/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lux - lumen - halogen - led
Fra : Eyvind
Vist : 702 gange
100 point
Dato : 20-02-13 10:31

Hej
Jeg mangler lidt viden omkring lysstyrken på udendørs spot lamper.

Halogen arbejdslamper - der står altid hvor mange lux den yder ved en given lyskilde.
Men når det kommer til halogenspot og led spot står der bare antal volt / watt men ingen lysstyrke.

Findes der en "tommelfinger regel" jeg kan bruge når der skal vælges lyskilde.

Det skal bruges til at oplyse omkring mit hus og gerne være så kraftigt som muligt, uden at det ligner en byggeplads eller fodboldbane...............det skulle jo heller ikke være for dyrt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-13 10:44

Du skriver "oplyse omkring mit hus". Er det huset, omgivelserne eller gangbanerne, du vil oplyse - eller vil du have lys til at fotografere/videofilme eventuelle gæster?
LED-lamper giver 5 til 10 gange så meget lysudbytte pr. Watt som glødelamper og kan købes som spot og rundstrålere.
vh
pbp

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 20-02-13 11:01

Det varierer noget med teknologien og især lysfarven .

Meget groft kan man sige at en traditionel glødelampe på 60 W kan med hensyn til lysudbytte erstattes af en halogenlampe på 50 W , en sparelampe (lysrør) på 12W og en LED på 10 til 15 W.

Især på led er der en del forskel mellem typerne. Hvis lyskvaliteten skal være bare nogenlunde acceptabel er de meget dyre i forhold til sparelamper. Den eneste fordel er at de bedre tåler hyppige tænd og sluk.

Når de gængse sælgere endelig opgiver data for LED er de tit ubrugelige og intetsigende og i forkerte enheder.
Det der tæller er lysstrømmen målt i Lumen og farvetemperaturen.

De størrelse jeg nævnte ovenfor giver ca 800 lumen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-13 11:23

Jeg vil lyse op, når ubudne gæster kommer for tæt på huset. Og de kan nok ikke lide for meget lys, så de nok går igen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-02-13 15:01

Så kan du jo lige så godt bruge én af de billige*) supermarkedslamper med bevægelsesføler og 150 Watt halogen. Den slukker jo når der ikke har været bevægelse et stykke tid og tænder øjeblikkeligt når nogen/noget med kropsvarme bevæger sig. Du skulle have LED-lamper siddende i 50 år eller mere før effektbesparelsen har udlignet merprisen - og så er de bevægelsesfølere for længst korroderet op.
*) under en hundredlap så vidt jeg husker. Jeg har siddende i mit værksted og i brændeskuret og en på trefod til at flytte rundt med, og de er i aktion så længe jeg er plus et minuts tid længere, behøver ikke bekymre mig om at slukke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-13 17:23

Det er ikke for at spare på strømmen, kun for at få noget pænt oppe under tagudhænget.

Men jeg har 2 stk på 3-fod med 300 watt men de fylder meget.

Og så har jeg netop prøveopsat 2 andre med 150 watt i
De skal prøves i aften for at se hvad der skal bruges af lys, og så må jeg måske lave noget indbygget af en slags med noget galvaniseret plade der males sort.

Tak Transor du fik mig lidt væk fra de 50 watt halogen.............

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-02-13 17:23

Jeg har en af den siddende i haven, hver gang vi går i haven så tænder den og slukker inden 2 min. Det er rigelig tid til at hente det vi skal bruge.

Det vil også forskrække en der ikke er her helt lovligt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-02-13 18:17

Hvad med en LED fra onkel Harald!

Projektørlampe med sensor 5W LED (svarer til 100W)
http://www.harald-nyborg.dk/p2940/projektoer-5w-led-sensor-sort

eller

Projektørlampe med sensor 10W LED (svarer til 200W)
http://www.harald-nyborg.dk/p3104/projektoer-10w-led-sensor-sort

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-13 18:55

Klaudi - så kan jeg lige så godt bruge denne som fylder det samme.
http://eshop.silvan.dk/vare/el-og-belysning/arbejdslamper/bright-halogenlampe-120w-2

Der skal sidde 14 - 15 stk rundt om huset med fælles styring i grupper og kobles sammen med en sms alarm. Der bliver direkte forbindelse via SMS til ............................naboerne.

Men det jeg oprindelig havde tænkt mig var nogle fikse indbyggede som denne:
http://www.el-grossisten.com/pi/Downlight_Rund_kipbar_230v_GU10_b%c3%b8rstet_4974_1579.aspx
Men tilsyneladende kommer der ikke lys nok med den type.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-02-13 19:02

En 14 - 15 stykker, det var squ da noget, det er mange watt, man kan os få dem uden sensor i HN

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-13 19:12

De skal kun lyse 5-10 min. hvis der kommer nogen, når vi ikke er hjemme.
Onkel Harald og sildevan sælger til samme pris. Men der skal lige et andet rør i lampen så den kommer op på 150 watt

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-13 23:33

Tak for svaret transor. Jeg har næsten besluttet at integrere de store halogenlamper med 150w isat, for der er godt lys ude foran huset med bare 2 stk tændt.