

Dette system kender jeg så ikke. Mange år siden jeg har været på bibloteker.Da Commodore 64`eren,kom frem,var det slut med at læse bøger.

Med hensyn til
Citat
overtræde hastigheden, iflg. færdselsloven,

fik vi lige en alvorlig påmindelse om,hvad konsekvenserne kan være:
Midt på Skelsgård bakke,skete et frontal sammenstød,mellem en 22 årig kvinde,og to polakker.
Kvindens 9 mdr. gammel datter,og den 24 årige polske fører,døde ved ulykken.

Nu er det jo ikke mange "kategorier",du har stillet op.For ellers ville jeg vælge,som nr. 1:Seksuelt misbrug af børn.Der burde vi bruge samme strafferamme,som i Iran.

M.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-03-13 11:56

Citat
Dette system kender jeg så ikke. Mange år siden jeg har været på bibloteker.Da Commodore 64`eren,kom frem,var det slut med at læse bøger

DMR (Digital Rights Management)
betyder på alm. Dansk at kopiering ikke er tilladt,

heller ikke når det gælder Biler fx.
det er bla. derfor næsten alle nye biler ligner hinanden,...... ..
også for mange år siden,

husker tydeligt da jeg så den første Alfa Sud
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Alfasud

troede bestemt det var en Opel Kadett,
men nej,... der stod minsanten Alfa Romeo på bilen,

i dag er det endnu vanskeligere,
efter det er på mode at undlade at skrive Mærke og Model på bilerne,
hvis man ikke har sat sig godt og grundig ind i de forskellige Biler / Mærker,
kan det være svært,.. for ukyndige,. at se forskel,

omtrent det samme med næsten ALT moderne elektronik,
mig bekendt er der stadig problemer med Samsung VS Apple om hvem der kopierer hvem,
http://politiken.dk/tjek/digitalt/forbrugerelektronik/ECE1791512/apple-taber-endnu-en-patentsag-mod-samsung/

det hele var noget nemmere da der ingen hastighedsbegrænsning var i Danmark,

og i de gode gamle dage, da vi uden videre kunne optage Jørgen de Mylius
programmer som fx "Efter Skoletid" osv.
det var egentlig kun irriterende når han snakkede inde midt i optagelserne.

men tilladt dét var det,....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-13 13:21

Jøsses som det får dit pis i kog at jeg nævner i et andet spørgsmål at det ikke er tilladt at bryde DRM på lånte biblioteks filer kender du ordsproget: Tyv tror hver mand stjæler?
Jeg fristet til at stille et par spørgsmål i dit spørgsmål:
1. Hvorfor giver du anvisning på programmer (Sound Taxi) som kan anvendes til ulovligheder - uden at skrive at det er ulovligt at fjerne DRM, måske Dieter bruger programmet i god tro og ikke er opmærksom at at loven om digital kopiering brydes.
2. Hvorfor tror du at fordi det er nemt at begå ulovligheder på nettet så er det noget at alle gør? Det er næsten underforstået i den svada du kommer med i det andet spørgsmål.

Og så lidt fats:
Jeg bruger ikke programmer til at omgå kopi beskyttelse
Hverken du eller andre kan ikke købe ved stalddøren hos mig
Jeg tager ikke mere med over grænsen end det tilladte
Jeg kører ikke når jeg har drukket og kan ikke huske at jeg nogensinde har gjort det
I bil følger jeg trafikken og jeg ved godt at hastigheden er 10- 20 km/t over det tilladte
Jeg gemmer musik videoer fra Youtube på computeren - det er vist nok lovligt så længe samme video er på Youtube, hvis den bliver fjernet fra siden og jeg stadig har den på computeren, ja så er jeg også en forbryder, så jo ingen er perfekte

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-03-13 14:48

Citat
Jøsses som det får dit pis i kog at jeg nævner i et andet spørgsmål at det ikke er tilladt at bryde
DRM på lånte biblioteks filer kender du ordsproget: Tyv tror hver mand stjæler?

Joo såmænd jeg kender da en del ordsprog,
en af de lidt mere interessante i denne forbindelse må være " For mange Kokke fordærver maden"

- 'Løftede pegefingre,.. især mange af dem,..fører sjældent noget godt med sig,
nok nærmere tværtimod.

Citat
Jeg fristet til at stille et par spørgsmål i dit spørgsmål:

du er meget velkommen,..

1) om det er lovligt / ulovligt afhænger af brugeren,
ikke informationsgiveren.

