/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Ej jagt, men nødret ?
Fra : betterwisser
Vist : 1554 gange
100 point
Dato : 26-02-13 11:51

Hvis eller nærmere når, en ulv går igang med nedslagtning på en flok får igen, eller andre dyr incl. hunde, træder nødretten så i kraft, med gældende lovgivning jeg mener helt afgjort ja, af gode grunde kan man jo varsle bortskydning af dem, men jeg vil overveje et proklama om, at de ville blive fjernet, så må staten eller anden relevant myndighed, tage den derfra eller dem som mener de har ejerskab overfor dem.
Det bliver ret spændende at se, hvordan denne nye situation vil blive fortolket, og hvordan en helt nødvendig lovændring må blive udgangen på vores nye gæster. Jeg er af den overbevisning at "plantet" her.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 26-02-13 11:55

af gode grunde kan man jo varsle bortskydning af dem,

Der skal stå:
af gode grunde kan man joikke varsle bortskydning af dem, hos ejeren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-02-13 12:50

De såkaldte eksperter er ved at "kløjes" i udlægninger omkring forsikringsspørgsmål etc. og som du skriver, BW, ved ingen noget konkret om, hvad man skal gøre.
Hvis ulvebassen truer mennesker eller husdyr, vil enhver forlange den fjernet på en eller anden måde.
Er der forresten ikke en dyrepark på Djursland, hvor man har en hulens masse ulve? Det kunne jo være den kom derfra. Ejeren, som var i TV i går, optrådte temmelig besynderligt - og meget, meget entusiatisk; man kunne næsten sige, han havde turboen på.

Mvh.
Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-02-13 13:29

Hvor er DJ og for den sags skyld DLS i denne sag?? Byboere med hang til indkøb af hundedyre fuglekikkerter elsker jo at iagttage dyrene i naturen, men det er ret beset ikke dem som skal leve med ulvene - sådan i det daglige.

Det er også besynderligt, at politiet endnu ikke har iværksat en undersøgelse vedr. manglende ulve i fangeskab.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-02-13 13:31

Og så til det egentlige budskab:
Ulve har det med at støvsuge omgivelserne for fulgeunger og æg. Sådan en ulvebasse kan forårsage enorme skader på fuglvildtet og ikke mindst på harebestanden, som ikke just er imponerende i store dele af Jylland.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 26-02-13 13:44

Hvis man kommer til at skyde en jæger i den tro det var en ged, er det så nødret.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 26-02-13 14:04

M.h.t. den fåreflok der er blevet "slagtet" i Midtjylland, er der mig bekendt ikke ført noget bevis for, at det er en ulvs værk !! Det er besynderligt, at der ikke er ædt noget fra fårene, men de er blot slået ihjel og flået i stykker ! Jeg tror ikke rigtigt på, at ulve er lystdræbere, men de jager kun af sult og det ligner dette ikke. Derimod ligner det mere "hundearbejde" af flere hunde der er gået amok i en form for blodrus - det er set mange gange, at selv fredelige hunde kan gå amok i flok, så mon ikke vi skal afvente de undersøgelser man er i gang med, inden vi dømmer ulven.

ØV4
Multi-X²

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 26-02-13 14:34

Man kan vel bare tage en DNA test af eventuelt savl ved bidstederne, så skulle der kunne skabes klarhed omkring det er hunde eller en ulv der har været på spil.
Under alle omstændigheder bør vi vel allerede nu, tage stilling hvad eller om vi vil et rovdyr af den caliber, i et land af vores størrelse og befolkningstæthed.
Det var nok en rigtig god ide, at få talt med vores nordlige broderfolk og trække lidt på deres erfaringer, og stadig have i baghovedet forskellene på areal og skovområder i forhold til naboerne.

Citat
Utan att gå in på om ulven skall få vara på jylland eller ej men dina antagande att där finns så mycket vilt att det inte märks stämmer inte alls. En vuxen ulv tar ungefär 50-70 älgar per år plus annat vilt. En ulveflock består oftast av ett alpha par samt ungvargar och valpar. En normal ulveflock tar ungefär 300 älgar om året. I Sverige tar en ulveflock ungefär 60-80% av tillväxten i älg stammen då man även räknar med övrig dödlighet blir möjligheten till uttag vid jagt mycket liten. Kronviltet finns i mycket större bestånd på Jylland än älgen i Sverige men det kommer helt klart att märkas på antalet. Man kan nog räkna med minst en halvering av vad man kan skjuta mot idag.

Der går vel ca 2,5 krondyr på en elg, så vi får da på sigt justeret godt i bestanden af dem + andet vildt

Mvh
BW

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 26-02-13 14:54

Jeg mener lidt forsigtigt,som øjenvidnet4 er inde på.At det ikke er normalt at ulve går i blodrus og slagter alt ligesom mink minder nok mere om et hunde kobbel.men godt nok en underlig sag det her med at man ser ulve overalt.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-02-13 15:10

Der tager I altså grueligt fejl. Ulve gør (altså ikke VUF, VUF) som ræve og hunde gør det. De dræber så længe der er noget som rører på sig. De "tænker" overhovedet ikke på, om de selv kan slæbe det nedlagte hjem. Det vil være manglende respekt for såvel ræve, ulve som hunde, hvis man nægter dem så meget omtanke, at de kun snupper til forretten.

