/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Ladning og radioaktivitet
Fra : jonas_3434
Vist : 458 gange
100 point
Dato : 19-02-13 11:43

F.eks. U-238 kan henfalde ved alfa-henfald. Så udsendes der heliumkerner der har ladningen +2. Men det må så betyde at den tiloversblevne mængde stof (der nu er blevet til thorium) bliver mere og mere negativ. Eller sker der noget andet med elektronerne?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-02-13 13:44

Kernerne lægger sig sammen som isotoper og giver en neutralt tilstand udadtil.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 19-02-13 14:31

Der følger 2 elektroner med heliumkernen og der er således 90 tilbage til thoriumisotopen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-02-13 14:33

Godt set !

Du har genopfundet atombatteriet. Hvis de ladede partikler opfanges på en isoleret elektrode og optages der vil du få en positiv elektrode og basen, hvor de udsendes fra vil være negativ.

I praksis vil det være svært, da alfa partiklerne har så mikroskopisk kort rækkevidde.
De mere praktiske atombatterier, bruger da også beta henfald.

Der skal meget intense kilder til at lave så meget elektrisk energi, at det kan bruges til noget.

Kommentar
Fra : jonas_3434

Dato : 15-03-13 15:25

Thyregod: Det lyder underligt, det du skriver ...

2603ph: Dvs. at der både udsendes He-kerner og elektroner?

transor: Men hvis jeg nu fx starter med 1 g U-238 så har jeg ca. 2,5*10^21 kerner (hvis jeg har regnet rigtigt). Betyder det så, at jeg på et tidspunkt står med samme antal Th-234-ioner med ladningen -2 hver?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 15-03-13 19:27

Elektronerne i kernen sammen med protonerne danner en neutral isotop udadtil.

Kommentar
Fra : jonas_3434

Dato : 15-03-13 21:42

Elektronerne befinder sig ikke i kernen.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-03-13 03:34

Nej netop, elektroner kan frigøre sig eller tilslutte sig en kerne efter omstændighederne ved stoffet. Tænk på f.eks. statisk elektricitet.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 16-03-13 11:23

Thyregod -
Heliumkernen er positivt ladet - og indfanger 2 elektroner momentant.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-03-13 16:38

Kort, kan en atomkerne afgive eller modtage elektroner alt efter omstændighederne. Hvis stoffet er negativ afgiver stoffet straks elektroner og danner en neutral tilstand. Dette sker naturligvis afhængig af kernens opbygning - stabile elektronskaller eller ustabile. Men altid danner atomer en neutral elektrisk balance og som isotop i grundstoffet.
Generelt danner alle grundstoffer en neutral balance, men et grundstof kan variere med forskellige isotoper, f.eks. U 238 er en isotop af Uran.