/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
vhs bånd der ruller/ løber
Fra : Ivan3272
Vist : 358 gange
20 point
Dato : 21-02-13 19:40

Jeg har et ældre vhs bånd der når vi starter det løber, ruller jeg ved ikke hvad man skal kalde det,
jeg har prøvet at stramme båndet men uden resultat. jeg er ved at spille over til dvd og da det er
et bånd med ældre afdøde familiemedlemmer vil det være meget interessant og køre det en gang mere. Er der nogen der kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-02-13 19:51

Der er sikkert noget galt med de fjedre der ligger inde i båndet og forhindrer at båndet løber for hurtigt eller stopper/ ikke stopper i utide, som jeg lige kan huske DET, så er der noget der griber ind/ud, du kan sagten selv lave det, men er det noget der er VÆRD at beholde, så går du til en PRO der ved hvad han laver.
De kan selvfølgelg også bare være din maskine der bare ikke gider mere? men tvivler.
Og det er yderst sjældent at de fejl sker med bånd, har oplevet det 4-5 gange i min tid med VHS/ BETAMAX.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-02-13 20:42

Du skal finde noget med Tracking i din video manual, går ud fra at det er billede "der ruller"!

Nyere videomaskiner har en Autotracking funktion,
så der kan gå nogle sekunder inden billede bliver stabilt,
og der er nomalt os en manuel tracking funktion!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-02-13 20:49

SÅdan kan man jo gøre det, troede det var en fejl i selve båndet/kasetten.
Og så plejer man altså stadig at kunne se et eller andet?
Hvis det tracking den er gal med = masser af flimmer
Men hvorfor så stramme båndet??
fejl på kassettens indre dele eller maskinen der ikke vil mere, har haft flere transportabele radioer - med båndoptagere, der har samme fejl, de løber løbsk.

Kommentar
Fra : Ivan3272

Dato : 21-02-13 22:21

jeg glemte at sige at det kun er de førte 8-10 min. at det løber, der er billede men det hakker og løber senere ændre det sig til normalt billede

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-02-13 22:27

Det er vel blevetafspillet mange gange og er så blevet "krøllet" i starten,
når du har kassetten ude kan du slå den klap op der er foran båndet,
så kan du se om det er derfor!

Kommentar
Fra : lham

Dato : 22-02-13 07:18

hvis det er gamle bånd der været gemt væk længe kan det altid svare sig at spole dem frem og tilbage et par gange før afspilning /kopiering-men ellers er min erfaring med ca 15 år gamle bånd at det næsten altid er i staren af båndet problemerne er ,har muligvis noget at gøre med slitage på bånd ved start er størst og da man oftest starter "forfra" vil det samlede slid være størst her-det kan du næppe gøre noget ved.

Kommentar
Fra : Ivan3272

Dato : 24-02-13 16:25

Tak for hjælpen, jeg flyttede båndet til en anden kasette og det hjalp