Man kan læse masser af beretninger fra Sverige, Tjekkiet, Rusland etc. om resultatet af ulveangreb på husdyr. Google venter.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-02-13 15:11

I øvrigt er det forkert at kalde det "blodrus". Der sker bare det samme som når kvinderne ser et udslagsskilt.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 26-02-13 16:04

Det må så efter en moderne frit nu-levende halvdød forfatter, benæves... Kreditkort-Rape

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-02-13 17:00

Ulven er kommet hjem igen - og efter min mening, skal ha' den lov til blive.

Så kan vi diskutere, hvor mange ulve er der plads til..?
Skal ulven ha' jagttid - eller skal der reguleres efter kvoter..?

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-02-13 17:03

Citat
skal ha' den lov til blive.
VÅS...
Læs.... Den skal ha' lov til at blive.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 26-02-13 17:42

Efter min mening skal den reguleres efter kvoter, og den skal sættes til 0.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-02-13 22:11

Citat
træder nødretten så i kraft, med gældende lovgivning jeg mener helt afgjort ja, af gode grunde kan man jo varsle bortskydning af dem, men jeg vil overveje et proklama om, at de ville blive fjernet, så må staten eller anden relevant myndighed, tage den derfra eller dem som mener de har ejerskab overfor dem.
Det bliver ret spændende at se, hvordan denne nye situation vil blive fortolket, og hvordan en helt nødvendig lovændring må blive udgangen på vores nye gæster. Jeg er af den overbevisning at "plantet" her.
Nu er der jo en aberdabej ved det - og det er, at det er EU der helt og holdent bestemme,r hvornår ulven skal ha' jagttid- og hvornår og hvordan den skal reguleres.

Danskerne har heller ikke på dette punkt en skid at sku' ha' sagt.

Mvh
Tommy.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-02-13 22:31

Citat
Hvis man kommer til at skyde en jæger i den tro det var en ged, er det så nødret.

Kun hvis der beviseligt,var en ged i nærheden.Nutidens jægere,er jo camoufleret og bevæbnet,i stil med Jægerkorpset.Een forskel:Jægerkorpset har ikke Gammel Dansk,i feltflasken.Ellers beståt våben arsenalet af: Forladet/bagladet O/U S by S,haglspredere,rifler af forskellige kalibre.Kikkert/brille sigte.Snart bliver det vel aut.rifler,tunge maskingeværer,granat kastere og skuldre bårne missiler.
Vi har dog ikke endnu set indsats fra luften.Men førerløse droner,vil nok være en mulighed,i kampen mod Mikkel.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-02-13 22:42

Citat
Hvis man kommer til at skyde en jæger i den tro det var en ged, er det så nødret.
Hmmmmmm, hvis det er én der lugter af ged, så er du lovligt undskyldt.
Og det vil så sige at.........trada trada trada....tju hej.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-02-13 23:04

Pokkers også,jeg ikke kan huske historien,om væddemålet mellem en Thybo og en Morsingbo.
Men det var noget med,hvem der kunne opholde sig længst,i en lille rum med en ged.

Thyboen holdt ud et godt stykke tid. Da det blev morsingboens tur,kom Geden ud efter 10 min.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 26-02-13 23:23

Her er en video,der må kunne få smilehullerne helt om i nakken,midt i den trivielle jagt-debat:

http://www.youtube.com/watch?v=9teBqw4jgDg

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-02-13 23:36

Min kære Mosebaek. Se, det er kunst i aller højeste potens - og så er det skide skægt.

Jeg kan fortælle dig, at samtlige forestillinger disse finurlige gutter har opført har jeg set - og jeg morer mig kosteligt.

Tak for linket.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-02-13 00:10

Helt enig Tommy.Fantastiske kunstnere....også sangmæssig.Der ligger sikkert mange timers arbejde bag,sådan en forestilling.Har aldrig set dem live,men har et par DVD`er med dem.

Nå men,vi kommer jo helt bort fra Ulven.....

Nu vil jeg gå til ro,i håb om at morgendagen,bliver lige så flot som dagen i dag....duften af forår.

Forresten så jeg en stor flok dansemyg,i morges da solen begyndte at varme.Så kan jeg bedre forstå,at solsorterne ikke længere gider æde brød.

Godnat ønsker M.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-02-13 07:14

Tommy har helt ret i, at ulven på europæisk plan er under det såkaldte EU Habitatsdirektiv som bestemmer, hvilke dyr og planter der skal beskyttes - i dette tilfælde altså ulven, så vi kan have mange ideer og ønsker til bekæmpelsen, men fakta er, at vi ikke kan bestemme over liv og død når det drejer sig om ulven ! Det er besluttet for os - dejligt, ikk'?
Og så til en perle fra Mosebaek:Men det var noget med,hvem der kunne opholde sig længst,i en lille rum med en ged.
Thyboen holdt ud et godt stykke tid. Da det blev morsingboens tur,kom Geden ud efter 10 min.

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 27-02-13 08:47

Testen Moesbaek stammer fra Bottrup med omliggende rundkørsler
Men alligevel nåede Ballegård af løbe bagefter geden, da den smuttede og få den skudt, selv om han sad og krøv sammen på de bagerste rækker i hytten, som han plejer

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 27-02-13 08:52

Tonganeser du skriver kvinder blodrus og udsalg,det har du ret i .Konen og mig fik stjålet dankortet for en måned siden,naboen forhørte sig om hvordan det gik med at få det tilbage.Det skal jeg sige dig jeg har slet ikke melt det stjålet ham der har det nu bruger meget mindre en konen.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 27-02-13 09:18

Citat
at det er EU der helt og holdent bestemme,r

Derfor overskriften: nødret, her har kolossen på lerfødderne, ikke noget med dansk lovgivning at gøre, da her ikke er tale om jagt, eller lignende omstændigheder, men en beskyttelse af privat ejendomsret.
Bortskydning af strefende hunde, skal og kan ikke henledes til jagt, eller regulering.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-02-13 10:10

Sigfrid

Du har sgu' en pointe der med at lade sit dankort stjæle - glimrende idé !!!