2) det er ikke noget jeg TROR,.. det er noget jeg VED
hvis du,. mod forventning,. stadig er i tvivl, skal jeg gerne smide nogle links
hvor du kan blive overbevist,.. tvivler dog på at en 'ærlig mand som dig' besøger disse sites,

Citat
Og så lidt fats:
Jeg bruger ikke programmer til at omgå kopi beskyttelse
Hverken du eller andre kan ikke købe ved stalddøren hos mig
Jeg tager ikke mere med over grænsen end det tilladte
Jeg kører ikke når jeg har drukket og kan ikke huske at jeg nogensinde har gjort det .............. bla bla

I bil følger jeg trafikken og jeg ved godt at hastigheden er 10- 20 km/t over det tilladte
Jeg gemmer musik videoer fra Youtube på computeren - det er vist nok lovligt så længe samme
video er på Youtube, hvis den bliver fjernet fra siden og jeg stadig har den på computeren,
ja så er jeg også en forbryder, så jo ingen er perfekte

Ups,... dén tager vi lige igen :
I bil følger jeg trafikken og jeg ved godt at hastigheden er 10- 20 km/t over det tilladte

nå,.. jeg var minsandten lige ved at tro du var det perfekte menneske,...

så bryde færdselsloven,.. rager dig en 'papand'
bare det ikke er DMR.

vedr. Youtube Video,
der tager du,.. OGSÅ,.. fejl, !

hvor jeg ved det fra,.. ?
- jeg har flere af slagsen liggende på Youtube,.. alle med betegnelsen
indeholder ulovlig kopi,. eller 'Matchet tredjepartsindhold' og lign.

flere indeholder original musik af Beach Boys, Beatles, Thailandske Takkatan, og Færøske Teitur,
men det forhindrer ikke at de både kan afspilles og downloades.
og alle kan afspilles både i Danmark og Thailand.

FX :

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-13 15:22

Citat
så bryde færdselsloven,.. rager dig en 'papand'
bare det ikke er DMR.
ordkløveri det eneste jeg påpeger er at du bør gøre opmærksom på at det du foreslår er ulovligt, du lokker jo brugere til ulovligheder og det må man ikke, punkt 6 i Kandu's regler
Citat
Det bringer os til, hvad der er tilladt på kandu.dk. Selvom at vi fra tid til anden går vi ind på grupperne, og kigger på alle sendte indlæg i vores emner, påtager vi os intet ansvar eller erstatningspligtighed for indholdet på disse sider. Vi påtager os heller intet ansvar eller erstatningspligtighed for nogen, ærekrænkelse, fejltagelse, fornærmelse, bagtalelse, forsømmelse, løgne, obskønitet, pornografi eller blasfemi der muligvis må medfølge når du besøger disse steder hos kandu.dk. Og lad være med at være dum ved at sende eller transmittere/overføre noget forfærdeligt, truende, ærekrænende, modbydeligt, skandaløst, ophidsende, pornografisk, væmmeligt, ondt, blasfemisk materiale, der på nogen måde kan komme i konflikt med lovgivningen, da dette kunne resultere i en civil retssag. Eller sende noget andet materiale der på nogen måde overtræder loven, for selvom at vi respekterer dit privatliv, har vi desværre intet valg end at fuldt ud samarbejde med hvilken som helst lovmyndighed eller domstol der vil vide hvem der har lagt modbydeligt stof hos kandu.dk.
hvis du ikke har nogen skrupler ved at fjerne DRM fra en fil lånt på biblioteket, så beholder du sikkert også lånte bøger i papirform uden at betale eller hvor går din grænse?

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 01-03-13 15:46

jeg giver Mosebaek ret, det værste er misbrug af børn, tænk på hvad de lider både før og efter.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-03-13 16:13

Citat
du lokker jo brugere til ulovligheder og det må man ikke

man må heller ikke overtræde færdselsloven,...

såå,... er det rigtig forstået at DU
siger OK for overtrædelse af færdselsloven,

og 'No way' for fjernelse af DRM,.. ?

nu snakker vi altså 'Værste Lovovertrædelse',. !

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-03-13 17:01

Nej det er ikke i orden at overtræde nogen love
Citat
overtræde hastigheden, iflg. færdselsloven,
eller
bryde bibliotekernes DRM beskyttelse,.. ?
de 2 ting kan i øvrigt ikke sammenlignes, det svarer til at du spørger: Hvad er højest Rundetårn eller et tordenbrag, det første i dit spørgsmål handler om trafik sikkerhed og det andet handler om behandling af en vare
Citat
man må heller ikke overtræde færdselsloven
nej og fordi jeg kører hurtigere end tilladt så er det ikke det samme som at fortælle andre at det er i orden det jeg gør.
Du "glemte" at svare på om du beholder lånte bøger i papirform uden at betale?
Hugger du varer i butikkerne uden at lægge dem på båndet ved kasse apparatet?
Mener du at fordi et medie er digitalt så er det OK at bryde copyrigth loven?
Hvor går DIN grænse?

