/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Kontanter ?
Fra : refi
Vist : 1147 gange
100 point
Dato : 21-02-13 09:51

Hvor stor en del af alle forbrydelser kunne fjernes ved at afskaffe KONTANTER ??

Altså alle kontanter væk fra markedet hvorefter al betaling sker med kort eller overførsler.....

Lad høre jeeres mening

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-02-13 09:56

Reelt set, er det vel kun de forbrydelser der udelukkende har til formål at skaffe kontanter, altså bankrøverier og pengetransporter.

Disse forbrydelser tegner sig for en ret lille del af den samlede kriminalitet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-13 10:29

Nahhhh

Hvad med al handel med ulovlige varer ?????

Gik man over til "bytteri", hvad ville man så bytte med

Det meste "narkotikahandel" ville vel forsvinde.....
De fleste indbrud ville vel stoppe da formålet vel er værdier der dermed er endnu sværere at omsætte.....

Så de fleste "bander" bliver vel "arbejdsløse"

"Handikappet" er selvfølgelig at vi får et endnu mere "Big Brother" samfund.....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-02-13 10:33

Sort arbejde (som man allerede har gjort sværere med de nye regler om hvor meget man må betale kontant uden at hæfte for modtagerens skattebetaling) er et eksempel.

Narkohandel og tyveri mv. vil nok få det vanskeligt, pushere og hælere tager vist ikke imod Dankort.

MEN, jeg er sikker på de kriminelle miljøer hurtigt ville kunne lave "alternative valutaer", enten i form af veksler/checks eller andre papirpenge, eller alternative "netpenge" til internt brug i miljøerne. Gæld inddrives af gorillaer

Men også en del lovlige aktiviteter ville blive ramt, fx prostitutionsbranchen, ligesom dem der sælger "hus forbi", husstandsindsamlinger, børn der rasler til fastelavn, osv.

Børn skulle rende rundt med et småpengekort/ Electron-kort (der skal være forudbetalte penge på for at de kan bruges) for at kunne snolde.

Som med så meget andet, ville der være fordele for mange og ulemper for nogle.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-02-13 10:38

Alle kan i dag modtage kortbetalinger, det kræver en yderst beskeden investering. det behøver ikke være knyttet til et firma, og så er kontanterne taget ud af spil, uden at man har mistet sine handlemuligheder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-13 10:43

Selvfølgelig ville der være "ulemper" - dem kunne man så se på af anden vej....

Fastelavn kan næppe betegnes som et problem
Prostitueret ville jeg heller ikke betegne som et problem - vil "folk" ikke være ved deres handlinger må de holde sig væk.
"Hus forbi" er så lille en "niece" at det hok kunne løses....

Besparelserne ville efter min mening blive enorme....

Mindre kriminalitet - færre fængselsudgifter....

Mindre kriminalitet - flere betjente til andre opgaver....

Mindre "sort" flere skattepenge....

osv....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-13 10:44

Citat
og så er kontanterne taget ud af spil

De kommer ALDRIG ud af spil sålænge det er "gangbar mønt" - og så er fidusen jo lig nul

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-02-13 10:50

Det jeg mener er, at selv om du fjerner kontanterne fra markedet, så kommer du ikke sort arbejde, narkohandel og anden kontantbaseret kriminalitet ud af spil, ikke så længe der kan betales med kort, eller indføres naturalieøkonomi.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-13 10:53

Så kan jeg jo ikke sælge eller købe en gammel lampeskærm på et loppemarked.
Eller give mit barnebarn lidt penge til at more sig for eller bare en is.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-02-13 10:55

På loppemarked er det også nemt at indføre kortbetaling, jeg bruger det selv.

www.izettle.com

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-13 10:56

Selvfølgelig kan du da det....

Loppemarkedet tager jo så Dankort

Og barnebarnet modtager gerne "ispenge" på sit betalingkort - dem taster du bare ind på den "bærbare"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-02-13 11:00

Narkohandel med kort - det lyder spændende

Betaling med "naturalier" ville selvfølgelig være en mulighed......

Spørgsmålet er så om "kassedamen" vil være åben for det

(jeg har allerede udset mig hvor jeg vil handle næste gang)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-13 11:06

Citat
Spørgsmålet er så om "kassedamen" vil være åben for det

Føtex bla.a. har allerede et område med selvbetjening når du skal betale for varerne. (Dankort o.l)
Der mangler bare et venligt smil.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-02-13 11:35

Jeg har aldrig brugt de der "money transfer"-forretninger, der såvidt jeg har set altid er etnerdrevne, og som vist bruges mest til at overføre penge fra vestlige lande til "hjemlandene", men mon ikke de hurtigt kunne finde veje til at omgå den slags, så længe det ikke er alle lande der kun bruger elektroniske overførsler?

"Moderne" mønter (og sedler) er kun symboler, men man kunne i visse miljøer vende tilbage til fx guld.

Men der findes jo også sidegadevekselerere, ikke-godkendte "banker", jeg har stor "tillid" til de kriminelles opfindsomhed, så man ville ikke få bugt med alt.