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-02-13 12:47

Geden har været så tavs - her på det sidste - ikke engang et indlæg på sin egen side har han "forfattet"
Er der nogen der ved, om geden stadig løber efter Thyboen?
Mææææh

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-02-13 14:56

Hej Betterwisser

Helt rigtigt, og det irriterede da også tydeligvis den stedlige vildtkonsulent i TV, at nødretten ikke nødvendigvis skal kategoriseres som jagt.
Men han er squ så glad for sin ulv. Stakkels mand.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-02-13 15:15

En underlig krumbøjet mandsling lignende canis lupus einstein, med store tænder og grimt jagttøj er observeret i Thy.
Biologer, dyrlæger og almene naturbrugere har afholdt hastemøde og mener ikke, at der kan være tale om den yderst sjældne to-benede ulv canis lupus zwei beinen

Biolog Sigurd Frandsen, mener, at der kun kan være tale om den farlige "Åselæder" af arten Finurlige Kratluskere.

I øjeblikket undersøges området for evt. bidmærker, savl og urindryp, som skal opsamles og sendes til undersøgelse - og først når resultatet af undersøgelsen foreligger, kan arten fastslås.
Befolkningen i området er advaret om, at holde sig indendøre indtil Kratluskeren er indfanget.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 27-02-13 16:13

Der er rigtigt mange meninger om det her ulve halløj.Jeg har set lidt på hvad svenskerne gør og ikke gør uofficielt er der flere der mener at der er 1000 ulve i Sverige, men officielt cirka 300 stk ,af dem skal der skydes 10% så vil tallet være 270stk da Sverige er 10 gange så stor som Danmark er der vel plads til 30 stk her.De Svenske jæger forbunde mener at der plads til 150 stk i Sverige,. så er tallene jo noget anderledes.Men det er vel i Sverige som i Danmark ingen mening i alle de stattestikker.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 27-02-13 16:58

Tommy
Det er sgu' interessante observersioner du har frembragt om den gedelignende ulv i Thy - uha-da-da !!
Fra én af mine gode venner i det østjyske, har jeg modtaget foreningsnyt for kreds 3, citat:

"Generalforsamling Onsdag den 6-03.2013.
kl 18.00 til 21.00. Der vil vær guleærdet og vis man vil vær med til det så ring til xxxxx
en uge før og vis ikke så er det kl 19.00 at generalforsamling begynder"

Det var teksten som stod at læse i DJ's medlemsblad. Mon ikke forfatteren, gedeskytten og bajutten
har haft en finger med i teksten ? Det minder sgu' lidt om hans tekst på den ufuldendte hjemmeside - fuld af fejl - jammerligt !!!

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-02-13 17:13

Citat
"Generalforsamling Onsdag den 6-03.2013.
kl 18.00 til 21.00. Der vil vær guleærdet og vis man vil vær med til det så ring til xxxxx
en uge før og vis ikke så er det kl 19.00 at generalforsamling begynder"

Mon hjælperen har haft fridag.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 27-02-13 17:35

Og sådanne mennesker har stemmeret! Vor Herre Bevare os.

Mvh.
Tonganeseren

Glæder mig til at kunne få syet en flot vest i ulveskind.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 27-02-13 23:52

Englænderne og her mener jeg de personer med skyklapper, som betraget dyr og naturens gang, efter Walt Disney modellen, fik en brat opvågning, da et spædbarn på 12 uger fik bidt en finger af, og hvor moderen måtte slås med ræven for at slippe hendes barn, som havde barnet arm langt nede i svælget dette foregik i London for ca 14 dage siden, dette er ikke for at fremmane store spøgelser, men hvis vi ikke tager stilling efter anno 2013 modellen, istedet for henholder os til en gang ubrugeligt forældet tilgang til tingene fra før Arrilds dage, får vi ikke blot som jægere store unødvendige problemer, på grund af en form for fanatisme, som vi efter min mening overhovedet ikke har plads til når det gælder ulve i DK.
Hvor er den røde tråd, hvis mønsteret skal følges, hvad med vildsvinet som bliver bekriget som om det var pest når den smider tæerne over Kongeåen.
Jeg skød den ulv, hvis den forgreb sig på husdyr, eller hund og tog den derfra, som værende principsag imod de vægelsindende, der er ikke tale om jagt, men nødvendig magtanvendelse imod en ulv på måske 70 kg.
Hvis den har lovligt frit spil, har de såkaldte fordømte kamphunde og andre hunde med naturlig adfærd, vel heller ikke noget at frygte i fremtiden, eller hvad???

