/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Haglskud til råvildt?
Fra : Tonganeseren
Vist : 927 gange
300 point
Dato : 23-02-13 22:09

Sæsonen sluttede for snart en måned siden - altså hvad angår jagt på råvildt, og så plejer man at gøre sig tanker.
På eget revir blev det til 3 bukke og 6 råer. Et glimrende resultat som ligger indenfor det forsvarlige på et større revir.
Men! Den sidste buk jeg fik nedlagt, mens vejret var godt, var en mærkelig sag. Meget stor krop og ansats til ulige gaffel med to stænger og en sprodse.
Jeg bemærkede altså intet unormalt før bukken faldt, men når anlægget til opsatsen er unormal, så plejer der at være et eller andet i historikken, som bør undersøges. Brækket og forlagt var der 12,4 kg til fryseren. Altså et pænt dyr.
Den ene kølle blev røget i forrige uge, og i forbindelse med hustruens fødselsdag - holdt for kollegerne, blev der serveret røget kølle, stegt ryg og dyrefrikadeller med artistkoksalat.
I dag spiste vi retser - og pludselig anbragte konen 2 jernhagl på min tallerken. De målte 3 mm i diameter - og stammer altså fra en 5`er. Hun fandt haglene i et stykke ryg, som jeg mener kan lokaliseres til et sted lige foran mørbraden. Nu sidder jeg med et stykke kød, hvorfra endnu et hagl er skåret ud - og jeg har målt indtrængningen til at udgøre 9 mm.
I de sidst forløbne 10 år har jeg flere gange årligt fundet hagl i dyrene. For det meste sad haglene lige indenfor pelslaget, men i et tilfælde sad der et femmerhagl i kraniet - og bukken havde en meget deform opsats.

Selv vil jeg forsvare hagljagt på rådyr - under forudsætning af, at jægeren forstår at bruge en bøsse på forsvarlig vis. Selv har jeg aldrig bommet med bøsse, men rundt omkring - derude, går der åbenbart stadig jægere rundt og fjumrer med bøsserne, og det er ikke så godt.

Hvad siger I, og er femmerhagl i orden? Selv mener jeg at 3`er hagl er et minimum - altså patroner af Impactklassen.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 24-02-13 00:27

3.hagl er det mindste.Men kan du købe dem støre idag for de er ulovlige.
5.halg er til dyr duer ikke så skal de skydes på 10-15- M.Du kan se med små hagl på for lang afstand sider under huden.Duer ikke.Der må være nogen såkaldte fritidsjægere i nærheden af dit revir der ikke kender loven og regler og bare ødelægger vildet.Prøv at stop det.
mvh
Teas

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 300 point
Dato : 24-02-13 09:12

Det giver grund til eftertanke, når der findes hagl fra haglskud, som ikke har leveret dyret dødt, det vidner dit indlæg jo også på.

Hagl størrelse 3 af Impact typen, er efter min mening at foretrække i begge løb, inden for skudafstande som anbefales, ved et fejlskøn/fangstskud giver disse også en margin, som der kan blive brug for. Jeg foretrækker en bedre dækning (flere hagl), frem for mere effekt pr. hagl.
Foretag altid en prøveskydning på et stykke papir, på 70 X 70 cm for at se hagldækningen for de forskellige partoner og haglbøsser på 20 meter, for egen over bevisnigs skyld, så forøg afstanden til 35 meter.

Heldigvis har dit nedlagte dyr ikke tegn på misvækst, det skal dog ikke bruges som en lad undskyldning for, at det er påskudt på et for langt hold, med for små hagl for det er det som der er tale om her, hvis det pågældende dyr havde været inden for 20 m, havde det aldrig nået fem til dit spisebord eller mave.
Jeg har intet imod, forsvarlig jagt med hagl på råvildt.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-02-13 09:52

Teas.

Du skrev:3.hagl er det mindste.Men kan du købe dem støre idag for de er ulovlige.
5.halg er til dyr duer ikke så skal de skydes på 10-15- M.

Jeg tror du blander tingene sammen ! 3'er hagl er ikke lig med 3 mm haglstørrelse, men derimod med 3½ mm haglstørrelse !
5'er hagl er lig med 3 mm haglstørrelse - iøvrigt er hagl nr. 1 = 4 mm haglstørrelse, den størst tilladelige haglstørrelse i Danmark !

Jeg er enig med Tonganeseren i, at hagl nr. 3 må være den rigtige størrelse til sideskud til råvildt i bevægelse, med en max. afstand på 15-20 mtr - aldrig som bagskud !!
Så hvis man overholder de enkle regler, er der for mig ingen problemer i at benytte haglsprederen til jagt på råvildt - står man på post og er i tvivl, så lad dyret løbe; din chance kommer sgu' nok igen en anden dag !!

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 24-02-13 13:40

Jeg har ingen yderligere tilføjelser. BW & Øjenvidnets skriv kan jeg 100 % tilslutte mig.

Mvh.
Tommy
Total mundlam.
Det kan jo fremkomme

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 24-02-13 19:18

Jeg vil bruge en 12/76 Danarms 39g nr 1.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 24-02-13 19:20

Glemte at jeg ikke har shokes men 1/2- 3/4 boring.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 26-02-13 00:31

Tak for svaret betterwisser.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 26-02-13 10:38

Tak for points Tonganeser

Mvh
BW