/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
1 fl. Vin dagligt er det ikke for meget?
Fra : Trolley
Vist : 779 gange
50 point
Dato : 17-02-13 19:27

Hej til jer derude.
Efter en "lykkelig" skilsmisse, hvis man må kalde det, fandt jeg manden i mit liv og vi har nu været sammen i for 3 år. Vi elsker god mad et glas vin eller 2, vi kan også hygge en weekend, hvor vi så får lidt mere vin, det bliver næsten til en hvidvin til mig og en rødvin til ham. Ofte åbner han en flaske vin mere, og jeg har egentlig bare set stort på det. Enten drak han også den eller næsten. Resten drikker han så dagen efter, og åbner igen en flaske mere. Nu er det ikke kun weekender, hvor han drikker. Jeg synes det har taget overhånd, men det synes han ikke. Jeg nævner, at der faktisk er drukket temmelig meget i den forløbene uge, og fortæller ca. Hvormeget. Det eneste han siger er, at det har han ikke nogen fornemmelse af og ej tal på.
Siden jul har vi også købt 3 ktr karton rødvine, og de ekstra gode vine som fx Amarone disse drikkes kun til en god steak eller når vi har gæster. Ved sidste storindkøb, har jeg præcis tal på hvormange kartoner rødvin og hvidvin vi har købt. Og dermed også antal ltr.
På 18 dage er der drukket 12,2 ltr. Rødvin og 3,7 ltr. hvidvin. Jeg har ikke engang drukket hvidvinen selv. Men hvis vi kun regner med rødvinen, hvad synes I, er 12,2 ltr. Rødvin formeget, han har drukket på 18 dage eller er det mig, som er hysterisk? Jeg konfronterede ham med det, og han flippede ud, og sagde at han nok selv vidste hvornår det var formeget, men uddybede ikke yderligere, hvormeget så ville være formeget. Han blev bare sur.
Er det mig, det skal slappe af og ej være sippet eller?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-02-13 19:33

Jo det er meget for meget.
Max 21 genstande om ugen til mænd og 7 genstande til kvinder.
Han er jo langt over. Det tyder på haan har et seriøst problem, men ofte ser man at dem der har det ikke vil se kendsgeringerne i øjnene...og dog. De ved det men vil IKKE indrømme det.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 17-02-13 19:35

Op til 1 liter vin om dagen er for de fleste for meget i længden, og udvikler sig ofte til et misbrug.

Men det er svært for de nærmeste pårørende at ændre på, sålænge den stor-drikkende ikke opfatter drikkeriet som et problem.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 17-02-13 19:56

Et svært emne at tage op, for hvis din mand er ved at være afhængig, så er det ikke sikkert at han vil indrømme det. Når han reagerer ved at blive sur og flipper ud, så lyder det for mig som om der faktisk er et problem.

Måske kunne du tale med din mand om at holde en uges pause. Bare for at bevise overfor jer selv, at I rent faktisk kan? Fortæl ham, at du bliver i tvivl om I har fået et alkohol problem, og at du derfor kunne tænke dig at blive overbevist om, at det har I ikke? Tag emnet op en dag, hvor I er ude og gå en tur eller en morgen ved morgenkaffen. Du skal ikke tage emnet op, når han / I er i gang med at drikke. På det tidspunkt er I ikke helt klare i hovederne og taler måske knap så godt sammen.

Hvis han har voksne børn eller en god ven, som han lytter til, så kunne du måske spørge dem, hvad de oplever. Og så kan du jo endelig gå i front som det gode eksempel og selv udelade vinen i en periode.

Servér i øvrigt altid vand til maden. Vin smager dejligt, men det er ikke beregnet til at slukke tørsten i.

Tidligere sagde man, at mænd måtte få 21 genstande om ugen, og kvinder 14. I dag anbefaler Sundhedsstyrelsen dog, at det er 14 for mænd og 7 for kvinder.

Søg hjælp, hvis du føler dig alene!