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-13 01:15

Samfundet har udviklet sig til at være en nation af "kiggere". For de fleste er en okse eller en grissebasse man finder i fryse- eller køledisken i et supermarked. Alt andet går de fleste forbi - og her tænker jeg på processen på slagterierne, hvor grise, køer, heste og får dagligt oplever et mareridt af skrigene dyr i dødangst. De fleste "kiggere" brækker sig garanteret, hvis de skulle opleve efterbehandlingen af de dræbte dyr.
"Kiggerne" vil gerne se noget farligt - altså vel at mærke i sikkerhed for at blive angrebet. "Kiggerne" forestiller sig garanteret, at de fremover kan møve rundt i det jyske, i sikkerhed bag lukkede bilruder - og studere ulve og andet firbenet.
"Kiggerne" overvejer ikke eventuelle konsekvenser for gede- og fåreavlere - eller konskekvenserne for det øvrige dyreliv. Når ulve angriber, og det har jeg selv set i Nordsverige , så er der ikke noget, der hedder hjerte- eller bladskud. De angrebne dyr skriger af smerte, når ulvene flænser bugen op på dem og trækker indvoldene ud.
Men OK! Sådan foregår det derude i den store verden.
Men! Ulve angriber sjældent mennesker - med mindre de kan finde det nødvendige vildt. Jeg imødeser ikke drabet på et barn i leg - absolut ikke, men når det sker, så håber jeg, at alle ulvefanatikerne får en helvedes dårlig smag i munden.
Danmark er ikke gearet til at huse vilde ulve. Skovene bliver på det nærmeste misbrugt af condiløbere og cyklister + børnehaver på besøg, og den dag kommer nok, hvor en "kigger" kommer mellem en hunulv og dens hvalpe. Så kan det ikke gå andet end galt.
skov - og hedearealer, så ville situationen være meget anderledes, men Danmark er et lillebitte land med en friluftskultur som garanteret vil skabe konflikter mellem mennesket og ulvene.
Nu bor jeg i Nordsjælland, og her vil en ulvebestand være en umulighed - og Gudskelov for det.
Men skulle jeg overvære et ulveangreb på husdyr, så vil jeg agere som BW.

En fåreavler har nu mistet et dusin får. Hvorfor er det nu i orden?. På længere sigt kan de åbenbart to ulve rasere hele hans dyrehold . Og inden længe ryger der vel også en eller flere hunde. Kunne det så bare blive ved det, men jeg kan levende forestille mig hvad der vil ske, hvis en skræmt hundejer haler i hundens line, når Wolfgang rejser børster og blotter bisserne. Det er set tidligere i Sverige.
Så får "kiggerne" fuld valuta for pengene, og aviserne stiger i oplag - dagene efter.

Also!!!! Kein wolf in Jutland oder Seeland. Lad fynboerne tage skraldet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-13 01:19

Nå for den da. Der er røget en sætning ud - men jeg håber man forstår meningen.

Wooouuuuuwwwwwwwwwwwwwwwwww.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-02-13 08:24

Betterwisser.

I dit udmærkede indlæg fra i aftes kl. 23:52, gør du din stilling helt klar og det må man respektere. Jeg er enig med dig et sykke af vejen, men er dog af den overbevisning, at der er plads til både ulv og vildsvin i den danske fauna ! P.g.a. de stramme regler vi via EU er underlagt for ulvens vedkommende, bliver tingene vanskeliggjort, men hvis der blev indført jagttid på ulven, hvad er så problemet ? I første omgang naturligvis nogle få husdyr - det er ærgerligt og frustrerende for ejerne, men jeg er overbevist om, at der findes så meget vildt i form af rå- og kronvildt der kan tjene som ulveføde - men uha nej. Så himler mange jægere op om at der går noget fra dem osv. - bestandene af klovbærende vildt er efterhånden så store, at det ville være sundt med en hyppigere "udskiftning" af noget af de skravl alle ved, findes, blot fordi mange jægere fejlagtigt tror at "de klovbærende er guld og skal gemmes så lang tid som muligt".
Jeg er af samme mening som dig med hensyn til nedskydning af en trussel, det være sig af ulv, en gal keiler, hunde eller psykopatiske forbrydere - de skal nedkæmpes med alle midler - og så må man tage "skraldet" bagefter.
Ting tager tid og de afgørelser der skal træffes for en åbning af nye muligheder, ligger ud i fremtiden, men det er nu vi skal tage diskusionerne og tingene skal ikke "jappes" igennem - afgrunden er ikke lige for.

ØV4
Multi-X

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 28-02-13 10:26

Hvor er pladsen til vildsvinene i den danske fauna, mårhunden, vaskebjørnen ?
Det er retro naturbrugerne, som har mistet realitets sanserne, som vil sætte frit levende ulv på Danmarks faunakort igen, skal vi også få tilbage til at fyrer med brunkul, for der var jo engang??.

Mvh
BW

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 100 point
Dato : 28-02-13 11:58

Jeg er meget enig med Tonganeseren (28-02-13 01:15) og betterwisser (28-02-13 10:26).
Jeg er absolut lægmand på området.Men skal jeg prøve på at udnytte mit "sunde logiske sans",kommer jeg lynhurtigt til det resultat,at en bestand af Ulve i DK,er det rene galskab.

At vi havde Ulve for 2 - 300 år siden,er ingen brugbar argument,for en bestand i nutiden.Dengang var vores landskab jo helt anderledes.Bl.a. med store uopdyrkede hedearealer.

Jeg synes det er beskæmmende at "forskere" fra (vistnok) Århus Universitet,kan plædere for en Ulve bestand på 100 stk.(Gad vist hvilke kompetencer,de har i den retning.Tyder ikke på at være overvældende).Kender de mon det danske landskabs billede??? De burde måske bruge det glimrende værktøj,der hedder Google Earth.

At sammenligne den jyske natur,med kæmpestore øde områder,i Norge og Sverige,er jo simpelthen en umulighed.

