/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Østeuropæisk hvidkålssalat
Fra : AnBi72
Vist : 1659 gange
200 point
Dato : 24-02-13 17:02

Når jeg rejser i Østeuropa, f.eks Slovakiet, bliver der ofte serveret en hvidkålssalat til retterne. Det er altid det billigste på kortet, og de bliver noget overraskede når jeg bestiller en ekstra portion, for jeg er helt vild med det. Den engelske oversættelse på menukortet er "Cabbage salad", men det er jo et vidt begreb
Det er fintsnittet, glasklart, surt/sødt i smagen og knasende sprødt. Det er bestemt ikke saurkraut, for syren stammer ret sikkert fra eddike, og er ikke specielt dominerende. Det er tydeligvis ikke bare råt, men tilberedt på en eller anden måde der bevarer sprødheden og giver det klare udseende.
Har fundet lidt opskrifter på russisk saurkraut, og her nærmer vi os, men det er ikke helt det samme. I Tyskland har de noget der hedder "krautsalat", men det er heller ikke det.
Skulle nogen ligge inde med en opskrift på den Østeuropæiske version?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 210 point
Dato : 24-02-13 17:48

Jeg kunne forestille mig det er noget som denne tjekkiske, hvor kålen er fintsnittet, og lige dækkes kortvarigt med kogende vand, der hældes fra, så en gang til, hvor det ligger i vandet til det er koldt.

Så en olie-eddikedressing med salt, peber og kommen, og evt lidt fløde eller mælk, og det skal helst stå til dagen efter:

"Finely shred one white cabbage into a large bowl. Cover with boiling water and drain immediately. Cover again with boiling water and leave to cool in the water. When cold, drain and squeeze out any remaining water.

Dress with oil, white vinegar, salt, pepper, caraway (I use ground because I have to disguise it from my son who reckons he doesn't like caraway) and a touch of sugar. Mix as you go so that you can test to adjust the amounts to taste. If it's too sharp, and you don't want to add any more oil, add a bit of cream or milk."

Preferably don't eat till the next day so that the flavours have a chance to combine."

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-02-13 22:01
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-02-13 22:05

For mig lyder det som om, du har fået noget, der minder om den svenske "Pizza-sallad".

http://www.kokaihop.se/recept/pizzasallad-2

Det passer præcis på din beskrivelse, og det smager ganske rigtigt dejligt.

Godkendelse af svar
Fra : AnBi72

Dato : 27-02-13 21:14

Det er helt klart den Tjekkiske der kommer tættest på. Jeg skal bare fintune lidt med mængden af kogende vand og så skal der prøves forskellige dressinger. I første omgang brugte jeg til 750g hvidkål 2spsk olie, 3 spsk eddike, 1tsk salt, 1tsk sukker samt et vred pebber. Det der med kommen skal jeg lige tage mig sammen til.
Pizza-salat er bestemt også lækker, og er frem for alt hurtigere at lave. De laver noget tilsvarende i Ukraine, hvor der bare er maser af frisk dild i.
Jeg takker også for henvisningen til syrning af fødevarer. Jag har faktisk forsøgt mig med surkål, men det endte i en fejlgæring, så det vil familien ikke se mildt på at jeg prøver igen lige med det samme

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-02-13 21:23

AnBi72, jeg lavede den tjekkiske i forgårs, for første gang (uden kommen, det er vi åbenbart enige om), men med hvidløg i stedet for sukker, sprød og frisk, og ikke spor slatten.

Jeg brugte en sigte til at dyppe kålen kort i kogende vand med lidt salt, lod den køle lidt af, og så ned i vandet igen, det var ikke spor besværligt, syntes jeg.