Men det ville nok være en kæp i hjulet for en del af deres aktiviteter, i første omgang kunne man jo se på effekten af de nye krav om elektronisk betaling for bl.a. håndværksarbejde. Hvis det reducerer sort arbejde væsentligt, kunne det jo være en idé at gå videre med krav om elektroniske betalinger.

Dk er jo langt bagud med betaling via mobilen, som er udbredt i fx Japan, og som gør det muligt for private at modtage elektroniske betalinger, det er vist sådan noget kortoververden har linket til.

Men mon ikke gebyrgribbene så får rede i mobilerne??

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-02-13 16:47

rigtig meget når strømmen går for så er der jo ingen penge at købe for nemt terromål el forsyningen ud over haker angreb

så det ville være en rigtig dårlig ide

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 21-02-13 18:10

Jeg tror aldrig, at man vil udrydde problemet med narkohandel, prostituerede og sort arbejde helt.

Det ville i refis beskrevne situation være nemt for dem at etablere PayPal-konti med et webbaseret tomt selskab, som sælger et "produkt", hvor pengeoverførslerne forekommer, men hvor sælgeren "glemmer" at bringe produktet til døren. På den måde hvidvasker pengene sig selv.

Derudover kan de bare skrive en udskrive check for "dagligvarer". De fleste små virksomheder har nu en kreditkortapp på deres telefon, så de kan opkræve noget for noget.

Og hvis det går helt galt, eller hvis de vil køre den gammeldags stil, kan de bare bytte for materielle goder ligesom i Rusland under sovjetterne.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 21-02-13 18:13

Og så glemte jeg lige en vigtig detalje:

Jo vanskeligere markedet er at være på, jo højere bliver priserne, og jo voldeligere bliver forbrydelserne.

Desuden ved bankerne og regeringen allerede, hvad vi bruger vores penge på. De siger det bare ikke.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-02-13 20:05

Glem det, RØDE RUSLAND var et godt forsøg på samme, og det gik vist konkurs
hvad angik farven på landkortet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-13 20:12

Det er de samme "røde Russere" - men nu er de vist kapitalister, med formuer som er "faldet" ned fra himlen, som jeg har hørt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-02-13 20:48

Som Mao sagde, "Det er ligemeget, om katten er rød eller sort (måske var det "sort eller hvid?"), bare den kan fange mus" og det er vist den sidste kommunistiske læresætning, de kan huske i Rusland, og Kina.

Ingen af landene troede officielt på himlen=himmerige=gud, men gud mammon, version korruption, har de vist altid troet på, tihvertifald så længe det er magthaverne der tjener på det

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-02-13 20:58

Citat
Det er de samme "røde Russere" - men nu er de vist kapitalister, med formuer som er "faldet" ned fra himlen, som jeg har hørt.

Der stadig mange derovre, der længes tilbage? til en tid uden den VOLD og penge kriminalitet der efter faldet af de RØDE, nu får vi DEM til DK med en udvisning i et par, og så skal VI være tilfreds.
Længe leve:

VS
Der findes Røde og Grønne? selv tager jeg en ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-02-13 21:01

Glemte lige denne, i forbindelse med regerings skifte/rne

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 22-02-13 05:57

vagnr, hvad så med den om PayPal-konti og apps til mobilen?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-02-13 01:57

Hvorfor er der ingen der har nævnt, at det for de smarte er nemmere at snyde på nettet, end at begå et gaderøveri?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-02-13 01:59

Glemte lige at spørge:
Får I andre også indholds-/linkløse mails fra kandu?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-13 11:47

Citat
Der stadig mange derovre, der længes tilbage? til en tid uden den VOLD og penge kriminalitet.

Kappede man ikke hovederne af dem som ikke ville makke ret. ( "uden vold" )
Partibosserne stjal da med arme og ben og boede og levede i ren luksus.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-02-13 12:10

Citat
Får I andre også indholds-/linkløse mails fra kandu?

hjkofoed, mener du indholdsløs i betydningen tom for bogstaver mv., eller som tom for betydning/mening/fornuft?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-13 13:30

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 24-02-13 04:26

begge dele, kan kun se spørgsmålsnummeret i emnefeltet

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-02-13 07:06

hjkofoed, jeg har kun været ude for den sidste slags indholdsløshed (måske også selv bidraget til det), men jeg gætter på, at de tomme mails kunne skyldes, at man kan klikke send på et spm., man gerne vil følge, uden lige at have lyst til at kommentere, og så kan det jo være, stilleren af spm får en tom mail.

alka har lige klaget over det samme i dette spm, han havde stillet
http://www.kandu.dk/Spg166388.aspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-13 09:59

Citat
men jeg gætter på, at de tomme mails kunne skyldes, at man kan klikke send på et spm., man gerne vil følge, uden lige at have lyst til at kommentere, og så kan det jo være, stilleren af spm får en tom mail.

Det var tilfældet for en del år siden - så det er en mulighed.