/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Parajumpers jakke fra Norge
Fra : Elmgreen
Vist : 271 gange
20 point
Dato : 23-02-13 13:21

Hej alle herinde, håber nogen kan hjælpe mig.. Sagen omhandler en jakke bestilt hos baredun.no, en norske hjemmeside som handler med jakker. Må sige jeg endnu ikke kender problemets omfang, men sagen er some følger. Bestilte d. 18 feb en jakke på førnævnte side,- for at undgå told og moms mm bestilte jeg jakken til min søster som bor i norge, fragten var hermed også gratis. Tanken var så at jeg kunne få jakken næste gang min søster kom til danmark. Nu kan jeg så se på et udleveret trackingnummer, at jakken er på vej til danmark selvom der står min søsters norkse leveringsadresse på fakturaen. Min adresse har siden også da denne blev brugt i forbindelse med opretning af bruger på siden. Vi havde aftalt en pris på 4500 incl fragt til norsk adresse ALT inklusiv. Nu kan jeg se han har trukket 3975 Nok hvoraf de 375 er til fragt, altså har han trukket 3600 for jakken som så sikkert er uden norsk moms. ALTSÅ afviger alt dette fra hvad der står på fakturaen. Nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvad jeg gør, hvis post DK pludselig står her med pakken. Risikerer jeg så ikke en kæmpe regning i told og afgifter. Hvad er mine rettigheder, pengene er jo trukket men aftalen ikke overholdt fra baredun.no´s side. Kan jeg nægte at modtage pakken og bede banken tilbageføre mine penge.. HVAD GØR JEG hvis jakken kommer/ikke kommer? MVh den lidt fortvivlede..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-13 15:04

Hvis du opretter dig med dansk adresse og køber - så er det normalt også leverings adresse.

Ved nogle ordre er der et sted hvor du kan skrive en anden leveringsadresse.

Hvis du bare har skrevet det under meddelelser er det jo ikke sikkert de (gider) ser det.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 23-02-13 15:05

Jeg synes det virker oplagt. Det er virksomhedens fejl og du kan med god samvittighed nægte at modtage pakken. Hvis posten smider pakken på din dør kan du bare aflevere pakken på postkontoret og melde modtagelse nægtet. Så har postvæsenet pligt til at returnere pakken. Hvis det er en ordentlig virksomhed registrerer den at forsendelsen er returneret og indsætter det beløb du har indbetalt på din konto uden kommentarer. Du kan altid nægte at modtage en postordre uden ekstra omkostninger.
Jeg ville så kontakte virksomheden, hvis du stadig er interesseret i at handle med den og forklare dig. Så vil de sikkert lave forsendelsen om og lave en ny handel med dig, da det jo er deres fejl.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-02-13 17:36

Citat
Vi havde aftalt en pris på 4500 incl fragt til norsk adresse

Med andre ord har i ´talt´ sammen, og så burde sælger vide hvor den skulle leveres.

Citat
Som privat betaler man ikke told/moms af køb fra andre EU lande

Når du køber en vare i et land uden for EU, som har en værdi over 80 kr, skal du betale moms, told og importgebyr (fortoldningsgebyr) af varen.

Satserne for hvornår en forsendelse skal fortoldes ser således ud:
Under 80 DKK: Du skal hverken betale told, moms eller importgebyr
80 - 1.150 DKK: Du skal betale moms og importgebyr
Over 1.150 DKK: Du skal betale moms, told og importgebyr

Grænsen på 80 kr er excl. forsendelsesomkostninger.
Dette er skriftligt bekræftet af Skat pr. 5. april 2011

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-02-13 17:37

NB: Norge er ikke medlem af EU