/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Lugtesans
Fra : sigfrid
Vist : 645 gange
100 point
Dato : 14-02-13 11:17

Den anden morgen gik jeg tidlig morgen med hunden i en skov der var stadigt mørkt,så duftede det af kaffe og jeg tænkte der sidder nok en jæger et sted herinde.Så kom jeg til at tænke på om man som jægere tar højde for tobaksrøg og kaffe og andre dufter.Eller betyder det ikke noget for dyrenes opførelse?
Spørge Sigfrid.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-02-13 11:29

Ingen dyr bryder sig om lugten af røg, hvordan det er med kaffe, ved jeg ikke.
Personligt gør jeg ingen af delene, medens jagten pågår, men der skal såmænd nok være nogle der gør det.
Duften du mærkede kom sikkert fra en skovarbejder, da der på denne årstid, ikke er noget at jage, medens det er mørkt.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-02-13 13:45

Citat
Ingen dyr bryder sig om lugten af røg,
Nu skal der selvfølgelig ikke gøres en større diskussion ud af det emne. Det jeg skriver efterfølgende, er helt og holdent mine egne erfaringer.

Jeg har røget meget på andejagt - det har ikke betydet en hujende fis.
Ligeledes har jeg røget på bukkejagterne - det har heller ikke haft den store indvirkning.

Jeg tror helt personligt på, det med røg - det er en myte.

Og så er det jeg vil sige, jeg ryger ikke mere - og er røgfri på 8. mdr.
Men for søren da, jeg kunne godt dampe et stop Rød Orlik pibetobak lige nu....bare for liiiige at prøve - men nej, ungerne ville straks udråbe mig som en taber.

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 14-02-13 16:04

Nu vil jeg lige sige Tommy.
Jeg stoppede med at ryge for 6 år siden,røg cirka 60 cigaretter om dagen,men er ikke en af de hellige alle der vil ryge i mit hjem plus bil er velkommen til det.Bare de ikke ryger på konen selv om man siger at det ikke slider på den.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 14-02-13 17:16

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-02-13 17:34

Ja, ja min gode Sigfrid - det er sgu' glædeligt vore koner er godt byggede og velpolstrede !!

M.h.t. dit spørgsmål om rygning m.m., så er jeg enig med Tommy. Jeg føler ikke, at noget vildt er løbet forbi næsen på mig, blot fordi jeg smøger den eller drikker kaffe eller fjerter !!
Men som Tommy skriver, så er det en trossag efter min bedste overbevisning - det er mere vigtigt at man kan forholde sig stille og bevæge sig nogenlunde lydløst. Selvfølgelig skal man så vidt muligt sidde/gå i rigtig vind, så ens fært ikke stikker lige i næsen på dyrene, passe på ikke at lave mere støj end højst nødvendigt o.lign.

ØV4
Multi-X³

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-02-13 18:21

Når jeg er på pürch - efter rådyr, har jeg altid en god cigar i flaben. Den slører min fært, idet rådyrene forlængst har vænnet sig til stanken af afbrændinger af haveaffald etc. .
Jeg hørte engang en buk sige til en rå: "Det er Fandeme en anderledes god tobak end den vore artsfæller kender fra Ølsted og omegn.

Dyrene bekymrer sig altså ikke om røgen fra tobak.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 16-02-13 08:39

Måske bliver dyrene nysgerrige efter lugten.og går efter den.?Det kan nogen katte og hunde jo komme i tanke om. Hilsen Sigfrid.

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 16-02-13 22:49

Men man skal passe på med uovervejet udledning af urin og løssluppent frigivelse af tarmgas. Den slags sætter dyrene i forbindelse med fare - og det er jo ikke så godt i en jagtsituation.

Ryger man cigarer kan jeg anbefale Flora Danica eller den store Caminate. Den slags elsker dyrene.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 17-02-13 08:42

Tak for svaret Tonganeseren.
Nu kan vi nok ikke gøre rede på hvem der skyder flest dyr,rygere eller ikke rygere,kaffe drikkere eller ikke kaffe drikkere.Man skal nok ikke drikke for mange øl så skal man jo pisse hele tiden så det er nok ude for allesammen.Så jeg tar Tonganeserens svar for gode varer.
Jeg har siden jeg stoppet med at ryge sagt at jeg vil ryge en kæmpe cigar nytårsaften.Men har ikke vovet forsøget måske hænger man på den igen.
Hilsen Sigfrid.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-02-13 10:20

Det er som med lokomotiver - kære Sigfrid - så længe der kommer røg ud af skorstenen er der liv i skidtet.

Og tak for POING.

Mvh.
Tonganeseren