Læs i øvrigt mere her:

http://www.sst.dk/publ/PUBL2006/CFF/UGE40/GODE_RAAD_06.PDF

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 17-02-13 20:26

Alene hans reaktion når du konfronterer ham, viser med al ønskelig tydelighed at han har et problem.

Hvis han ikke mener, at han har et problem, så bed ham om at deltage i et eksperiment, hvor han ikke må drikke vin (eller anden alkohol) i en almindelig uge (mandag - fredag) og se hans reaktion på det.

Kommentar
Fra : Trolley

Dato : 17-02-13 21:17

Hej Pifo
Tak for dit svar!
Jeg vil gerne understrege at jeg afskyr alkoholisme. Min egen far kunne ikke styre sit alkoholforbrug, som betød, at jeg som ganske ung tog skarp afstand og slog hånden af ham. Trist men manden ville ikke indse og kunne ikke hjælpes. Derfor er jeg måske ekstra på vagt, og har derfor brug for at blive bekræftet i min formodning, om at min kærestes forbrug er steget lige lovlig meget. Eller også blive gjort opmærsom på, at jeg måske lige skal slappe af. Jeg er i vildrede. Jeg kan sagtens undvære alkohol, og har også forsøgt din plan, men desværre uden held. Men jeg vil prøve igen.

Ligeledes tak til jer andre, som har svaret!

Det er et Super forum herinde, for kan man udsætte netop, sådan et emne, med sine nærmeste eller venner.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-02-13 21:29

Jeg vil også sige min mening. Din mand drikker alt for meget, han er alkoholiker eller ved at blive det. Det tolker jeg ud fra den reaktion han kommer med.

Jeg har selv haft en af vennerne som skulle have 4 "elefanter" før hun kunne gå ud og handle. Så jeg kender nægtelserne og deres vrede når man forsøger at hjælpe dem. For du kan ikke hjælpe, det kan kun ham selv. Han skal indrømme at han drikker for meget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-02-13 23:58

Der sker ikke andet end at man dør efter nogle år med det forbrug. Vi skal jo alle dø engang, så det eneste ubehagelige er perioden før , hvor man mister job, familie og selvrespekt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-02-13 11:42

I to har et problem som er ved at vokse op.
Han vil ikke hjælpes for der er jo "ikke noget problem".............................men det er der faktisk.

Der skal nok professionel hjælp til.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-02-13 13:50

Det er vist det der hedder "rødvinsdranker". De opfatter sjældent sig selv som drankere (drankere er jo sådan nogen der hænger nede på torvet), de mener heller ikke at de har et problem (de kan jo passe deres job). Men han har et problem. Jeg synes du skal fortælle ham at du er bekymret. Foreslå ham at I indfører ugentlige alkohol frie dage, start med én dag om ugen, og øg det til 3-4 dage om ugen. Det kræver at han indser at han har et problem. Det kan han f.eks. indse ved at du beder ham om at holde sig fra alkohol en hel uge. Hvis ikke han er dranker, er der intet problem i at holde sig fra alkohol en hel uge. Men hvis han prøver, vil han sikkert opdage at han får abstinenser, og opfinde 1000 gode grunde til at han bare skal have et enkelt glas.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-02-13 16:46

Ja, du har fundet dig en rødvinsdranker

Citat
han flippede ud, og sagde at han nok selv vidste hvornår det var formeget, men uddybede ikke yderligere, hvormeget så ville være formeget. Han blev bare sur.

Som nævnt, manglende erkendelse af et problem og en typisk reaktion.

Hvordan man definerer at alkoholproblem:
Hvis en person har et regelmæssigt forbrug af alkoholiske drikke (og et bestemt forbrugsmønster), uanset hvor lille det er, så har personen et afhængighedsproblem hvis personen synes der mangler noget hvis der en dag ikke er mulighed for at opfylde behovet.

Jeg synes forslag om en uges pause fra vin er udmærket, for det vil som jeg nævnte, give en god indikation af, hvor vidt vinen savnes.