Så har nogle,i deres visdom,fundet ud af at landmændene bare kan sætte hegn op,rundt om deres dyr.Magen til tåbelighed,skal man lede længe efter.Alene omkostningerne,forbyder jo denne mulighed,for et i forvejen meget trængt landbrug.

Desværre er det også rigtigt,hvad Kaptajn-Tommy skriver:
Citat
Nu er der jo en aberdabej ved det - og det er, at det er EU der helt og holdent bestemme,r hvornår ulven skal ha' jagttid- og hvornår og hvordan den skal reguleres.
Danskerne har heller ikke på dette punkt en skid at sku' ha' sagt.

Jeg mener vi i forvejen har en for stor bestand,af fremmed elementer,i form af de tobenede.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-02-13 16:40

Jeg er helt enig med Øjenvidnet - og derfor undlader jeg at kommentere yderligere.

Men jeg vil da ikke undlade at linke en artikel fra Berlingske Tidende
Citat
28. februar 2013, 14:30

Hvis det står til Dansk Folkeparti (DF), skal ulven ikke have permanent opholdstilladelse i den danske natur.

I stedet skal den bo i dyrehaver i det omfang, den vælger at slå sig ned herhjemme, lyder det fra DFs miljøordfører, Jørn Dohrmann.

»Dansk Folkeparti mener ikke, de skal leve frit,« siger han til Landbrugsavisen:

»Vi mangler helt en diskussion, om vi skal have ulve levende vildt i Danmark.«

Jørn Dohrmann mener, at vilde ulve vil skabe utryghed, ligesom de vil tage for sig af hus- og landbrugsdyr.

Derfor opfordrer han til, at vilde ulve bliver indfanget og afleveret til dyrehaver, ligesom der er behov for at få afklaret, om landmænd skal have erstatning for dyr, der bliver dræbt af ulve.

»Der er jo masser af skovbørnehaver, og det sker jo, at et barn bliver væk, og så tror jeg ikke, at de er trygge ved, at der er ulve i skoven,« siger han:

»Det er gået ud over får, og det vil formentlig også gå ud over frilandsgrise på et tidspunkt.«

Han forestiller sig ifølge Landbrugsavisen, at ulve kan begynde at nærme sig mennesker, hvis de bliver syge, og dermed vil de blive farligere.

Noget andet er, hvad er Jeres (Tonga, BW & M) holdning til indvandring af Vildsvin..?
De forårsager da ligeså stor ødelæggelser for landbruget - i form af ødelæggelser af afgrøder.
Og hvordan tror I det vil gå, når - eller hvis "famiilen Danmark" møder "svinemutter med børn" når familien skal på søndags tur i skoven.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-13 17:00

Jeg elsker vildsvin og har været ivrig jagtdeltager sydpå. Sådan en grisebassekølle giver muligheder.

Som jæger er jeg derfor interesseret i en bestand af fritlevende vildsvin, men med skyldig hensyntagen til den befolkningsgruppe som leverer jagten til os, nemlig landmændene inklusive ejere af frilandsgrisefarme, må jeg desværre takke nej. Alene råvildt, dåvildt og kronvildt giver i forvejen massive afgrødetab, og hvis driften skal være rentabel for landbruget, så skal der ikke flere arter til Danmark . Vi har mere end nok at "kigge" på. Vil man "kigge" på andre arter, kan man altid vælge et feriemål, hvor man kan få lysten stillet.

Prøv lige at studere emnet på svenske medier. Der er man i hvert fald trætte at grisene. Selv i Stockholms randområder ødelægger grisebasserne revl og krat.

Set fra en anden vinkel:

Har man 8.000 tdr. skov i Sverige - altså som ejer, så er man nok jävle tilfreds med den jagtleje som årligt kradses ind fra ivrige danske jægere.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-13 17:06

Mange trikiner i svenske vildsvin
Landbrugsavisen.dk
Tirsdag 1. juni 2010 15:38Annonce

Et skudt svensk vildsvin havde store mængder trikiner i sig.
Der er fundet store mængder trikiner i et vildsvin, som blev skudt i Småland i Sverige.

Vildsvinet var bærer af mellem 1.000 og 2.000 larver pr. gram kød. Det er blandt den højeste mængde trikiner, man har fundet i kød fra en vildtlevende dyr.

For at et menneske kan blive smittet skal der være mellem 50 og 100 larver pr. gram kød.

Derfor opfordres jægere nu til ikke at lade slagterester ligge i skoven.

Det skudte vildsvin er en galt i toårsalderen, som blev skudt i en skov mellem Älmhult och Häradsbäck i Sverige, skriver atl.nu.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-13 17:09

Sakset fra en jagthjemmeside:

Vildsvin
Hos hannerne er skuldrene og brystet dækket af lange børster og et lag sej hud og brusk, der kan blive 4 cm tykt. Det yder en god beskyttelse i kampe mod andre orner. Vildsvinet har meget skarpe hugtænder i både over- og underkæbe. De bliver størst hos hannen, hvor de nederste hugtænder kan blive 20-30 cm lange.

Vildsvin kan være farlige - man skal ikke komme for tæt på dem! Selvom vildsvin er sky dyr, så kan hannerne med de store hugtænder være meget aggressive, og også hunner med unger skal man holde sig fra.

Vildsvinet er stamfar til vores tamsvin. Men de er kraftigere bygget end tamsvinet og har længere og stærkere ben. Kroppen er højere, kortere og mere sammentrykt, og det trekantede hoved er større. Vildsvinet er meget adræt og uventet hurtig på korte strækninger. Topfarten er 30-35 km i timen.

