/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hjælp til dirigent ved møder
Fra : ferik
Vist : 514 gange
500 point
Dato : 14-02-13 16:19

? findes der mon en håndbog eller lignende, tll hjælp, ved ledelse af møder,generaldforsamlinger
og lignende
hvem har adgang til mødet og meget andet

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 510 point
Dato : 14-02-13 16:25

Denne pjece er skrevet til dig, som overvejer at sige ja til at være dirigent på generalforsamlingen i en forening. Formålet er at give dig et overblik over, hvad opgaven som dirigent indebærer og en anvisning på, hvordan du kan håndtere hvervet trin for trin.
http://www.frivillighed.dk/Webnodes/da/Web/Public/Publikationer/Pjecer+om+frivilligt+arbejde/Valgt+til+dirigent

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 14-02-13 16:55

Hvem der har adgang til mødet bestemmes af dem der afholder det!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-13 19:40

Er det en forening, så er et gyldigt medlemsskab normalt adgangsgivende (betalt kontingent)
Du skal kontrollere at generalforsamlingen er lovligt varslet (står på indkaldelsen)
Og så giver du ordet til formanden som laver "formandens beretning"
Der kan spørges ind til denne beretning...........og når der ikke er flere skal den til afstemning
Det er dig som holder øje med talerrækken og formanden eller andre kan ikke bryde ind.
Du har lov til at lade formanden svare på spørgsmål

Et vigtigt punkt omkring "eventuelt" .....................der kan ikke stemmes om noget under eventuelt.

Det var lige lidt efter hukommelsen....................jeg har selv været dirigent i 30 år i vores lille grundejerforening og nu adlet til formand (den gamle gad ikke mere)

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 14-02-13 20:59

Der findes på kommunernes hjemmeside standard for afholdelse af generalforsamlinger, eller du kan låne på biblioteket, men det kommer meget an på hvad der står i foreningens egne vedtægter, læs dem nøje og forlang, at de skal overholdes til punkt og prikke, afviges 1 punkt er glidebanen åbnet.

Normalt er, at intet kan tilføjes dagsordnen på generalforsamlingen . og mødet skal være rettidig indkaldt, ligeledes skal forslag være rettidigt udsendt, ellers må det punkt droppes eller indkaldes til ny generalforsamling.

Husk at når der er valgt dirigent, så er det Dirigenten som bestemmer afstemningsformen, hvis ikke andet er anført i vedtægter.

Det er vigtigt hvis der eks. vis skal vælges 3 - om man MÅ skrive OP til 3 navne på stemmesedlen - eller man SKAL skrive 3 navne. Den første afstemningsform giver mulighed for at frasortere den / de man ikke vi stemme på.

Eventuelt - alt kan drøftes men intet vedtages.

Adgang til mødet med stemmeret skal fremgå af vedtægterne.
Man kan feks. have at nyindmeldte kan deltage, men skal havde været medlem i eks. ½ år for at havde stemmeret, der er også variationer.

Så det er meget vigtigt hvordan man formulerer vedtægterne.

Håber det kan hjælpe dig.

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 15-02-13 16:19

Tak for svaret Klaudi.
Tak til ajje

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-02-13 19:31

velbekomme og held med dirigent jobbet!