/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vasketøj føles klistret?
Fra : jobestar
Vist : 1338 gange
52 point
Dato : 26-02-13 21:25

Hej jeg synes mit vasketøj på det sidste er begyndt at føles klistret efter en normal vask på 30-40 grader.

Jeg har ikke lagt mærke til det før. Jeg har ikke brugt hverken mere eller mindre vaskepulver. Det som er ændret er, at jeg er begyndt at bruge Neutral alm. storvaskepulver. Før var det vist Englemark.

Det andet jeg har ændret er, at jeg er begyndt at bruge almindelige viskestykker til at tørre olie og andet snavs af i køkkenet. Og så vasker jeg dem for sig selv i en stor bunke når der er nok, på 60 grader. De er ret beskidte af madlavningsolie. Kan det være at selve vaskemaskinen har fået olierester i sig og nu giver det videre til andet tøj?

Måske skal jeg vaske disse viskestykker på kogevask hver gang?

Og give vaskemaskinen en tom tur på kogevask med en masse sæbe?

Tak for evt. input. Har desværre kun 52 point.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 26-02-13 21:27

Jeg har læst på andre forums, at det kan skyldes sæberester i tøjet fordi man har brugt for meget. Men jeg bruger kun ca 3 spiseskefulde uden særlig meget top på, til en alm vask på 3-4 kg. Måske er det for meget? Jeg fylder nok vaskemaskinen 3/4 op.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-02-13 21:35
Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 26-02-13 22:07

katekismus, tak men den havde jeg selv fundet inden jeg spurgte her.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 52 point
Dato : 26-02-13 22:29

Jeg har brugt Neutral vask i snart 17 år, nogle gange pulver, andre gange flydende, det har aldrig giver problemer.

Men jeg ville da helt klart vaske de "olierede" viskestykker ved 90 grader.

Bruger du skyllemiddel til viskestykkerne?
I så fald bør du droppe det.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 26-02-13 22:39

troldepige
nej jeg bruger aldrig skyllemiddel.

jeg må prøve det med 90grader og se om det hjælper.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 26-02-13 22:52

Du kunne også prøve at lægge dine viskestykker i blød i en balje med opvaskemiddel inden vask i vaskemaskine.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-02-13 00:01

Hvis du igen bruger Änglamark vaskepulver, skal du nok overholde den dosering, der står på pakken (og det gælder for så vidt også andre mærker), så du må nok lige finde ud af hvor hårdt vandet er i din kommune.
Ring til vandforsyningen eller brug Google: (kommunenavn) vandets hårdhed.
Rådet med at bløde olierede viskestykker op i sulfovand er i øvrigt udmærket. Lidt vand, ret meget sulfo.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-02-13 06:58

Citat
Du kunne også prøve at lægge dine viskestykker i blød i en balje med opvaskemiddel inden vask i vaskemaskine.

Rigtig god idé.
Opvaskemiddel er super godt til, at fjerne fedt-pletter, og mange andre pletter.

På mit badeværelse har jeg en gammel flaske fra opvaskemiddel, som jeg har fyldt ca. kvart op med opvaskemiddel og så vand for resten af pengene.
Dette bruger jeg til, at komme på pletter inden tøjet kommer i vaskemaskinen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-13 11:35

Viskestykker og karklude........................................KOGEVASK.................siger min kone.
Et viskestykke skal jo ikke blive til en smittekilde.

Du skal også lige holde øje med om der er nok vand til at skylle ordentligt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-02-13 12:04

Citat
Viskestykker og karklude........................................KOGEVASK.................siger min kone. [Blink]
Et viskestykke skal jo ikke blive til en smittekilde.

Lige præcis.

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 28-02-13 14:21

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-02-13 21:26

Velbekomme