Vægten varierer meget med årstid, køn og alder samt geografisk placering. Således er de nordiske vildsvin noget mindre end især de østeuropæiske vildsvin. Hannerne er de tungeste. En han kan veje op til 200 kg. En hun kan veje 150 kg.

Vildsvinet er vidt udbredt i store dele af Europa og tværs gennem Asien. Tidligere levede der vildsvin i Danmark, men det sidste vildtlevende vildsvin blev dræbt i begyndelsen af 1800-tallet. I dag findes der kun vildsvin i indhegnede områder i Danmark.

Det sker, at nogle af disse vildsvin slipper ud og danner vilde bestande. Disse bestande overlever dog ikke længe. Man skyder dyrene, fordi man frygter, at vildsvinene kan smitte landmændenes tamsvin med en farlig sygdom, som kaldes svinepest.

Vildsvin æder mange slags planter og frugter, som de finder ved at rode i jorden med trynen. De æder også insekter, mus, fugle og andre små dyr, hvis de kan få fat på dem.
Pelsen består af tæt brunlig underuld dækket af lange stive børster. Om sommeren er farven grålig, for da er pelsen ikke så tæt. Om vinteren går farven over i det mørkebrune til sorte med et sølvagtigt skær på grund af dækhårenes lyse spidser.

Hunnerne, som kaldes søer, er som regel lysere end hannerne, som kaldes orner. Foran på ryggen danner nogle lange hår en kam, der kan rejses.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-13 17:12

Hvis man går ind på Google og skriver: "Er vildsvin farlige", så buldrer det frem med vidt forskellige meninger. Nogle er velunderbyggede, andre stammer fra "løsagtige" kiggere, som intet faktuelt ved om grisebasserne.

Sådan er der jo så meget.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-02-13 17:25

Nu er "problemet" med Vildsvin,(ialtfald for mit vedkommende) gået lidt mere upåagtet hen.
Citat
De forårsager da ligeså stor ødelæggelser for landbruget - i form af ødelæggelser af afgrøder.

Der tror jeg du ta`r munden rigeligt fuld,Tommy.Mon ikke det er Rå/Krondyr,du tænker på.
Jeg husker godt for en hel del år siden,landmændene frygtede for svinepest,og andre smitsomme sygdomme.Men man hører da aldrig om dette længere.Der er vel også kun en lille bestand,nede sydpå.(Sønderjylland).

Endelig vild jeg da ikke kalde et Vildsvin,for et rovdyr.Gudbevares....en vildsvine orne,er ikke at spøge med.Men angriber altså ikke lige pludseligt alm. husdyr.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-02-13 18:01

Citat
Der tror jeg du ta`r munden rigeligt fuld,Tommy.Mon ikke det er Rå/Krondyr,du tænker på.
Nej, det er vildsvin jeg tænker på Mosebaek.

Udover frygten for svinepesten har landbruget også en anden grund til, at de ikke kan- og vil have vildsvin i Danmark: Svinene kan nemlig lave store skader på visse afgrøder.
- Vildsvineskader vil kunne være et problem for landbruget, så der er man i Miljøministerens Vildtforvaltningsråd nødt til at finde en ordning, så det ikke er den enkelte landmand, der står alene med udgifterne, siger Bo Håkansson.

I Sverige har man regnet ud, at jagtlejeindtægten overgår udgiften til de skader, vildsvinene forårsager på markerne.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-13 18:25

Det kunne ellers være lækkert at kunne jage vildsvin i Nordsjælland. Mums.

Men jeg fatter mod. Undertiden slipper der nogle ud fra en griseavler i nærheden af mit revir.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 28-02-13 18:48

M.h.t. vildsvinene og evt. ulve, har vi i DK så store områder, primært i Jylland, men også andre steder i landet, hvor der sagtens kan være mindre bestande uden de generer synderligt - husk på at både private og statslige skove udvider med skovrejsninger i disse år, så arealerne er skam tilstede ! Lad nu være med at gøre den danske befolkning dummere end den er - naturligvis skal vi ikke tilbage til "de gode gamle dage" med hvad det indebar, tværtimod ! Lad os tænke fremad og prøve noget nyt, i stedet for den vanetænkning mange specielt ældre jægere udviser - der må ikke ændres noget - vi skal gøre som vi altid har gjort. Lad os da komme videre.
Livet er sgu' farligt at leve, men hvorfor skal vi alle gå med både livrem og seler - det er kvælende for initiativer som ofte er til det bedre for de fleste !
Som jeg tidligere har skrevet tager ting tid og hvis alle vil prøve at se lidt indad, er jeg overbevist om at der kan flyttes "tanker og ideer" - men lad være med den vanetænkning danskerne er så forfærdelige til - tænk nyt inden for mange af livets forhold, også inden for det jagtlige.

ØV4
Multi-X

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-02-13 19:26

Ku' ikke være mere enig. Vel skrevet, Øjenvidne.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-13 20:11

Nu bliver det spændende at se hvordan Vildtforvaltningsrådet stiller sig det spørgsmålet, for hvor meget vi end råber op, så bliver en beslutning truffet hen over hovedet på danske jægere - som så meget andet.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-02-13 21:21

Citat
Nu bliver det spændende at se hvordan Vildtforvaltningsrådet stiller sig det spørgsmålet, for hvor meget vi end råber op, så bliver en beslutning truffet hen over hovedet på danske jægere - som så meget andet.
Nu ved jeg ikke lige hvad du mener. Hvis det er mht. ulven, har Danmark ikke en skid at sku' ha' sagt. EU bestemmer suverænt. Også på det punkt, burde jeg vel tilføje.

