/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Omprogrammering af tænd/slukknappen
Fra : ThomasCSR
Vist : 968 gange
200 point
Dato : 24-02-13 15:29

Jeg kører Win 7 på en Acer Aspire.
Jeg vil gerne kunne omprogrammere tænd/sluk-knappen. Jeg mener ikke de standard handlinger, mer kan vælges under strømstyring.
Jeg forestiller mig noget i retning af at et script eller en batfil eksekveres uden at maskinen lukker ned. Nedlukningen har jeg tænkt mig at lægge ind i skriptet.
Jeg HAR en batfil liggende på mit skrivebord, der ordner de rutiner, jeg ønsker, hvorefter PCen lukker. Det virker, men det sker (ret ofte), at jeg glemmer at lukke ned den vej. Det sker også, at andre bruger maskinen, og ikke er opmærksomme på proceduren.
Hvis jeg nu i strømstyring vælger "Gør intet", kan jeg så trigge et skript evt med Opgavestyring?
Jeg har let efter sådan en trigger, men kan ikke finde én.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-02-13 15:47

Her er lidt læsestof
http://www.informationweek.com/langa-letter-to-sleep-perchance-to-hiber/6503205

http://www.acpi.info/index.html

Jeg har ikke selv læst hele artiklen igennem, men måske gemmere der sig nogen henvisninger du kan bruge. Selv om det måske bliver lidt langhåret.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-02-13 15:52

Her er lidt mere langhåret læsestof.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 24-02-13 16:08

Citat
Her er lidt mere langhåret læsestof.

Njaaa det er da vist skaldet i stedet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-02-13 16:23

Citat
Jeg vil gerne kunne omprogrammere tænd/sluk-knappen
det gør du under Strømstyring og videre til Rediger indstillinger, der ikke er tilgængelige i øjeblikket
hvad vil du med en bat fil når du kan indstille i Størmstyring
du kan også oprette en Sluk knap og eventuel trække den ned på proces linjen, højre klik et tomt sted på skrivebordet og vælg Ny Genvej skriv i Angiv hvor elemetet er placeret
Kode
shutdown -s -t 00
giv den eventuel en fin ikon, du kan også oprette en ny genvej til genstart
Kode
shutdown -r -t 00
maskinen reagerer øjeblikkelig med de 2 nullet i koden, hvis du vil forsinke lukningen i 10 sekunder skriver du 10 i stedet 00
fordelen ved at have genvejen fast på proces linjen er at et enkelt klik aktiver nedlukning

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 24-02-13 16:24

Husk når først maskinen er i gang med nedlukning kan programmer ikke startes, så det der skal gøres er at "bryde ind" i Shutdown/Nedluknings kaldet.
Søg via Google efter disse ord (med " omkring)
"ShutdownBlockReasonCreate" "kernel32.dll\SetProcessShutdownParameters"

Eks. kan AutoHotkKey bruges sådan
Kode
#NoEnv
#Persistent
SendMode Input
SetWorkingDir %A_ScriptDir%
SetTimer, RunBeforeShutdown, Off

Gui,+LastFound
hwnd:=WinExist()
DllCall("ShutdownBlockReasonCreate","Uint",hwnd,"Str","")
DllCall("kernel32.dll\SetProcessShutdownParameters", UInt, 0x4FF, UInt, 0)
;puts us first in line for getting the shutdown call, i guess?
OnMessage(0x11, "WM_QUERYENDSESSION")
Return

WM_QUERYENDSESSION(wParam, lParam)
{
ENDSESSION_Logoff = 2147483648
If (lParam == ENDSESSION_Logoff) {
global EventType = "Logoff"
} Else {
global EventType = "Shutdown"
;no way to distinguish between shutdown and restart
}

SetTimer, RunBeforeShutdown, On
Return false
}

runBeforeShutdown:
SetTimer, RunBeforeShutdown, Off
Sleep, 1000
SendInput, {ENTER} ; gets us past the 'Force shudown' screen
Sleep, 1000
#SingleInstance, Force
DllCall("ShutdownBlockReasonDestroy","Uint",hwnd)
; **** Your commands go here ****
RunWait shutdown.bat
; ********

If (EventType == "Logoff") {
Shutdown, 0
} Else {
Shutdown, 1
}
Reload
Return

Hentet herfra -> http://www.techques.com/question/1-4782944/Run-a-batch-file-on-Windows-7-shutdown-before-closing-programs-%28preferrably-on-power-button-press%29

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 210 point
Dato : 24-02-13 16:28

eller måske nemmere via GroupPolicy, at tilføje et script til nedlukning i stedet for at ændre nedlukningen

-> http://en.kioskea.net/faq/3358-execute-a-script-a-startup-and-shutdown

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 24-02-13 19:58

Jeg bliver vist lige nødt til at studere alle disse forslag.
Den der med policy ser intessant ud.
Derimod kan jeg IKKE bruge forslaget med Ikonet på skrivebordet. Det er jo netop det, jeg har nu, og som ikke forhindre at computeren kan lukkes normalt.
Jeg har i øvrigt ikke brug for nogen fortryd-funktion. Det har jeg heller ikke, mår jeg trykker på slukknappen
Hvad jeg vil med en batfil? Jeg vil sikre mig, at jeg ikke lukker PCen, mens nogen bruger den server, jeg har kørende på den. Hvis det ikke er tilfældet, kan jeg roligt lukke. Ellers vil jeg sætte nedlukningen på pause, indtil serveren ikke har været brugt i 5 min. Det virker som sagt, hvis jeg husker at lukke med batfilen og ikke med slukknappen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-13 22:02

I strømstyring > balanceret > avancerede indstillinger > tænd/sluk knap og låg >
tænd7sluk knap i menuen start > så kan du indstille.
Husk at klik anvend og så OK

Kommentar
Fra : ThomasCSR

Dato : 24-02-13 23:43

Jeg vil IKKE bare ændre hvad der sker, når jeg lukker låg/slukker på powerknappen.
Jeg vil starte et skript!
Strømstyring dur altså ikke.

Godkendelse af svar
Fra : ThomasCSR

Dato : 25-02-13 08:35

Tak for svaret JegErHer.
Metoden, der er beskrevet i linket til en.kioskea.net, er lige sådan noget, jeg søgte. Nu skal jeg bare lige forstå det

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 26-02-13 12:11

Du er velkommen

Dette kører "c:\script.bat"
Start notepad, og paste nedenstående ind, og gem så filen som "c:\nedlukscript.reg"
via Sti-finder dobblet klikker du på "c:\nedlukscript.reg" og siger ja til at importere

Kode
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Group Policy\State\Machine\Scripts]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Group Policy\State\Machine\Scripts\Shutdown]

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Group Policy\State\Machine\Scripts\Shutdown\0]
"GPO-ID"="LocalGPO"
"SOM-ID"="Local"
"FileSysPath"="C:\\Windows\\System32\\GroupPolicy\\Machine"
"DisplayName"="myGroupPolicy"
"GPOName"="myGroupPolicy"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Group Policy\State\Machine\Scripts\Shutdown\0\0]
"Script"="C:\\script.bat"
"Parameters"=""
"ExecTime"=hex(b):00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00