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 01-03-13 22:06

Den værste er at overtræde er tyngdeloven...så kommer man for alvor galt afsted og er man først forvist fra biblioteket må man ty til Føtex....

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-03-13 03:04

Citat
de 2 ting kan i øvrigt ikke sammenlignes, det svarer til at du spørger: Hvad er højest Rundetårn eller et tordenbrag, det første i dit spørgsmål handler om trafik sikkerhed og det andet handler om behandling af en vare

Hmm,.. et højest besynderlig forsøg på at forsvare sin egen lovovertrædelse,
en lovovertrædelse er en lovovertrædelse,...

Citat
nej og fordi jeg kører hurtigere end tilladt så er det ikke det samme som at fortælle andre at det er i orden det jeg gør.

Altså det bliver værre og værre det her,
du står jo med det ene ben inde i spjældet mand,…..

Citat
Du "glemte" at svare på om du beholder lånte bøger i papirform uden at betale?

Det kan jeg forsikre dig jeg ikke gør,
de få gange jeg har haft brug for bibliotekets papirbøger,
har det været Haynes manualer,.. og kun for at studere et aktuelt problem ang. Biler.
det har jeg gjort på stedet, eller taget et foto, eller fotokopi.
- så aldrig beholdt lånte bøger,

har du,... ?

jeg er engang blevet beskyldt for at snyde i skat,..
det viste sig dog at det var SKAT.DK der havde kludder i regnskabet.

Men jeg er nok ikke et bedre menneske end du er,.. som dreng rente jeg såmænd også på æblerov,.. dvs. stjal af naboens æbler, lige som alle mine kammerater på det tidspunkt.

Citat
Hugger du varer i butikkerne uden at lægge dem på båndet ved kasse apparatet?

Bestemt ikke,.. ca. der omkring går min grænse,

Gør du,.. ?
du lyder så hjemmevandt i sproget,. !

Citat
Mener du at fordi et medie er digitalt så er det OK at bryde copyrigth loven?

jeg er bange for at du ikke rigtig fatter hvad du taler om,

Digitalt eller analog,… DEN lov bliver overtrådt hver dag, hver time, hver minut,
det er den sandsynligvis blevet lige så længe der har været mennesker på jorden,
det er derfor næsten alt ligner hinanden, hovedsagelig elektronik,

det foregår i vid udstrækning,.. også som industrispionage,
på det punkt er jeg nok ikke bedre end så mange andre (flertallet)
så,…. NEJ i princippet mener jeg ikke nogen overtrædelse af loven er OK,
i VIRKELIGHEDEN,… men det nok utopi at tro det ikke foregår,

Omtrent som når DU overtræder færdselsloven, ved at overskride den tilladte hastighed.

Faktisk tror jeg ikke at jeg er så meget ringere menneske end du er,
selvom du gerne vil have det til at se sådan ud,

indtil nu,.. ser det ud til at både dig og mig er lovovertrædere,
omtrent som i ovenstående henvisning til TV udsendelsen om ’ærlige Danskere’

spørgsmålet er så hvilken lovovertrædelse der er værst,… ?
det er samtidig DÈT mit spørgsmål handler om.

Altså ikke om børnelokkere skal gasses,
Tyve skal have hænderne hugget af,
Rygere skal have trukket lungerne ud
Alkoholikere skal hænges
Utro kvinder skal stenes til døde
Tyngdeloven skal ophæves................. osv.

Bare som der står i indledningen til spørgsmålet,
……………………………………………………………………………………..
Hvilken lovovertrædelse er efter din mening værst, ?

overtræde hastigheden, iflg. færdselsloven,
eller
bryde bibliotekernes DMR beskyttelse,.. ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-03-13 03:21

Citat
jeg er bange for at du ikke rigtig fatter hvad du taler om,
det samme er min mening om dig
Citat
Digitalt eller analog,… DEN lov bliver overtrådt hver dag, hver time, hver minut,
jamen så kan min hastighed på landevejen også forsvares, bare der er mange nok som gør det så er det OK
Citat
Faktisk tror jeg ikke at jeg er så meget ringere menneske end du er,
selvom du gerne vil have det til at se sådan ud,
det har aldrig været meningen med mit indlæg at fremstille mig selv som bedre end andre, jeg vil bare have dig og andre til at skrive en lille tilføjelse om at anvendelse af et program som Sound Taxi kan fjerne DRM og at det er ulovligt, du lokker måske lovlydige brugere til at bryde loven - men bare det er noget mange eller næsten alle gør, så er det jo i dine øjne OK.
Det er mit sidste indlæg i dette spørgsmål, vi forstår ikke hinanden og kommer aldrig til det, selvfølgelig vil jeg læse nye indlæg men ikke flere indlæg fra mig.
God weekend