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-13 22:05

OK! Her rammer jeg loftet mht. eksakt viden om EU forordninger. Nok fordi jeg altid har været modstander af projektet og derfor bevidst/ubevidst har undgået at beskæftige mig med råddenskaben.
Kan du måske give mig et link til bedre forsståelse af EU`s ulveforvaltning - hvis der er noget der hedder det.
Det må åbenbart kun gælde ulve.

På forhånd tak.
Tonganeseren

Nej til Euro og ud af EU.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-02-13 23:02

Bare et par udklip.

Citat
Svensk jagt på ulve indstillet efter pres fra EU.
Sverige skal stoppe jagten på ulve, da den Europæiske Union ellers truer med at gå rettens vej. Sveriges miljøminister Andreas Carlgren oplyser, at regeringen derfor har besluttet at indstille jagten for at undgå en besværlig retslig proces i Bruxelles.
Ifølge den svenske miljøminister vil Sverige i stedet udvide mulighederne for en kontrolleret regulering af ulve som forårsager skade, hvilket er lovligt.

Sidste år tillod Sverige ulvejagt for første gang i 45 år, men det bryder ifølge EU’s miljøkommissær Janez Potocnik mod et EU direktiv, der beskytter ulven.

Citat
Beskyttelse af ulven
Ulven er fredet. Ikke bare i Danmark, men i hele Europa. Derfor må man hverken jage den, fange den eller på anden måde genere den.

Ulven er fri til at slå sig ned i Danmark, og det er op til ulven, hvor den synes, at den kan finde ro og føde til at ville slå sig ned.

Under særlige omstændigheder kan det tillades, at man kan aflive eller flytte en ulv til et andet sted, men det kræver en tilladelse fra Naturstyrelsen.

Fredningen betyder også, at man ikke må flytte på en død ulv, hvis man finder sådan en. Heller ikke hvis den ligger på en privat ejendom. Hvis du finder en død ulv, skal du kontakte Naturstyrelsen.

Ulven må ikke handles, overdrages, opbevares, konserveres, transporteres, forsendes eller udstilles uden tilladelse fra Naturstyrelsen.

Læs flere gode råd, hvis du ser en ulv

Hvad siger loven?
Efter jagt og vildtforvaltningslovens § 3 må der kun drives jagt på vildt, der er fastsat jagttid for. Der er ikke fastsat jagttid på ulv, og derfor må den ikke jages i Danmark.

Ulven er i øvrigt omfattet af artikel 12 i EU's habitatdirektivet og af det såkaldte bilag IV til direktivet, som indebærer en streng beskyttelse.

Beskyttelse af ulven
Ulven er fredet. Ikke bare i Danmark, men i hele Europa. Derfor må man hverken jage den, fange den eller på anden måde genere den.

Ulven er fri til at slå sig ned i Danmark, og det er op til ulven, hvor den synes, at den kan finde ro og føde til at ville slå sig ned.

Under særlige omstændigheder kan det tillades, at man kan aflive eller flytte en ulv til et andet sted, men det kræver en tilladelse fra Naturstyrelsen.

Fredningen betyder også, at man ikke må flytte på en død ulv, hvis man finder sådan en. Heller ikke hvis den ligger på en privat ejendom. Hvis du finder en død ulv, skal du kontakte Naturstyrelsen.

Ulven må ikke handles, overdrages, opbevares, konserveres, transporteres, forsendes eller udstilles uden tilladelse fra Naturstyrelsen.

Læs flere gode råd, hvis du ser en ulv

Hvad siger loven?
Efter jagt og vildtforvaltningslovens § 3 må der kun drives jagt på vildt, der er fastsat jagttid for. Der er ikke fastsat jagttid på ulv, og derfor må den ikke jages i Danmark.

Ulven er i øvrigt omfattet af artikel 12 i EU's habitatdirektivet og af det såkaldte bilag IV til direktivet, som indebærer en streng beskyttelse.

Hvis man skyder en ulv, er straffen bøde eller fængsel i ind til to år.

Læg mærke til sidste linje; "Hvis man skyder en ulv, er straffen bøde eller fængsel i indtil to år" Såååååå....dit ønske om en ulvepels, kan gå hen og blive lidt halvdyr

Mvh.
Tommy

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-13 23:13

OK! Så blev jeg lidt klogere. Jeg er jo et af de individer som ikke automatisk betragter mig selv som det absolutte toppunkt i menneskets udviklingshistorie.

Det var ligegodt Satans. Men lovgiverne sidder jo også trygt i deres glaspaladser - langt væk fra virkelighedens verden.

Mvh. og tak for linket.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 28-02-13 23:16

Men hvad så med grisene? Her har vildtforvaltningen jo påbudt afskydning, når svinene krydser den Dansk-Tyske grenze.

Mvh.
Tonganeseren

Har lige læst at der i 2012 blev nedlagt 200 svin i DK. Faktisk en overraskelse.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-02-13 23:17

Mht. Vildsvin. Gælder den gamle regel stadig..?
Den regel der sagde; Skyd svinet, så snart du ser det..? Så'en frit oversat til dansk.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 01-03-13 16:35

Tonganeser !

