/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Downgrade windows 8
Fra : Marc88
Vist : 920 gange
65 point
Dato : 12-02-13 22:15

Hej alle,

Jeg var så dum at opgradere mit windows 7 til windows 8. Efter et par dage kunne jeg simpelthen ikke holde det ud længere.
Jeg bootede fra min windows 7 installationsdisk og formaterede det drev, hvorpå mit tidligere styresystem var.
Installationen kører fint, men da den genstarter efter den er færdig, ender den i sort skærm og kommer ikke videre.

Hvis jeg manuelt genstarter får jeg to boot-muligheder:
Windows 7
Windows 8

Noget lader til at det tidligere styresystem ikke helt er væk, trods jeg både formaterede og slettede partitionen.

Har I idéer til hvad jeg kan gøre?

Mvh Marc

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-02-13 22:47

Man kan du ikke boote fra din Win 7 skive igen. Så skal du ikke tænke på at formatere eller ej, men blot lade 7 klare det hele. Bare vælg - Ny installation, og den gamle installation vil blive gemt i en mapper der hedder - Windows Old. Den kan du sidenhen slette

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 12-02-13 23:35

Jeg har allerede formateret og slettet og sådan. Når jeg installerer siger den også at den vil ligge det gamle windows i windows.old.
Men som sagt, efter endt installation ender jeg bare med sort skærm

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-02-13 23:43

Spørger den om drivere undervejs?
Har du slettet alle partitioner på disken?
Prøv en anden disk, den kan være i stykker.
Citat
Hvis jeg manuelt genstarter får jeg to boot-muligheder:
Windows 7
Windows 8

Så har du ikke slettet alt, prøv at log ind på 7

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 12-02-13 23:47

Citat
Spørger den om drivere undervejs?
Har du slettet alle partitioner på disken?
Prøv en anden disk, den kan være i stykker.

Den spørger ikke om drivere nej.
Slettede partitionerne ja.
Tror ikke disken er i stykker. Den fejlede intet inden formateringen, så det ville være mærkeligt.

Citat
Så har du ikke slettet alt, prøv at log ind på 7

Det tror jeg heller ikke. Bare mærkeligt når jeg både har formateret og slettet partitionen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-02-13 00:11

Citat
Men som sagt, efter endt installation ender jeg bare med sort skærm

Når den står i sort skærm og du skal vælge enten win 7 eller 8 kan du så ikke logge ind på win 7.
Hvis ikke er det ikke en færdig installation

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 13-02-13 01:16

Niks. Det er der den ender i sort skærm.

Jeg tænkte også om det kunne have noget at gøre med installationen, men har prøvet to forskellige diske.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-02-13 01:25

Hvis du får valget mellem at Boote (sort skærm) fra enten 7 eller 8, så klik
Ellers har altså ikke slettet grundigt nok, der kan ligge noget recovery fra før du installerede Win8.
Jeg har aldrig oplevet at få 2 opstarts muligheder på en nyinstalleret/ formateret pc.
Får du meldingen om at vælge 7 eller 8 når du er igang med at installere, eller når du er færdig
er det under indstallering klikker du også 7
Ellers prøv at slet disken totalt med dette.
http://how-to-erase-hard-drive.com/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-13 01:27

Hvis du har lyst til at prøve Gparted så er det et godt værktøj til at formatere og oprette partioner som kan bruges til Windows også:
http://gparted.sourceforge.net/download.php
klik på den øverste: Download latest gparted-live-0.14.1-6-i486.iso
og brænd den på en CD som en ISO fil, start computeren fra CDen og slet partionen eller hele harddisken, så opretter du en ny eller flere nye partioner, husk at vælge ntfs som filsystem, så er alle styre systemer garanteret væk og du kan installere din Windows 7 på en fuldstændig ren harddisk.

Men formatering med Windows 7 DVDen burde kunne slette den der 8er

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-13 01:29

Gparted er selvfølgelig gratis og god at have til senere brug med nye eller gamle genstridige harddiske

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 13-02-13 02:31

Synes også det er rigtig mærkeligt!
Jeg prøver jeres forslag i morgen. Mange tak so far!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-13 10:32

Du skal først slette den harddisk. Evt. med programmet gparted.
Med gparted kan du også lige lave en helt ny partitionstabel.
Og så installere win 7

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-02-13 12:28

Citat
Efter et par dage kunne jeg simpelthen ikke holde det ud længere.