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 02-03-13 04:37

Citat
det har aldrig været meningen med mit indlæg at fremstille mig selv som bedre end andre, jeg vil bare have dig og andre til at skrive en lille tilføjelse om at anvendelse af et program som Sound Taxi kan fjerne DRM og at det er ulovligt,

jeg er bange for det bliver nærmest Uoverskuelig at følge, læse, besvare et spørgsmål fra en spørger,
hvis det samtidig skal efterfølges af løftede pegefingre, og en lang række henvisninger til div. Lovgivninger / paragraffer om hvad der er tilladt / ikke tilladt,

som minimum ville det kræve at svareren selv er 100% bekendt med lovgivningen,
og følger den, !

det vil så igen sige at KANDU.DK kun er for personer med særlig ekspertise,
og kendskab på deres specielle område,

i værste fald vil det afholde de fleste fra,.. overhovedet at prøve at hjælpe / besvare et spørgsmål,

et udmærket eksempel var engang der blev spurgt om tuning af knallert / motor
- flabede, og nævenyttige REFI, skulle som sædvanlig, irettesætte spørgeren,
prædike moral, og advare mod at køre hurtigere end knallerten var registreret til
uagtet at knallerter i DK har stærkt begrænset effekt pgra. Den Danske lovgivning alene,

det viste sig at spørger brugte knallerten til banekørsel på lukket område
(flovt,…. Ikk,)

forresten :
Er dig og REFI brødre / familie,… eller måske samme person ?

altså en lang og aldeles uvedkommende ’smøre’ om noget der ikke vedkommer spørgsmålet,

så jeg ved ikke,…
er det kun perfekte mennesker der kender loven tilbundsgående DU mener må svare
eller / og er det en politistat / censur du vil indføre på KANDU.DK

Citat
Det er mit sidste indlæg i dette spørgsmål, vi forstår ikke hinanden og kommer aldrig til det,

Nææ,… gudskelov er der plads til mangfoldighed / forskellighed
og ikke en ensrettet politik der kun indrettes efter bestemtes ønske / vilje.

Citat
God weekend

Jo,. Tak, i lige måde.
du er da altid velkommen en anden gang,
jeg lader mig ikke sådan kue / true, uden at 'bide igen'

så skal du have betydelig bedre argumenter, end det har været tilfældet indtil nu,....

husk det nu,... "kast ikke med sten når du selv bor i et glashus",........... ..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-13 10:49

Citat
tilføjelse om at anvendelse af et program som Sound Taxi kan fjerne DRM og at det er ulovligt.

Det er på ingen måde ulovligt at bruge det program, det er det samme som at sige at fildeling er forbudt, samt brugen af diverse værter til fildeling, samt deres programmer, fildeling KAN være forbudt men hele det emne er totalt misforstået
Man kan bare se herinde, der flyder med citater og andet godt, der ikke er tilladt, uden så meget som kilde angivelse.
Samt får diverse kunstnere ikke penge nok, gør de ikke det, skulle de klage til dem der har indført diverse afgifter på deres udgivelser, ikke den enkelte bruger af deres produkter
samt smid deres Stats støtte ud til højre
Citat
Statens Kunstfond har uddelt den livsvarige ydelse til siden 1965, og den er reguleret efter, hvor meget kunstnerne tjener.

http://politiken.dk/skriv_til_politiken/ECE474661/skriv-skal-kunstnere-vaere-paa-statsstoette-for-livet/

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 390 point
Dato : 02-03-13 10:56

Ellers ville jeg selv mene at overtræde hastigheds grænsen er det værste.

Men gør som busserne, de overtræder den bevist, og de straffes, med nuligvis at få indført en lov om at de så må køre hurtigere på motorvej.
Der bliver endda sagt at det er mindre farligt, da der ikke sker så mange uheld med busser,
muligt - men går det galt med en bus, så er der som regel MANGE mennesker i den, som det går ud over, på engang.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-13 11:31

Hastighed dræber, det gør DRM mig bekendt ikke.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS

Dato : 04-03-13 03:18

Tak for svaret mig-selv.