Tommy skrev:
"Hvis man skyder en ulv, er straffen bøde eller fængsel i indtil to år" Såååååå....dit ønske om en ulvepels, kan gå hen og blive lidt halvdyr

Du må sgu' nøjes med, trods alderen, en ulveunge-tilværelse iført østrisk Loden, med bare ben og strømpeholdere, Davy Crockett-hue i vaskebjørne-skind, samt høj cigarføring - men det kan jo også være chickt !!??

ØV4
Multi-X

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-03-13 22:41

Citat
Du må sgu' nøjes med, trods alderen, en ulveunge-tilværelse iført østrisk Loden, med bare ben og strømpeholdere, Davy Crockett-hue i vaskebjørne-skind, samt høj cigarføring - men det kan jo også være chickt !!??

Ja - spjederleder for ulveungerne..... Tjikkerlikker tjikkelikker bow bow bommelikker......

Der blev råbt i baggrunden - "eller som leder af Grønspætterne" Rip, Rap, Rup og Stub....

Mvh.
Tommy
Tonga med Davy Crockett hue.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-13 22:55

Spejderleder for ulveunger af den firbende slags? Fint nok med mig. Så har jeg en chance for diskret at begrænse tilvæksten.

Derudover ser det ud til, at vi nu får en dansk ulveforvaltning - og måske endda får (mæh) erstatning for skader - forvoldt af ulve.

Til de morsomme hentydninger til mine lodenknickers:

Lodenknickers har med en ganske særlig livsstil at gøre. Her risikerer man nemlig ikke at falde i et med hoben. Jeg er ikke ubekendt med det komiske i synet af undertegnede, idet muskulaturen i benene ikke er hvad den har været. Men til alt held besidder jeg ikke bugfedt af betydning, og røveren er ganske normal af størrelse, og det sker trods alt, at nogle quinder smugkigger. Rigtige mænd går derfor i lodenknickers. I er bare misundelige..

Endelig må jeg så, efter den fornødne researvh, erkende, at Davu Crokets hue var lavet af vaskebjørn. Men måske jeg kan importere en ulveskindshue fra Rusland.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 01-03-13 22:59

Artikel sakset fra Jyllands Posten

Citat
Sådan håndterer tyskerne ulven
AF PETER SIMONSEN

Tyskland har med stor succes sikret landmændenes husdyr mod sultne ulve.
Hvad skal vi gøre ved ulven?

Det er et spørgsmål, mange landmænd stiller sig selv i disse dage, efter en formodet ulv har lemlæstet ikke mindre end 15 får i Midtjylland. Som lovgivningen er nu, kan landmænd ikke få erstatning, hvis en ulv angriber en husdyrbestand.

Det er for dårligt, mener Danmarks Naturfredningsforening, som foreslår, at vi lader os inspirere af Tyskland.

Gensidigt ansvar

I Tyskland har man indført en ordning, hvor ejeren af husdyrene er forpligtet til at sikre, at dyrene er i en indhegning, som opfylder en række specifikke krav.

Hvis det alligevel lykkes for en ulv at snige sig ind i indhegningen og gøre skade på dyr, får ejeren en erstatning fra staten.

”Det er et gensidigt ansvar. Ejerne forpligter sig til at passe ordentligt på sine dyr, og staten forpligter sig til at yde kompensation, hvis ulven alligevel formår at gøre skade. Vi synes, det er en interessant model, som man sagtens kunne kopiere herhjemme,” siger biolog i Danmarks Naturfredningsforening, Bo Håkansson, til Jyllands-Posten.

”Det er mit klare indtryk, at ulven accepteres relativt bredt i den tyske befolkning – også blandt dyreavlerne.”
Bo Håkansson, biolog.
Ulven accepteres

Tyskerne har haft stor succes med ordningen.

En undersøgelse viser, at under en pct. af de tyske ulves fødegrundlag kommer fra husdyr. Det er rigtig flot, mener Bo Håkansson.

Han påpeger, at man ved at reducere angrebene på husdyr gør det nemmere for borgerne at byde ulven velkommen.

”Det er mit klare indtryk, at ulven accepteres relativt bredt i den tyske befolkning – også blandt dyreavlerne.”

Statens ansvar

Hos Landbrug & Fødevarer er man med på, at staten skal yde kompensation - både hvis ulvene dræber husdyr, men også hvis danske landmænd skal til at forbedre deres indhegninger.

”Et ekstra hegn er en omkostning, samfundet påfører landmanden, fordi samfundet ønsker, at en art skal geninvadere," siger Lars Hvidtfeldt, som er viceformand i Landbrug & Fødevarer, til Jyllands-Posten.

”Hvis samfundet ønsker, at en art skal have lov til at etablere sig i naturen, er det også samfundet, som må være med til at bære den økonomiske byrde, det påfører andre.”

Mvh
Tommy.

Godkendelse af svar
Fra : betterwisser

Dato : 02-03-13 07:28

Tak for svaret også til de andre deltagende, ulve-debatten er først i sin spæde start fornemmer jeg.
De lande som Miljø ministeren, naturstyrelsen m.fl., vil bruge som målepind i deres beslutnings process, har enorme sammenhængende skovområder i sammenligning med Danmark.
Stress faktoren på snart det eneste vildt vi har, nemlig det klovbærende, vil blive forøget markant, til lige med vil de være det fortrukkne fødeemne udover fårene.

Hestekød og ulve bliver nok denne talentfulde regering´s redningplanker, så de kan juble sammen med Ballerøven Får More Tear´s, lettere omskåret.

Mvh
BW