/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
printer på bl.netværk
Fra : ezra
Vist : 523 gange
200 point
Dato : 26-02-13 20:00

Hej jeg har en Dell stationær pc som har installeret Windows XP. Jeg har 2 ældre Acer bærbare som jeg forsøger at køre med Linux på. Den stationære er kablet til en Zyxel-router. De to bærbare er forbundet trådløst med routeren og det fungerer fint. Jeg har to printere (Canon og HP) som jeg gerne vil dele trådløst så jeg kan printe fra de bærbare men da jeg er en novise i Linux håber jeg at der er nogen der kan HJÆLPE mig med det og måske klippe det ud i pap for mig. Jeg takker meget på forhånd.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 26-02-13 20:34

Du skal have printerene tilsluttet et eller andet.
Hvis din router har en printerserver sæt en USB hub i og sæt printererne til denne.
Installer nogle netværks printere på dine PCer .
Ellers tilslut dine printere til PC1, så skal den bare køre hele tiden.
Fiind printerne her og del dem!!.
Herefter find den på de andre PCer.
Her skal de ikke deles !!!
hilsen Steen'

Kommentar
Fra : ezra

Dato : 26-02-13 22:03

Hej stone47!
Tak for det hurtige svar. Jeg vil afprøve det imorgen og så vender jeg tilbage.
Hilsen ezra

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 26-02-13 22:08

ok du siger bare videre

Kommentar
Fra : ezra

Dato : 01-03-13 18:32

Hej igen stone47!
Jeg har prøvet at gøre som du foreslog. Printerne var tilsluttet før og er det stadig på den stationære. Jeg kan også komme på internettet trådløst. Jeg har så prøvet at installere netværksprinter til HP`en. Jeg får den også frem men jeg kan ikke få den til at printe. Både den og Dell-maskinen er tændt. Hvad gør jeg galt eller hvad smutter i farten?
Hilsen Arrild

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-13 17:10

Er printerne
rådløse
eller forbundet til netttet med kabel
eller USB

Kommentar
Fra : ezra

Dato : 05-03-13 17:57

Hej Eyvind!
De er begge tilsluttet med USB til den stationære pc. Den er så også forbundet til routeren (Zyxel Prestige) med kabel. De bærbare er tilsluttet routeren trådløst med D-link usbaddapter. Jeg kører linux Mint 14.
Hilsen Arrild

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-03-13 19:04

Ok så er det en netværks deling som Stone snakker om.

Hvis ellers du har adgang til den stationære gennem netværket skulle du nok kunne vælge i (Mint) at tilføje printer og så kan det være at mint selv finder den og der stor mulighed for at mint har en driver til printeren og installerer den.

Kommentar
Fra : ezra

Dato : 05-03-13 21:34

Tusind tak for svarene til både Steen og Eyvind.
Jeg fik gang i trådløs forbindelse med den ene printer. Det må så være nok med det.
Hilsen ezra (Arrild)