/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvor kan man købe guld?
Fra : PeterTheisen
Vist : 715 gange
10 point
Dato : 24-02-13 10:17

Hvor kan man købe guld? Og hvor kan det opbevares sikkert?

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 20 point
Dato : 24-02-13 10:24

Hos en guldhandler

I et depot

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-02-13 10:24

ps. Guldprisen er historisk høj for tiden, så det er ikke nu man skal købe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-02-13 10:35

Citat
Hvor kan man købe guld?

Hos enhver der vil sælge - selv din mormor

Citat
Og hvor kan det opbevares sikkert?

Bortset fra døden er INTET i denne verden sikkert

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 24-02-13 10:38

Tak for svaret Kortoververden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-02-13 10:39

Guldhandel foregår ikke til forbrugere i danmark, bortset fra smykker og (historiske) mønter.

Hvis du køber disse steder, skal du ud over guldet regne med en god avance til butikken og dertil moms. Det får du ikke igen ved salg.
Import af guld får du ikke lov til. Når guld skal sælges, skal du gøre rede for hvor du har det fra.
Så investering i guld er en dårlig ide i danmark.

Men du kan rejse til et land, hvor guldhandel er fri, købe og leje en bankboks til det i landet.

Alternativr kan du købe aktier i et foretagende som beskæftiger sig med guld.
Det er risikable aktier.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 24-02-13 10:39

PeterTheisen
Du skal ikke begynde at købe guld nu da prisen er så højt oppe som nogen sinde og den begynder snart at falde igen men det kan godt vare lidt endnu, vent til prisen er kommet ned igen.
alan57

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-02-13 10:59

Citat
Hvor kan man købe guld? Og hvor kan det opbevares sikkert?

Selv guld,kan købes for dyrt.

Hvis bare eet menneske,udover dig selv,kender opbevaringsstedet,er det usikkert.

Guldtænder,er dog rimelig sikret,så længe man lever.

M.

Kommentar
Fra : TechnoGuy

Dato : 15-03-15 15:44

@ transor

Det er et direkte forkert svar!
Du kan sagtens købe guld i Danmark uden det bliver smykker eller historiske mønter. Herhjemme er der forhandlere af guldbarrer, Krugerrand, Sovereigns, Philharmoniker osv. til priser der kun er lidt over spot.

Fordi: Der er IKKE moms på investeringsguld i Danmark (én af de få positive ting ved EU og da DK er medlem af EU må de jo rette ind, sådan har det været siden årtusindeskiftet eller ca. deromkring).
'Du kan fint importere mindre mængder, dvs. til en værdi der ikke kommer over grænsen for hvornår pengeoverførsler bliver interessante i kraft af diverse skatte og terrorlovgivning i afsender og modtagerlandet. Altså, du skal have en ualmindelig god løn og gøre det på mere end hobbyniveau hvis du skal få problemer.

I skrivende stund kan du købe ægte guldbarrer på Hovedbanegården i Kbh (og ja, af autoriseret forhandler - ikke de der afrikanske mænd). Før det holdt de til ved gaderne nede ved Strøget. Ved ikke om det er tilladt at nævne navnet, men personligt har jeg købt en pæn del hos pågældende gennem tiden.

Ved salg skal man vise legitimation, men med mindre man har stjålet det har man intet af frygte. Men altså, kortsigtet investering så kan det ikke betale sig at købe investeringsguld fysisk. Selvom der ikke er moms på, så skal butikken jo også leve og betale deres husleje. Vil du investere kortsigtet så gå efter "papirguld". Vil du derimod sikre lidt til alderdommen (mens du stadig er rimelig ung) eller dine børn/børnebørn, så kan fysisk være en udemærket idé. Ved papirguld har du ingen garanti for at guldet rent faktisk eksisterer og kan blot være optioner på en lovet mængde. Ved fysisk har du det selv i hænde - med de fordele og risici der naturligvis er.

Når mange har den opfattelse af at private ikke må eje guld undtagen smykker og historiske mønter har det typisk rod i to ting. I 80'erne var det forbudt at indføre Krugerrand. Det kan dog intet med guldet at gøre, men alt med apartheid-styret at gøre.
Når bankerne tidligere prøvede at bilde folk ind at det var forbudt (har det _aldrig_ været i Danmark), så var det fordi de - naturligt nok - hellere ville have du satte dine penge i banken end købte guld.

Håber det giver noget afklaring.

Kommentar
Fra : TechnoGuy

Dato : 15-03-15 15:56

Og for at svare på spørgerens andet spørgsmål om opbevaring (ingen der gider give manden et svar der er seriøst og ikke overfladisk?). En bankboks er faktisk slet ikke så dyr igen.

Eller et godt pengeskab hjemme, helst skjult så man ikke umiddelbart kan se det er der, skjult bag en tavle, indmuret skab med falsk bagplade etc. - og lad være med at blære dig med hvor meget du har liggende hjemme(!)
Vær opmærksom på at de fleste forsikringsselskaber har en grænse på hvor meget de vil forsikre hvis det ligger hjemme. Typisk er det 1 kg. og husk at oplyse at du ønsker særlige værdigenstande forsikret for x-beløb, ellers vil du kun få en brøkdel hvis det skulle blive scoret. Så skal det forsikres, så løber det hurtigt op. Så det biligste er nok bankboksen - her kommer man langt for 6-800 kr. I selv en lille én kan du opbevare store mængder guld og så dyrt er det faktisk heller ikke at leje en sådan - forsikring af særlige værdigenstande bliver meget hurtigt dyrere end boksen.