Hvad er det du ikke kan hold ud?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-02-13 12:48

Gør som o.v.n. skriver, jeg opgraderede til win 8 og mit net duede ikke, så jeg ville tilbage til 7.

Jeg downloadede ubuntu til en usb pen og brugte den til at formatere, derefter lagde jeg win 7 i og det kørte som en drøm. Og i dag fungerer alt igen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-02-13 13:04

Citat
Jeg downloadede ubuntu til en usb pen og brugte den til at formatere
Gparted er indbygget i Ubuntu og det er Gparted som brugt brugt til formatering - vistnok

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-13 13:15

Parted Magic indeholder også gparted............................samt en del andre værktøjer.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 65 point
Dato : 13-02-13 13:31

Når du formattere med en tidligere windowsversion får du ikke slettet alt. Dele af bootsektor bliver bibeholdt. Der findes særlige programmer med egen boot på et egnet medium. Disse kaneffektivt slette harddisken så den er klar til nyinstalation af tidligere windows udgaver.
En af mulighederne er i ubuntu som omtalt ovenfor.

Det er gammel overtro at hurtigformattering sletter alt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-02-13 13:34

Jeg opdagede at de rester der var af win 8 blev gemt i en mappe der blev kalde windows old. Og da win 7 var installeret og opdateret så slettede jeg bare mappen windows old. Ingen problemer i det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-02-13 14:07

Det må specielle pc´r i har, med beskyttede partitioner og andet godt.
En almindelig formatering fra en skive burde slette alt.
Har selv slettet Win8 3 gange med en Windows7 dvd, og ikke en rest af 8 blev tilbage

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-13 14:10

På pre-installerede computere ligger der nogle låste partitioner som ikke altid er lige nemme at slette.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-02-13 14:23

Yes Eyvind, den lille partition med preinstallationen, den er der stadig og den kan ikke slettes eller formateres. Jeg har forsøgt. Men den er på 17 gb. Men den forstyrrer aldrig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-13 14:28

Granner - den er på 17 MB ikke.
Men den kan tages med "tang" eller gparted og måske skal den lig unmountes (frigøres) først.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-02-13 14:46

Jeg var lige inde i diskhåndtering inden jeg skrev, den er på 17 gb, ikke mb. Men det kan være fordi det er en 2tb HD jeg har. Så der er rigtig god plads på den HD.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-02-13 14:53

Ok - det var da også en rimelig størrelse. Hvis du en dag bliver væk inde i den harddisk, så bare råb.
Vi skal nok sende et program ind, og lede efter dig.

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 13-02-13 21:29

Hej alle,

Så lykkedes det mig langt om længe.

Der lå en lille partition på 100 mb som hed 'system reserved'. Den må have indeholdt bootsectors. Jeg formaterede den, samt partitionen hvor min tidligere installation lå.

Installationen gik herefter som smurt

Men I skal alle have kæmpe tak for jeres inputs!

God aften
Mvh Marc

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-02-13 21:41

Hvor er det dejligt at det lykkedes for dig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-02-13 09:48

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-02-13 14:25

Burde du så ikke lukke spørgsmålet og give pointene til den der kom med et brugbart svar?

Godkendelse af svar
Fra : Marc88

Dato : 08-04-13 21:57

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-04-13 07:32

Nu ved jeg godt at en af kommentarene er accpeteret, men det er altså noget vås det der bliver sagt.
Citat
Når du formattere med en tidligere windowsversion får du ikke slettet alt. Dele af bootsektor bliver bibeholdt.

Hvad er det egentlig der sker når man formatere en harddisk, menge tror at man sletter indholdet af harddisken. Det er IKKE korrekt. Man forbereder harddisken til at modtage data og hvad vil det sige. Jo først og fremmest så bliver MBR og indekset slettet. Alle filer ligger sådan set satdig på harddisken efter en formatering, det som sker efter mbr og indekset er slettet er at der bliver skrevet et nyt indeks som indeholder information og hvor stor harddisken er, hvor mange partitioner der er, hvor store de er og hvor mange sektorer der er og, også her, hvor store de er.

Hvis man gerne vil slette indholdet af sin harddisk, så skal man lave en low level formatering. Denne formaterings form skriver 0'er (null) på ALLE pladser på harddisken, altså den overskriver hele harddisken hvilket gør at det er MEGET svært og se hvad der har været på harddisken hvis man undersøger harddisken for gamle filer.